Marge voor speelgoedverkopers krimpt

Marge voor speelgoedverkopers krimpt

Dit jaar zullen er tijdens de eindejaarperiode minder grote promoties te vinden zijn op speelgoed. Dat heeft volgens de verkopers te maken met de stijgende aankoopprijzen, waardoor de marges sowieso al krap zijn.

Sterke dollar

"De druk op de prijzen is groot op de speelgoedmarkt", zegt Geert Gillis, de chef van de verkoopafdeling bij Dreamland aan Knack. "Omdat niemand zijn prijzen verhoogt, verminderen we onze marges."


De hogere prijzen zijn een gevolg van de sterke positie van de dollar ten opzichte van de euro. De Belgische ketens kopen hun producten immers aan in dollar, waardoor de aankoopprijzen nu hoger zijn.

 

Volgens Olivier Fieuw, medeoprichter van Fox & Cie, zullen de verkopers die hogere prijzen echter niet volledig doorreken aan de klant. "Jarenlang speelde de evolutie van de Amerikaanse munt in het voordeel van de speelgoedsector. Die heeft reserves aangelegd", stelt hij.

 

Voor 40 procent van het speelgoed zou de prijs licht gestegen zijn ten opzichte van 2014, maar voor 60 procent blijft de verkoopprijs ongeveer gelijk, meent Geert Gillis, ondanks een hogere aankoopprijs dus. Vooral bij producten die modegevoelig zijn, zal de prijs stijgen. Het klassieke speelgoed zal minder snel in prijs stijgen, omdat de kosten voor het ontwerp en design al lang zijn afgeschreven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

14/08/2017

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

11/08/2017

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

Back to top