Mangerie Weselo maakt eigen energie met nieuwe technologie

Mangerie Weselo maakt eigen energie met nieuwe technologie

De Mangerie Weselo in Mol-Wezel maakt als eerste Belgische horecazaak zijn eigen energie met nieuwe technologie op basis van waterstof. Daarbij wordt aardgas omgezet naar waterstof en vervolgens naar stroom.

Lage kosten

Het betekende een investering van 65.000 euro, die al na zeven jaar terugverdiend zou moeten zijn. “Energie betekent een belangrijke kost voor ons en onder meer in het teken van de witte kassa zijn we gaan nadenken over hoe we onze rendabiliteit konden verbeteren. In eerste instantie dachten we aan zonnepanelen, maar dat bleek niet de goede oplossing. Via onze verzekeringsagent kwamen we in contact met Elugie en uiteindelijk kozen we voor de BlueGen-brandstofcel”, zeggen de uitbaters aan Made in Kempen.

 

Die BlueGen-technologie is een Australische ontwikkeling, waarbij uit waterstof via elektrolyse stroom kan worden opgewekt. Bovendien kan de restwarmte gebruikt worden als verwarming. Bij de productie van de stroom komen bovendien geen schadelijke stoffen vrij. “Vanaf nu produceren we 95% van onze elektriciteit zelf”, vertellen de uitbaters. “De resterende kilowatts kopen we nog aan.” Momenteel wordt de energie die teveel wordt geproduceerd nog teruggegeven aan het elektriciteitsnet, maar in de toekomst zal die ook opgeslagen kunnen worden op batterijen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top