Loonkloof man-vrouw maar half zo groot in distributiesector

Loonkloof man-vrouw maar half zo groot in distributiesector

Mannen verdienen in ons land gemiddeld 10% meer dan hun vrouwelijke collega's, maar in de distributiesector is die loonkloof een pak minder groot.

 

Loonkloof in distributiesector bedraagt 5,6%

In de distributiesector verdient een man gemiddeld 5,6% meer dan een vrouw, becijferde Trends op basis van de jaarverslagen die de grote Belgische firma's moeten indienen bij de Nationale Bank. De jaarrekeningen over 2013 zijn de eerste waarin de bedrijven hun loonkosten voor mannen en vrouwen apart moeten opgeven, en daaruit blijkt zwart op wit dat "man en vrouw (bijna) nooit gelijk" zijn.

 

Dat de loonkloof in de distributiesector bijna de helft kleiner is, komt doordat "een groot aantal ondernemingen uit de sector, zoals Carrefour, Makro, Cora of nog Ikea, geen of slechts een minimaal verschil toelaat", aldus de onderzoekers van Trends Top.

 

Grote verschillen tussen ketens onderling

Dat neemt niet weg dat er tussen de ketens onderling grote verschillen in loonkost per gepresteerd uur bestaan (zie tabel). Zo kost een mannelijke medewerker bij Inno ruim tweemaal zoveel als een man bij Renmans, terwijl vrouwen bij Renmans bijna even veel verdienen als bij Inno.

 

Zelfs tussen directe concurrenten kan het loonverschil soms sterk oplopen: zo blijkt de loonkost per gepresteerd uur bij Delhaize 28% hoger te liggen dan bij Cora. De verklaringen hiervoor zijn onder meer te zoeken in de leeftijdspiramide, de anciënniteit en specifieke cao's op bedrijfsniveau.

 

Tot slot nog dit interessant weetje uit de Trends Top van dit jaar: "In tegenstelling tot een wijdverbreid idee is de distributiesector wat voltijds tewerkgesteld personeel betreft een mannenbastion, met 60% mannelijk personeel." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top