RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Black Friday deals ogen vaak aantrekkelijker dan ze zijn

icon
Algemeen26 november, 2018

In de aanloop naar Black Friday hebben sommige retailers de prijzen voor hun producten laten stijgen, om shoppers afgelopen weekend te verleiden met deals die mooier oogden dan ze werkelijk waren. Dat blijkt uit een analyse van Daltix.

 

Oortelefoons

De bigdataspecialist keek bijvoorbeeld naar enkele oortelefoondeals die je afgelopen weekend kon krijgen. Zo liet de Bose QuietComfort 35 II de afgelopen weken behoorlijk wat prijsveranderingen zien bij drie winkels die Daltix in het oog hield. Bij Coolblue was er de afgelopen maanden geen promoprijs, dan is er een prijsstijging in de aanloop naar de Black Friday-week, en plots splitsen de vaste prijs en de promotieprijs: de vaste prijs stijgt sterk terwijl de promotieprijs daalt naar het reguliere niveau van daarvoor. Het is opvallend dat Krëfel exact dezelfde strategie voor dit product volgt, zoals blijkt uit de grafieken hieronder. Een echte Black Friday-deal? Toch niet: je had in oktober dezelfde oortelefoons voor dezelfde prijs kunnen kopen, maar nu heet het dus een Black Friday-promotie.

 

 

Televisietoestellen

Een vergelijkbaar verhaal zien we in de televisiesector, voor de Samsung 55″ QLED. De deal die je krijgt is eigenlijk een goede, zoals de onderstaande grafiek laat zien. Toch is het opmerkelijk dat gedurende enkele weken enkel de reguliere prijs verandert. Maar wanneer Black Friday arriveert, gebruiken sommige retailers het verschil tussen de normale prijs en de promotieprijs om de korting nog meer te benadrukken. Coolblue gebruikt dezelfde tactiek voor een ander televisietoestel. De deal voor Sony lijkt enorm vanwege de hoge aanbevolen reguliere prijs, maar is eigenlijk niet zo veel beter dan de weken voor Black Friday.

 

“Hoge korting”

Spelen met de reguliere en de promotionele prijsniveaus is niet de enige tactiek die retailers gebruiken om klanten te verleiden. Specifieke bewoordingen die een promotie of een goede deal suggereren, zijn even belangrijk. We zien dat Bol.com dol is op deze strategie: voor dezelfde Samsung-televisie lijken ze voortdurend de laagste prijs te bieden. Op Black Friday gaat de prijs van de televisie echter iets omhoog terwijl de woorden “Hoge korting” worden toegevoegd aan de productpagina. Een slechte deal? Niet echt, maar misschien toch niet zo goed als je dacht. Een nog sterkere boodschap wordt gebruikt voor een Xbox One Controller, om een ​​korting van 1 euro aan te kondigen in vergelijking met een dag eerder, toen er geen promotekst werd getoond: “Verlaagde prijs. Black Friday-festival”. De korting is echt, vooral in vergelijking met een week eerder, maar de formulering is opmerkelijk…

 

Methodologie

Daltix combineert bigdata-analyses met retailexpertise en selecteerde enkele producten in consumentenelektronica om Black Friday-mechanismen te ontdekken in de prijs- en promofluctuaties. Het bedrijf is hiertoe in staat omdat het dagelijks online prijzen bijhoudt en ze verrijkt met offline gegevens. Om een ​​goed inzicht te krijgen in de prijsdynamiek, maakt de analyse een onderscheid tussen de normale prijs en de promotieprijs. Daltix houdt zelfs rekening met complexe promoteksten en zet deze om in promoprijzen om zo volledig mogelijk te zijn.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN