RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische webwinkels kampen met technologische achterstand

icon
Algemeen5 november, 2018

Belgische webshops zijn gemiddeld minder goed geoptimaliseerd dan hun buitenlandse concurrenten: ze laden bijvoorbeeld trager en worden lager beoordeeld door Google. Dat is een concurrentieel nadeel. 

 

Internationale concurrentie

Dat Belgische webwinkels het in hun sector vaak moeten opnemen tegen populaire buitenlandse onlinewinkels, is bekend. Vaak werken die concurrenten met grotere teams en betreden ze beter voorbereid de markt. Dat is ook te merken wanneer men de technische prestaties van binnenlandse webshops vergelijkt met de buitenlandse spelers. ProGlove, een startup die intelligente handschoenen maakt om logistieke processen in de retailsector te optimaliseren, onderzocht de locaties, het aantal werknemers, de ‘domain authority’, de socialemediakanalen, de Google Speed Scores en de websitegrootte in kaart voor alle webshops met het BeCommerce-certificaat.

 

Eerste vaststelling? Slechts 52,8% procent van de 475 onderzochte webshops was gevestigd in België. De overige webwinkels kwamen voornamelijk uit Nederland (31,2%), Frankrijk (5,3%), en Duitsland (4,2%). Binnen België zijn de webshops voornamelijk gevestigd in Vlaanderen (180), veel minder in Brussel (36) en Wallonië (35). Antwerpen is veruit de grootste webwinkelprovincie, met 24,7% van alle Belgische webshops.

 

Het belang van laadsnelheid

Buitenlandse webshops beschikken doorgaans over grotere teams: de mediaan ligt in de categorie elf tot en met vijftig werknemers, terwijl Belgische e-commercebedrijven het moeten doen met tien of minder medewerkers. Het aandeel middelgrote en grote ondernemingen bedraagt 58% in het buitenland, 35% in België.

 

“Buitenlandse bedrijven hebben meer mankracht voor innovatie en marketing. Dat maakt het voor hen makkelijker om klanten te winnen”, zegt marketingmanager Derk Steemers van ProGlove. “Dat zien we bijvoorbeeld in hoe de websites technisch zijn geoptimaliseerd. Volgens Googles online tools scoren buitenlandse webshops beter als het gaat om laadsnelheid. Waar de meeste Belgische websites 68 scoren (op een schaal van 1 tot 100), behalen de buitenlandse winkels 74. Dat komt onder andere doordat de gemiddelde website in het buitenland kleiner is dan die België: in België zijn de homepages gemiddeld 2 megabyte groot en daarbuiten slechts 1,6 megabyte. Dit laadt natuurlijk sneller, zeker wanneer de klant via de smartphone winkelt en minder snel internet gebruikt.”

 

Websiteoptimalisatie

Ook beoordeelt Google de buitenlandse websites beter als het gaat om websiteoptimalisatie. Zo scoren ze consequent vaker een goed of voldoende, zowel voor de mobiele als voor de desktop uitvoering. Belgische webwinkels scoren vaker een slecht tot voldoende. “We kunnen met deze scores geen hard oordeel vellen over de kwaliteit van de websites, want wat Google goed vindt is niet per sé belangrijk om een goede website te hebben. Maar het is wel in lijn met de constatering dat buitenlandse websites technisch beter in elkaar zitten.”

 

Een voordeel voor Belgische webshops is dat ze een thuiswedstrijd spelen. Dat blijkt uit de zogenaamde ‘domain authority’, een indicator die aangeeft hoe een site scoort in zoekmachineresultaten. Gemiddeld hebben de Belgen net één puntje meer volgens Moz’s domain authority. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat het makkelijker is voor Belgische webshops om links te krijgen naar hun .be domein. Toch is deze voorsprong te klein om écht een voordeel te zijn. Ook hebben Belgische webshops vaker meer socialemediaprofielen, maar helaas zijn er geen data beschikbaar over hoe actief de verschillende kampen hun sociale media gebruiken.

 

“Of je een succesvolle webshop hebt, hangt uiteraard van meer factoren af dan louter technische voorsprong. Klanten kunnen bijvoorbeeld merktrouw winkelen. Ook het hebben van fysieke winkels in de buurt kan een doorslaggevend voordeel zijn”, besluit Steemers. “Toch moeten Belgische retailondernemers opletten dat zij niet overspoeld worden door de buitenlandse competitie. Het optimaliseren van de websites en het verbeteren van de logistieke systemen kan daarbij zeker helpen.”
 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN