Loonkloof man-vrouw maar half zo groot in distributiesector

Loonkloof man-vrouw maar half zo groot in distributiesector

Mannen verdienen in ons land gemiddeld 10% meer dan hun vrouwelijke collega's, maar in de distributiesector is die loonkloof een pak minder groot.

 

Loonkloof in distributiesector bedraagt 5,6%

In de distributiesector verdient een man gemiddeld 5,6% meer dan een vrouw, becijferde Trends op basis van de jaarverslagen die de grote Belgische firma's moeten indienen bij de Nationale Bank. De jaarrekeningen over 2013 zijn de eerste waarin de bedrijven hun loonkosten voor mannen en vrouwen apart moeten opgeven, en daaruit blijkt zwart op wit dat "man en vrouw (bijna) nooit gelijk" zijn.

 

Dat de loonkloof in de distributiesector bijna de helft kleiner is, komt doordat "een groot aantal ondernemingen uit de sector, zoals Carrefour, Makro, Cora of nog Ikea, geen of slechts een minimaal verschil toelaat", aldus de onderzoekers van Trends Top.

 

Grote verschillen tussen ketens onderling

Dat neemt niet weg dat er tussen de ketens onderling grote verschillen in loonkost per gepresteerd uur bestaan (zie tabel). Zo kost een mannelijke medewerker bij Inno ruim tweemaal zoveel als een man bij Renmans, terwijl vrouwen bij Renmans bijna even veel verdienen als bij Inno.

 

Zelfs tussen directe concurrenten kan het loonverschil soms sterk oplopen: zo blijkt de loonkost per gepresteerd uur bij Delhaize 28% hoger te liggen dan bij Cora. De verklaringen hiervoor zijn onder meer te zoeken in de leeftijdspiramide, de anciënniteit en specifieke cao's op bedrijfsniveau.

 

Tot slot nog dit interessant weetje uit de Trends Top van dit jaar: "In tegenstelling tot een wijdverbreid idee is de distributiesector wat voltijds tewerkgesteld personeel betreft een mannenbastion, met 60% mannelijk personeel." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top