Loonkloof man-vrouw maar half zo groot in distributiesector | RetailDetail

Loonkloof man-vrouw maar half zo groot in distributiesector

Loonkloof man-vrouw maar half zo groot in distributiesector

Mannen verdienen in ons land gemiddeld 10% meer dan hun vrouwelijke collega's, maar in de distributiesector is die loonkloof een pak minder groot.

 

Loonkloof in distributiesector bedraagt 5,6%

In de distributiesector verdient een man gemiddeld 5,6% meer dan een vrouw, becijferde Trends op basis van de jaarverslagen die de grote Belgische firma's moeten indienen bij de Nationale Bank. De jaarrekeningen over 2013 zijn de eerste waarin de bedrijven hun loonkosten voor mannen en vrouwen apart moeten opgeven, en daaruit blijkt zwart op wit dat "man en vrouw (bijna) nooit gelijk" zijn.

 

Dat de loonkloof in de distributiesector bijna de helft kleiner is, komt doordat "een groot aantal ondernemingen uit de sector, zoals Carrefour, Makro, Cora of nog Ikea, geen of slechts een minimaal verschil toelaat", aldus de onderzoekers van Trends Top.

 

Grote verschillen tussen ketens onderling

Dat neemt niet weg dat er tussen de ketens onderling grote verschillen in loonkost per gepresteerd uur bestaan (zie tabel). Zo kost een mannelijke medewerker bij Inno ruim tweemaal zoveel als een man bij Renmans, terwijl vrouwen bij Renmans bijna even veel verdienen als bij Inno.

 

Zelfs tussen directe concurrenten kan het loonverschil soms sterk oplopen: zo blijkt de loonkost per gepresteerd uur bij Delhaize 28% hoger te liggen dan bij Cora. De verklaringen hiervoor zijn onder meer te zoeken in de leeftijdspiramide, de anciënniteit en specifieke cao's op bedrijfsniveau.

 

Tot slot nog dit interessant weetje uit de Trends Top van dit jaar: "In tegenstelling tot een wijdverbreid idee is de distributiesector wat voltijds tewerkgesteld personeel betreft een mannenbastion, met 60% mannelijk personeel." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.