Marge voor speelgoedverkopers krimpt | RetailDetail

Marge voor speelgoedverkopers krimpt

Marge voor speelgoedverkopers krimpt

Dit jaar zullen er tijdens de eindejaarperiode minder grote promoties te vinden zijn op speelgoed. Dat heeft volgens de verkopers te maken met de stijgende aankoopprijzen, waardoor de marges sowieso al krap zijn.

Sterke dollar

"De druk op de prijzen is groot op de speelgoedmarkt", zegt Geert Gillis, de chef van de verkoopafdeling bij Dreamland aan Knack. "Omdat niemand zijn prijzen verhoogt, verminderen we onze marges."


De hogere prijzen zijn een gevolg van de sterke positie van de dollar ten opzichte van de euro. De Belgische ketens kopen hun producten immers aan in dollar, waardoor de aankoopprijzen nu hoger zijn.

 

Volgens Olivier Fieuw, medeoprichter van Fox & Cie, zullen de verkopers die hogere prijzen echter niet volledig doorreken aan de klant. "Jarenlang speelde de evolutie van de Amerikaanse munt in het voordeel van de speelgoedsector. Die heeft reserves aangelegd", stelt hij.

 

Voor 40 procent van het speelgoed zou de prijs licht gestegen zijn ten opzichte van 2014, maar voor 60 procent blijft de verkoopprijs ongeveer gelijk, meent Geert Gillis, ondanks een hogere aankoopprijs dus. Vooral bij producten die modegevoelig zijn, zal de prijs stijgen. Het klassieke speelgoed zal minder snel in prijs stijgen, omdat de kosten voor het ontwerp en design al lang zijn afgeschreven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

De dampwinkels of vape shops, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien het aantal klanten dalen. Strengere wetgeving is een van de redenen voor die daling.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

Back to top