Mangerie Weselo maakt eigen energie met nieuwe technologie | RetailDetail

Mangerie Weselo maakt eigen energie met nieuwe technologie

Mangerie Weselo maakt eigen energie met nieuwe technologie

De Mangerie Weselo in Mol-Wezel maakt als eerste Belgische horecazaak zijn eigen energie met nieuwe technologie op basis van waterstof. Daarbij wordt aardgas omgezet naar waterstof en vervolgens naar stroom.

Lage kosten

Het betekende een investering van 65.000 euro, die al na zeven jaar terugverdiend zou moeten zijn. “Energie betekent een belangrijke kost voor ons en onder meer in het teken van de witte kassa zijn we gaan nadenken over hoe we onze rendabiliteit konden verbeteren. In eerste instantie dachten we aan zonnepanelen, maar dat bleek niet de goede oplossing. Via onze verzekeringsagent kwamen we in contact met Elugie en uiteindelijk kozen we voor de BlueGen-brandstofcel”, zeggen de uitbaters aan Made in Kempen.

 

Die BlueGen-technologie is een Australische ontwikkeling, waarbij uit waterstof via elektrolyse stroom kan worden opgewekt. Bovendien kan de restwarmte gebruikt worden als verwarming. Bij de productie van de stroom komen bovendien geen schadelijke stoffen vrij. “Vanaf nu produceren we 95% van onze elektriciteit zelf”, vertellen de uitbaters. “De resterende kilowatts kopen we nog aan.” Momenteel wordt de energie die teveel wordt geproduceerd nog teruggegeven aan het elektriciteitsnet, maar in de toekomst zal die ook opgeslagen kunnen worden op batterijen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.