Lego-poppetjes blijven beschermd merk

Lego-poppetjes blijven beschermd merk

De Deense speelgoedfabrikant Lego houdt het alleenrecht op het maken van zijn razend populaire figuurtjes. Het Europees Hof van Justitie verwierp een klacht van Best Lock, een Britse concurrent van het speelgoed. Die kan wel nog in beroep gaan.

Poppetjes wel beschermd...

De bekende (veelal) gele Lego-poppetjes zijn al sinds 2000 een 'beschermd merk' en dat blijven ze ook. Gisteren verwierp het Europees Hof van Justitie in eerste aanleg de vraag van Best Lock, een Britse concurrent van Lego, om die bescherming ongedaan te maken.

 

Volgens Best Lock is de specifieke vorm van het Lego-figuurtje noodzakelijk om ze aan elkaar te koppelen. Bijgevolg is de vorm niet 'uniek' te noemen en kon/mocht die dus ook niet worden beschermd. Het bureau dat de merkbescherming uitschreef, verwierp het bezwaar van Best Lock, waarop die laatste naar de Europese rechter was gestapt.

 

Maar het Europees Hof van Justitie heeft nu geoordeeld dat "de kenmerken van de vorm van de betrokken figuren niet noodzakelijk zijn om een technische uitkomst te verkrijgen". Er zijn volgens de rechter genoeg andere technische oplossingen voorhanden om poppetjes te maken en dus is de vorm van de Lego-figuurtjes 'specifiek en uniek' genoeg om beschermd te kunnen worden als merk. Best Lock kan nog in beroep gaan tegen de uitspraak.

 

... maar de bouwblokjes niet

De uitspraak is alvast een opsteker voor Lego, want in een soortgelijke zaak in 2010 - toen over de welbekende blokjes - had de Deense speelgoedfabrikant nog bot gevangen.

 

Lego had toen geprobeerd om zijn blokjes als merk te laten erkennen om zo te voorkomen dat een andere concurrent, het Canadese Mega Brands, vergelijkbare blokjes kon (blijven) produceren. Het Hof stelde toen echter dat de bouwsteentjes geen beschermd merk kunnen zijn omdat ze een 'louter technische functie' hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top