Overheid investeert in 3D geprinte bril uit Maasmechelen | RetailDetail

Limburgers ontwikkelen 3D-geprinte brillen

Limburgers ontwikkelen 3D-geprinte brillen
© Shutterstock

Twee Limburgse bedrijven hebben een subsidie van 135.000 euro gekregen om 3D-geprinte brillen te ontwikkelen. De bedoeling is dat opticiens in de toekomst op maat gemaakte brillen kunnen aanbieden.

 

Titaniummontuur na 3D-scan

Metaalbedrijf Esma uit Maasmechelen en Special Platings uit Stein worden gescheiden door de Maas en de landsgrens, maar verenigd in een project dat de optiekwereld op zijn kop wil zetten: dankzij 3D-printing willen ze gepersonaliseerde brillen uit titanium creëren die perfect passen op het hoofd van de brildrager. De service wil klanten van opticiens tevreden stellen: eerst wordt een professionele scan van het hoofd gemaakt, waarna de bril wordt ontworpen en geprint.

 

Het voordeel van 3D-printen is volgens de initiatiefnemers dat het de precieze maten, zoals de afstand van de oren tot de neus, bewaart. Door het montuur in titanium te printen, krijgen klanten ook een zeer lichte maar toch sterke bril. 

 

Een subsidie van 135.000 euro van subsidieproject CrossRoads2, dat innovatieve kmo’s ondersteunt, moet de ontwikkeling in een stroomversnelling brengen, schrijft Made in Limburg. Toch zal het volgens Esma nog enige tijd duren vooraleer ze de service aan optiekketens kunnen presenteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.