Mangerie Weselo maakt eigen energie met nieuwe technologie

Mangerie Weselo maakt eigen energie met nieuwe technologie

De Mangerie Weselo in Mol-Wezel maakt als eerste Belgische horecazaak zijn eigen energie met nieuwe technologie op basis van waterstof. Daarbij wordt aardgas omgezet naar waterstof en vervolgens naar stroom.

Lage kosten

Het betekende een investering van 65.000 euro, die al na zeven jaar terugverdiend zou moeten zijn. “Energie betekent een belangrijke kost voor ons en onder meer in het teken van de witte kassa zijn we gaan nadenken over hoe we onze rendabiliteit konden verbeteren. In eerste instantie dachten we aan zonnepanelen, maar dat bleek niet de goede oplossing. Via onze verzekeringsagent kwamen we in contact met Elugie en uiteindelijk kozen we voor de BlueGen-brandstofcel”, zeggen de uitbaters aan Made in Kempen.

 

Die BlueGen-technologie is een Australische ontwikkeling, waarbij uit waterstof via elektrolyse stroom kan worden opgewekt. Bovendien kan de restwarmte gebruikt worden als verwarming. Bij de productie van de stroom komen bovendien geen schadelijke stoffen vrij. “Vanaf nu produceren we 95% van onze elektriciteit zelf”, vertellen de uitbaters. “De resterende kilowatts kopen we nog aan.” Momenteel wordt de energie die teveel wordt geproduceerd nog teruggegeven aan het elektriciteitsnet, maar in de toekomst zal die ook opgeslagen kunnen worden op batterijen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

11/08/2017

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

Ook Dreamland weg uit centrum Eeklo

10/08/2017

Speelgoed- en vrijetijdsketen Dreamland sluit eind dit jaar de deuren van zijn vestiging in Eeklo. De Colruyt-dochter is op zoek naar een ruimer pand met meer parkeergelegenheid. Het vertrek is een nieuwe aderlating voor het centrum van Eeklo.

Waarom retailers sociale media ernstig moeten nemen

08/08/2017

'Content marketing' is meer dan een buzzword: ook retailers kunnen hun voordeel doen met de kracht van verhalen. Dat bewees Snackbytes bijvoorbeeld met een succescase voor Schoenen Torfs.

Back to top