RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Loopt Maasmechelen Village op laatste benen?

icon
Algemeen25 augustus, 2015

Intrestlasten wegen op het resultaat

Maasmechelen Village, dat de deuren opende in 1992, telt meer dan honderd boetieks van gekende mode- en lifestylemerken die er het hele jaar door producten verkopen met een korting tot zowat 60 procent. Er komen drie miljoen mensen per jaar over de vloer. Intussen probeert het management ook steeds meer Chinezen te verleiden tot een bezoekje.

 

De grote belangstelling voor Maasmechelen Village belet niet dat het project het financieel lastig heeft: in 2013 werd een verlies geleden van 19,075 miljoen euro en in 2014 werd de malus nog uitgediept met een tekort van 24,546 miljoen euro. De overgedragen verliezen sinds het ontstaan zijn daardoor opgelopen tot 223,740 miljoen euro.

 

De bloedrode resultaten zijn vooral het gevolg van de hoge financiële lasten (vorig jaar bedroegen de intrestlasten 22,2 miljoen euro), maar ook de eigenlijke exploitatie vertoont een verlies. Tegenover een omzet van 20,249 miljoen euro, die vooral uit een vergoeding op de verkoop van de aangetrokken merken wordt gehaald, stonden immers voor 22,458 miljoen euro aan bedrijfskosten.

 

Negatief vermogen “niet onoverkomelijk”

Door de hoge verliezen is het eigen vermogen van de onderneming niettemin zwaar negatief geworden. Indien alles tegen boekwaarde zou worden verkocht, blijft er een put van 222,6 miljoen euro. Toch zet bedrijfsrevisor Ernst & Young niet meteen een rood licht bij de jaarrekening: zolang eigenaar VR European Holdings de geldkraan openhoudt, kan de vennootschap blijven voortbestaan. En die heeft alvast toegezegd om de liquiditeitsbehoeften van Maasmechelen Village in 2015 en 2016 te dekken.

 

Eigenaar VR is de belangrijkste kredietverschaffer: de maatschappij heeft het Limburgse outletcentrum 171,4 miljoen euro toegestopt. 101,7 miljoen euro daarvan heeft een achtergesteld karakter, wat betekent dat de betrokken kredieten bij een liquidatie slechts moet worden terugbetaald nadat de andere schuldeisers werden vergoed. Voorts is er een obligatielening die pas in 2020 vervalt.

 

Onderhandeling over herfinanciering

De voornaamste externe langetermijnlening beloopt 70 miljoen euro. Ze werd aan toegekend door Propertize, voorheen SNS Property Finance. Het krediet werd met een jaar verlengd om in juni 2016 te verstrijken. De herfinancieringsgesprekken zijn intussen opgestart.

 

Als rekening wordt gehouden met de achtergestelde schuld en met de obligatielening, alsook met een herwaardering van het vastgoed, dan zou de jaarrekening een netto-actief vertonen van 30,1 miljoen euro in plaats van een aanzienlijk tekort, aldus de bedrijfsrevisor.  Cushman & Wakefield heeft het vastgoed van de maatschappij gewaardeerd op 171,5 miljoen euro, wat hoger lag dan de 162,9 miljoen euro een jaar eerder. In 2006 was het nog maar 105 miljoen euro waard. De huidige geschatte waarde ligt daarmee aanzienlijk boven de boekwaarde.

 

Meer aantrekkelijke merken

De bedrijfsleiding hoopt dan weer dat de onderneming op korte termijn winstgevend kan worden, dankzij het aantrekken van beter verkopende merken. In de loop van 2014 openden acht nieuwe merken hun deuren in Maasmechelen Village, met Max Mara, Twin-Set Simona Barbieri, Scotch, & Soda Kids, G&G Cucina Tradizionale Italiana, Gant, All Saints, Links of London en Coach.

 

De royalty-inkomsten op de verkoop door de aangetrokken merken stegen vorig jaar overigens met 3,6% van 19,5 miljoen euro tot 20,1 miljoen euro. Voor 2015 wordt op een stijging van de verkoop van de merken met ongeveer 8% gerekend. Hun verkoop zou dan toenemen tot 7.719 euro per vierkante meter benutte oppervlakte, waarvan ook de uitbater van het outletpark zou meeprofiteren.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN