Lego-poppetjes blijven beschermd merk | RetailDetail

Lego-poppetjes blijven beschermd merk

Lego-poppetjes blijven beschermd merk

De Deense speelgoedfabrikant Lego houdt het alleenrecht op het maken van zijn razend populaire figuurtjes. Het Europees Hof van Justitie verwierp een klacht van Best Lock, een Britse concurrent van het speelgoed. Die kan wel nog in beroep gaan.

Poppetjes wel beschermd...

De bekende (veelal) gele Lego-poppetjes zijn al sinds 2000 een 'beschermd merk' en dat blijven ze ook. Gisteren verwierp het Europees Hof van Justitie in eerste aanleg de vraag van Best Lock, een Britse concurrent van Lego, om die bescherming ongedaan te maken.

 

Volgens Best Lock is de specifieke vorm van het Lego-figuurtje noodzakelijk om ze aan elkaar te koppelen. Bijgevolg is de vorm niet 'uniek' te noemen en kon/mocht die dus ook niet worden beschermd. Het bureau dat de merkbescherming uitschreef, verwierp het bezwaar van Best Lock, waarop die laatste naar de Europese rechter was gestapt.

 

Maar het Europees Hof van Justitie heeft nu geoordeeld dat "de kenmerken van de vorm van de betrokken figuren niet noodzakelijk zijn om een technische uitkomst te verkrijgen". Er zijn volgens de rechter genoeg andere technische oplossingen voorhanden om poppetjes te maken en dus is de vorm van de Lego-figuurtjes 'specifiek en uniek' genoeg om beschermd te kunnen worden als merk. Best Lock kan nog in beroep gaan tegen de uitspraak.

 

... maar de bouwblokjes niet

De uitspraak is alvast een opsteker voor Lego, want in een soortgelijke zaak in 2010 - toen over de welbekende blokjes - had de Deense speelgoedfabrikant nog bot gevangen.

 

Lego had toen geprobeerd om zijn blokjes als merk te laten erkennen om zo te voorkomen dat een andere concurrent, het Canadese Mega Brands, vergelijkbare blokjes kon (blijven) produceren. Het Hof stelde toen echter dat de bouwsteentjes geen beschermd merk kunnen zijn omdat ze een 'louter technische functie' hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.