Marge voor speelgoedverkopers krimpt | RetailDetail

Marge voor speelgoedverkopers krimpt

Marge voor speelgoedverkopers krimpt

Dit jaar zullen er tijdens de eindejaarperiode minder grote promoties te vinden zijn op speelgoed. Dat heeft volgens de verkopers te maken met de stijgende aankoopprijzen, waardoor de marges sowieso al krap zijn.

Sterke dollar

"De druk op de prijzen is groot op de speelgoedmarkt", zegt Geert Gillis, de chef van de verkoopafdeling bij Dreamland aan Knack. "Omdat niemand zijn prijzen verhoogt, verminderen we onze marges."


De hogere prijzen zijn een gevolg van de sterke positie van de dollar ten opzichte van de euro. De Belgische ketens kopen hun producten immers aan in dollar, waardoor de aankoopprijzen nu hoger zijn.

 

Volgens Olivier Fieuw, medeoprichter van Fox & Cie, zullen de verkopers die hogere prijzen echter niet volledig doorreken aan de klant. "Jarenlang speelde de evolutie van de Amerikaanse munt in het voordeel van de speelgoedsector. Die heeft reserves aangelegd", stelt hij.

 

Voor 40 procent van het speelgoed zou de prijs licht gestegen zijn ten opzichte van 2014, maar voor 60 procent blijft de verkoopprijs ongeveer gelijk, meent Geert Gillis, ondanks een hogere aankoopprijs dus. Vooral bij producten die modegevoelig zijn, zal de prijs stijgen. Het klassieke speelgoed zal minder snel in prijs stijgen, omdat de kosten voor het ontwerp en design al lang zijn afgeschreven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?