Mangerie Weselo maakt eigen energie met nieuwe technologie

Mangerie Weselo maakt eigen energie met nieuwe technologie

De Mangerie Weselo in Mol-Wezel maakt als eerste Belgische horecazaak zijn eigen energie met nieuwe technologie op basis van waterstof. Daarbij wordt aardgas omgezet naar waterstof en vervolgens naar stroom.

Lage kosten

Het betekende een investering van 65.000 euro, die al na zeven jaar terugverdiend zou moeten zijn. “Energie betekent een belangrijke kost voor ons en onder meer in het teken van de witte kassa zijn we gaan nadenken over hoe we onze rendabiliteit konden verbeteren. In eerste instantie dachten we aan zonnepanelen, maar dat bleek niet de goede oplossing. Via onze verzekeringsagent kwamen we in contact met Elugie en uiteindelijk kozen we voor de BlueGen-brandstofcel”, zeggen de uitbaters aan Made in Kempen.

 

Die BlueGen-technologie is een Australische ontwikkeling, waarbij uit waterstof via elektrolyse stroom kan worden opgewekt. Bovendien kan de restwarmte gebruikt worden als verwarming. Bij de productie van de stroom komen bovendien geen schadelijke stoffen vrij. “Vanaf nu produceren we 95% van onze elektriciteit zelf”, vertellen de uitbaters. “De resterende kilowatts kopen we nog aan.” Momenteel wordt de energie die teveel wordt geproduceerd nog teruggegeven aan het elektriciteitsnet, maar in de toekomst zal die ook opgeslagen kunnen worden op batterijen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top