RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Amazon ons koopgedrag beïnvloedt

icon
Algemeen5 juni, 2018

Liefst 40% van de Belgen winkelt tegenwoordig al bij Amazon en 27% van hen start naar eigen zeggen zijn online zoektocht steevast op de Amazon-website. Toch blijft de fysieke winkel een essentieel verkoopkanaal.

 

Amazon Prime

17% van de Belgen die bij Amazon winkelen, heeft een Amazon Prime-lidmaatschap. Dat zijn tevreden gebruikers: de ongelimiteerde gratis levering zien ze als het belangrijkste voordeel, de exclusieve deals en de toegang tot het entertainmentkanaal worden op prijs gesteld, net als het beloningsprogramma. In welke mate heeft Amazon het aankoopgedrag veranderd? 19% zegt dat ze door Amazon minder aankopen in fysieke winkels, 14% stelt minder te kopen op andere webshops, 27% meent dat Amazon geen invloed heeft op hun koopgedrag.

 

E-commerce vertegenwoordigt nu al zo’n 10% van de wereldwijde retailomzet. Vooral in opkomende markten zijn consumenten meer geneigd om online te kopen, ook als het gaat om de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. In China bijvoorbeeld verklaart 59% van de bevraagde consumenten dat ze ‘zeer waarschijnlijk’ online boodschappen zullen doen in de komende twaalf maanden. In het Verenigd Koninkrijk is dat 32%, in Frankrijk 22%, in Duitsland 14%, in Nederland 11% en in België slechts 9%. De populairste categorieën om online aan te kopen zijn in ons land mode en schoenen, entertainment (boeken, muziek, films, games), gezondheids- en schoonheidsproducten, en elektronica.

 

Toch is het opmerkelijk om vast te stellen dat de populariteit van de fysieke winkel sinds enkele jaren weer in de lift zit, zo stellen consumermarketsleader Filip Lozie en director Steven Van Bael van PwC. In 2015 verklaarde nog slechts 36% van de wereldwijde respondenten dat ze minstens wekelijks aankopen deden in de fysieke winkel. Dat percentage steeg de afgelopen drie jaar echter weer, van 40% in 2016 (33% voor België) naar 44% dit jaar (40% voor België).

 

Zintuiglijke en sociale ervaring

“Kortom, de fysieke winkel valt niet uit de gratie van de consument. De sterke opkomst van e-commerceafhaalpunten draagt daar mogelijk toe bij. Specifiek voor België is zeker ook het dichte winkelnetwerk een factor van belang,” menen onze gesprekspartners. “In elke Belgische stad is alles beschikbaar, de noodzaak om online te winkelen speelt hier dan ook minder.”

 

Het lijkt er bovendien op dat shoppers in de winkel op zoek zijn naar iets anders. Het gaat niet meer om de praktische kant van de zaak: ze zien shoppen in toenemende mate als een zintuiglijke en sociale ervaring. De combinatie van smartphone-shoppen en de hang naar zintuiglijke ervaringen biedt kansen voor merken en retailers, meent PwC. Ze kunnen bijvoorbeeld de voorraad in de winkels reduceren om plaats te maken voor een meer impactvolle presentatie van hun producten, en voor complementaire activiteiten. Consumenten kunnen dan wel productinfo en video’s bekijken op hun smartphone, en zo ook bestellingen plaatsen. Meer ambitieuze retailers kunnen virtuele realiteit aanbieden, maar die trend evolueert slechts langzaam. Amper de helft van de Belgische respondenten had er al ervaring mee, en slechts 21% vond het een bevredigende ervaring.

 

Mobiel kopen en betalen

In elk geval hebben we allemaal een winkelcentrum in onze binnenzak. In landen die tot de digitale voorlopers behoren, vertegenwoordigt mobiele verkoop al 22% van de aankopen. In België steeg frequent shoppen via de smartphone van 3% naar 7%. Ook mobiel betalen is in opkomst: “Ongeveer een kwart van de Belgen gebruikt vandaag al occasioneel zijn smartphone om te betalen in een fysieke winkel. Een kwart van die shoppers zegt nu een voorkeur te hebben voor mobiel betalen.”

 

E-commerce moedigt shoppers aan om hun behoeften onmiddellijk te bevredigen. Zodra je iets wil, kan je het bestellen en meteen laten leveren. Daar hoef je zelfs geen toestel meer voor in te schakelen: je roept het gewoon naar je digitale assistent, zoals Amazon Echo of Google Home. Dat gebeurt nu zelfs voor de wekelijkse boodschappen, het laatste bastion van de fysieke retail. 5% van de Belgen zegt een Amazon Echo, Google Home of vergelijkbaar toestel te hebben gekocht. Heel wat minder dan de Chinezen (21%), de Amerikanen (16%) of de Britten (14%). Volgens 48% van de Belgische bezitters heeft het toestel hen geholpen om minder te besteden.
 

Bijna 40% van de Belgen verklaart dat ze bereid zijn om extra te betalen voor same-day delivery. Meer dan een kwart wil betalen voor levering op een specifiek tijdstip. Welke koerier de pakjes levert, daar ligt de consument niet van wakker. Wel is er nog een zekere terughoudendheid om drones als levermethode te aanvaarden.

 

Online inspiratie

Ook wanneer ze in de fysieke winkel blijven shoppen, is online voor consumenten wel een belangrijke inspiratiebron. 23% van de Belgische shoppers gebruikt sociale media om zich te oriënteren, 15% gebruikt visuele sociale netwerken zoals Instagram of Pinterest. Daarmee hinken de Belgen wat achterop in vergelijking met de wereldbevolking, waarvan 37% sociale media gebruikt. Websites van retailers (48%) en prijsvergelijkingswebsites (30%) worden geregeld geraadpleegd, maar e-mails van merken of retailers worden door slechts 13% van de respondenten vermeld. Het belang ervan daalt; de kunst is om met je merk op een natuurlijke en authentieke manier aanwezig te zijn op de sociale media.

 

Er is een zekere weerstand bij consumenten om persoonlijke gegevens te delen met retailers, zo blijkt. Het monitoren van koopgedrag om op basis daarvan gepersonaliseerde aanbiedingen te formuleren, is aanvaardbaar voor 29% van de respondenten. Slechts 16% is bereid om promotionele meldingen te ontvangen wanneer ze in de buurt van een winkel zijn. “De communicatie mag niet te intrusief worden, al staan jongeren er wel iets meer voor open.”

 

De cijfers komen uit de nieuwste Global Consumer Insights studie van PwC, die jaarlijks het consumentengedrag onderzoekt in 27 landen wereldwijd. Wel 22.481 consumenten werden online bevraagd tussen augustus en oktober 2017. In België ging het om 1.006 consumenten.

 

(Meer in RetailDetail Magazine #3)

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN