LuxLeaks brengt nu ook enkele retailers in opspraak

LuxLeaks brengt nu ook enkele retailers in opspraak

Een nieuw lek over verregaande belastingdeals tussen de Luxemburgse fiscus en multinationals brengt nu ook een aantal retailers en FMCG-fabrikanten in opspraak.

Nog eens 35 topbedrijven 'gebrandmerkt'

Het regent nieuwe onthullingen in de LuxLeaks-affaire rond de zeer verregaande 'geheime' belastingdeals die multinationals sloten met de Luxemburgse fiscus en waarmee ze voor miljarden aan belastingen konden ontwijken in eigen land.

 

Bij de bekende topbedrijven die dit keer in opspraak komen, zitten er een aantal uit onze sector, zoals de internetgiganten eBay en Skype, Hutchison Whompoa (de holding boven bekende winkelketens als ICI Paris XL en Kruidvat), Colony Capital (de belangrijkste aandeelhouder van supermarktketen Carrefour), Black & Decker, Walt Disney en Reckitt Benckiser (bekend van o.m. Vanish, Calgon, Clearasil en Airwick).

 

Tweede salvo sinds november

Begin november had het Internationale Consortium van Onderzoeksjournalisten al een eerste reeks namen van liefst 340 multinationals en rijke families bekendgemaakt. Toen ging het onder meer om PepsiCo, Ikea, Amazon en Procter & Gamble.

 

Na die onthullingen kreeg Luxemburg bakken kritiek over zich heen. De regelingen met de Luxemburgse fiscus mogen dan al legaal zijn, moreel worden er wel meer en meer vraagtekens bij geplaatst. Bovendien werkt het 'geheime' karakter van die deals concurrentievervalsend voor wie er geen aanspraak op kan maken.

 

De nieuwe onthullingen bewijzen alvast dat de belastingontwijking in Luxemburg op een wereldwijd ongeziene schaal gebeurt, en dat al meer dan tien jaar lang. Of dat alles ook gevolgen zal hebben voor de bedrijven in kwestie en, zo ja, welke, is vooralsnog niet duidelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top