Leven voor het eerst in half jaar weer wat duurder

Leven voor het eerst in half jaar weer wat duurder

De prijzen in België zijn in april gemiddeld met 0,29% gestegen: daarmee is de inflatie voor het eerst in zes maanden weer positief, aldus de federale overheidsdienst Economie.

Groenten en fruit duurder

Het was al geleden van oktober vorig jaar dat de consumentenprijzen op jaarbasis nog eens waren gestegen (toen +0,09%). De vijf daarop volgende maanden was de inflatie negatief, met een -0,65% in januari als uitschieter, en ook vorige maand werd het leven nog goedkoper (-0,40%). In april werden vooral groenten (met name prei en paprika's), fruit en vakantiereizen duurder; aardgas, elektriciteit en huisbrandolie werden dan weer goedkoper.

 

De stijging van de inflatie in de maand april is "voornamelijk het gevolg van de uitdoving van het effect van de BTW-daling op elektriciteit (van 21% naar 6% in april 2014) op de inflatie. Ook het aantrekken van de groenteprijzen ten gevolge van het nieuwe seizoen speelt een rol", aldus de FOD Economie. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top