Lego-poppetjes blijven beschermd merk | RetailDetail

Lego-poppetjes blijven beschermd merk

Lego-poppetjes blijven beschermd merk

De Deense speelgoedfabrikant Lego houdt het alleenrecht op het maken van zijn razend populaire figuurtjes. Het Europees Hof van Justitie verwierp een klacht van Best Lock, een Britse concurrent van het speelgoed. Die kan wel nog in beroep gaan.

Poppetjes wel beschermd...

De bekende (veelal) gele Lego-poppetjes zijn al sinds 2000 een 'beschermd merk' en dat blijven ze ook. Gisteren verwierp het Europees Hof van Justitie in eerste aanleg de vraag van Best Lock, een Britse concurrent van Lego, om die bescherming ongedaan te maken.

 

Volgens Best Lock is de specifieke vorm van het Lego-figuurtje noodzakelijk om ze aan elkaar te koppelen. Bijgevolg is de vorm niet 'uniek' te noemen en kon/mocht die dus ook niet worden beschermd. Het bureau dat de merkbescherming uitschreef, verwierp het bezwaar van Best Lock, waarop die laatste naar de Europese rechter was gestapt.

 

Maar het Europees Hof van Justitie heeft nu geoordeeld dat "de kenmerken van de vorm van de betrokken figuren niet noodzakelijk zijn om een technische uitkomst te verkrijgen". Er zijn volgens de rechter genoeg andere technische oplossingen voorhanden om poppetjes te maken en dus is de vorm van de Lego-figuurtjes 'specifiek en uniek' genoeg om beschermd te kunnen worden als merk. Best Lock kan nog in beroep gaan tegen de uitspraak.

 

... maar de bouwblokjes niet

De uitspraak is alvast een opsteker voor Lego, want in een soortgelijke zaak in 2010 - toen over de welbekende blokjes - had de Deense speelgoedfabrikant nog bot gevangen.

 

Lego had toen geprobeerd om zijn blokjes als merk te laten erkennen om zo te voorkomen dat een andere concurrent, het Canadese Mega Brands, vergelijkbare blokjes kon (blijven) produceren. Het Hof stelde toen echter dat de bouwsteentjes geen beschermd merk kunnen zijn omdat ze een 'louter technische functie' hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof – waar ook Galeria Inno toe behoort – zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.