LuxLeaks brengt nu ook enkele retailers in opspraak | RetailDetail

LuxLeaks brengt nu ook enkele retailers in opspraak

LuxLeaks brengt nu ook enkele retailers in opspraak

Een nieuw lek over verregaande belastingdeals tussen de Luxemburgse fiscus en multinationals brengt nu ook een aantal retailers en FMCG-fabrikanten in opspraak.

Nog eens 35 topbedrijven 'gebrandmerkt'

Het regent nieuwe onthullingen in de LuxLeaks-affaire rond de zeer verregaande 'geheime' belastingdeals die multinationals sloten met de Luxemburgse fiscus en waarmee ze voor miljarden aan belastingen konden ontwijken in eigen land.

 

Bij de bekende topbedrijven die dit keer in opspraak komen, zitten er een aantal uit onze sector, zoals de internetgiganten eBay en Skype, Hutchison Whompoa (de holding boven bekende winkelketens als ICI Paris XL en Kruidvat), Colony Capital (de belangrijkste aandeelhouder van supermarktketen Carrefour), Black & Decker, Walt Disney en Reckitt Benckiser (bekend van o.m. Vanish, Calgon, Clearasil en Airwick).

 

Tweede salvo sinds november

Begin november had het Internationale Consortium van Onderzoeksjournalisten al een eerste reeks namen van liefst 340 multinationals en rijke families bekendgemaakt. Toen ging het onder meer om PepsiCo, Ikea, Amazon en Procter & Gamble.

 

Na die onthullingen kreeg Luxemburg bakken kritiek over zich heen. De regelingen met de Luxemburgse fiscus mogen dan al legaal zijn, moreel worden er wel meer en meer vraagtekens bij geplaatst. Bovendien werkt het 'geheime' karakter van die deals concurrentievervalsend voor wie er geen aanspraak op kan maken.

 

De nieuwe onthullingen bewijzen alvast dat de belastingontwijking in Luxemburg op een wereldwijd ongeziene schaal gebeurt, en dat al meer dan tien jaar lang. Of dat alles ook gevolgen zal hebben voor de bedrijven in kwestie en, zo ja, welke, is vooralsnog niet duidelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?