Loonkloof man-vrouw maar half zo groot in distributiesector

Loonkloof man-vrouw maar half zo groot in distributiesector

Mannen verdienen in ons land gemiddeld 10% meer dan hun vrouwelijke collega's, maar in de distributiesector is die loonkloof een pak minder groot.

 

Loonkloof in distributiesector bedraagt 5,6%

In de distributiesector verdient een man gemiddeld 5,6% meer dan een vrouw, becijferde Trends op basis van de jaarverslagen die de grote Belgische firma's moeten indienen bij de Nationale Bank. De jaarrekeningen over 2013 zijn de eerste waarin de bedrijven hun loonkosten voor mannen en vrouwen apart moeten opgeven, en daaruit blijkt zwart op wit dat "man en vrouw (bijna) nooit gelijk" zijn.

 

Dat de loonkloof in de distributiesector bijna de helft kleiner is, komt doordat "een groot aantal ondernemingen uit de sector, zoals Carrefour, Makro, Cora of nog Ikea, geen of slechts een minimaal verschil toelaat", aldus de onderzoekers van Trends Top.

 

Grote verschillen tussen ketens onderling

Dat neemt niet weg dat er tussen de ketens onderling grote verschillen in loonkost per gepresteerd uur bestaan (zie tabel). Zo kost een mannelijke medewerker bij Inno ruim tweemaal zoveel als een man bij Renmans, terwijl vrouwen bij Renmans bijna even veel verdienen als bij Inno.

 

Zelfs tussen directe concurrenten kan het loonverschil soms sterk oplopen: zo blijkt de loonkost per gepresteerd uur bij Delhaize 28% hoger te liggen dan bij Cora. De verklaringen hiervoor zijn onder meer te zoeken in de leeftijdspiramide, de anciënniteit en specifieke cao's op bedrijfsniveau.

 

Tot slot nog dit interessant weetje uit de Trends Top van dit jaar: "In tegenstelling tot een wijdverbreid idee is de distributiesector wat voltijds tewerkgesteld personeel betreft een mannenbastion, met 60% mannelijk personeel." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top