Lego-poppetjes blijven beschermd merk

Lego-poppetjes blijven beschermd merk

De Deense speelgoedfabrikant Lego houdt het alleenrecht op het maken van zijn razend populaire figuurtjes. Het Europees Hof van Justitie verwierp een klacht van Best Lock, een Britse concurrent van het speelgoed. Die kan wel nog in beroep gaan.

Poppetjes wel beschermd...

De bekende (veelal) gele Lego-poppetjes zijn al sinds 2000 een 'beschermd merk' en dat blijven ze ook. Gisteren verwierp het Europees Hof van Justitie in eerste aanleg de vraag van Best Lock, een Britse concurrent van Lego, om die bescherming ongedaan te maken.

 

Volgens Best Lock is de specifieke vorm van het Lego-figuurtje noodzakelijk om ze aan elkaar te koppelen. Bijgevolg is de vorm niet 'uniek' te noemen en kon/mocht die dus ook niet worden beschermd. Het bureau dat de merkbescherming uitschreef, verwierp het bezwaar van Best Lock, waarop die laatste naar de Europese rechter was gestapt.

 

Maar het Europees Hof van Justitie heeft nu geoordeeld dat "de kenmerken van de vorm van de betrokken figuren niet noodzakelijk zijn om een technische uitkomst te verkrijgen". Er zijn volgens de rechter genoeg andere technische oplossingen voorhanden om poppetjes te maken en dus is de vorm van de Lego-figuurtjes 'specifiek en uniek' genoeg om beschermd te kunnen worden als merk. Best Lock kan nog in beroep gaan tegen de uitspraak.

 

... maar de bouwblokjes niet

De uitspraak is alvast een opsteker voor Lego, want in een soortgelijke zaak in 2010 - toen over de welbekende blokjes - had de Deense speelgoedfabrikant nog bot gevangen.

 

Lego had toen geprobeerd om zijn blokjes als merk te laten erkennen om zo te voorkomen dat een andere concurrent, het Canadese Mega Brands, vergelijkbare blokjes kon (blijven) produceren. Het Hof stelde toen echter dat de bouwsteentjes geen beschermd merk kunnen zijn omdat ze een 'louter technische functie' hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top