Lego-poppetjes blijven beschermd merk

Lego-poppetjes blijven beschermd merk

De Deense speelgoedfabrikant Lego houdt het alleenrecht op het maken van zijn razend populaire figuurtjes. Het Europees Hof van Justitie verwierp een klacht van Best Lock, een Britse concurrent van het speelgoed. Die kan wel nog in beroep gaan.

Poppetjes wel beschermd...

De bekende (veelal) gele Lego-poppetjes zijn al sinds 2000 een 'beschermd merk' en dat blijven ze ook. Gisteren verwierp het Europees Hof van Justitie in eerste aanleg de vraag van Best Lock, een Britse concurrent van Lego, om die bescherming ongedaan te maken.

 

Volgens Best Lock is de specifieke vorm van het Lego-figuurtje noodzakelijk om ze aan elkaar te koppelen. Bijgevolg is de vorm niet 'uniek' te noemen en kon/mocht die dus ook niet worden beschermd. Het bureau dat de merkbescherming uitschreef, verwierp het bezwaar van Best Lock, waarop die laatste naar de Europese rechter was gestapt.

 

Maar het Europees Hof van Justitie heeft nu geoordeeld dat "de kenmerken van de vorm van de betrokken figuren niet noodzakelijk zijn om een technische uitkomst te verkrijgen". Er zijn volgens de rechter genoeg andere technische oplossingen voorhanden om poppetjes te maken en dus is de vorm van de Lego-figuurtjes 'specifiek en uniek' genoeg om beschermd te kunnen worden als merk. Best Lock kan nog in beroep gaan tegen de uitspraak.

 

... maar de bouwblokjes niet

De uitspraak is alvast een opsteker voor Lego, want in een soortgelijke zaak in 2010 - toen over de welbekende blokjes - had de Deense speelgoedfabrikant nog bot gevangen.

 

Lego had toen geprobeerd om zijn blokjes als merk te laten erkennen om zo te voorkomen dat een andere concurrent, het Canadese Mega Brands, vergelijkbare blokjes kon (blijven) produceren. Het Hof stelde toen echter dat de bouwsteentjes geen beschermd merk kunnen zijn omdat ze een 'louter technische functie' hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top