Marge voor speelgoedverkopers krimpt

Marge voor speelgoedverkopers krimpt

Dit jaar zullen er tijdens de eindejaarperiode minder grote promoties te vinden zijn op speelgoed. Dat heeft volgens de verkopers te maken met de stijgende aankoopprijzen, waardoor de marges sowieso al krap zijn.

Sterke dollar

"De druk op de prijzen is groot op de speelgoedmarkt", zegt Geert Gillis, de chef van de verkoopafdeling bij Dreamland aan Knack. "Omdat niemand zijn prijzen verhoogt, verminderen we onze marges."


De hogere prijzen zijn een gevolg van de sterke positie van de dollar ten opzichte van de euro. De Belgische ketens kopen hun producten immers aan in dollar, waardoor de aankoopprijzen nu hoger zijn.

 

Volgens Olivier Fieuw, medeoprichter van Fox & Cie, zullen de verkopers die hogere prijzen echter niet volledig doorreken aan de klant. "Jarenlang speelde de evolutie van de Amerikaanse munt in het voordeel van de speelgoedsector. Die heeft reserves aangelegd", stelt hij.

 

Voor 40 procent van het speelgoed zou de prijs licht gestegen zijn ten opzichte van 2014, maar voor 60 procent blijft de verkoopprijs ongeveer gelijk, meent Geert Gillis, ondanks een hogere aankoopprijs dus. Vooral bij producten die modegevoelig zijn, zal de prijs stijgen. Het klassieke speelgoed zal minder snel in prijs stijgen, omdat de kosten voor het ontwerp en design al lang zijn afgeschreven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top