RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Marjolein Laekeman: “Goeie folders moeten de consument ‘iets meer’ bieden”

icon
Algemeen29 oktober, 2015

Wie blinkt uit in de brievenbus?

De rol van de folder is nog lang niet uitgespeeld, zo wordt elk jaar waarin de verkiezing voor de Beste Folder van het Jaar in België wordt georganiseerd duidelijker. Naar ondertussen goede gewoonte verkiezen zowel de consumenten als een professionele vakjury de folders die er voor hen met kop en schouders bovenuit steken.

“Als jurylid boeit mij vooral de vraag hoe de folders, vanuit creatieve hoek, hun plaats weten te vinden tussen al die andere folders in de brievenbus én ook als medium tussen alle andere ‘touch points’. Iedereen in de jury bekijkt de folders vanuit zijn of haar achtergrond, wat een interessante verscheidenheid aan meningen en gezichtspunten oplevert”, vertelt Marjolein Laekeman, die als Cross Media Manager bij media-agentschap Dentsu Aegis Network dit jaar juryvoorzitter is.

 

‘Branded content’ verlengt het leven van de folder

In de toekomst zullen folders volgens Marjolein Laekeman vooral een goed evenwicht moeten zoeken tussen het praktische – “het blijft uiteraard een middel om promoties en nieuwigheden te communiceren” – en het creatieve. “Het is ook belangrijk om ‘iets meer’ te bieden, zoals extra branded content. Bijvoorbeeld: steeds meer foodretailers zetten recepten in hun folders, maar een doe-het-zelfketen zou gerust ook klustips kunnen geven in hun reclamefolders.”

Op die manier verleng je de levensduur van zo’n folder aanzienlijk en kan het zelfs een plaatsje in het dagelijkse leven van de consument krijgen, meent Marjolein Laekeman: “Een folder heeft normaal een kort leven: je doorbladert het even en dan gooi je het weg. Maar als je een leuk recept ziet, scheur je dat uit en houd je het bij. Natuurlijk hangt van adverteerder tot adverteerder af wat voor extra content hij kan bieden en of dat relevant is, maar in de toekomst wordt brandend content wel steeds belangrijker binnen marketing.”

Die dubbele communicatie is nodig omdat het steeds moeilijker wordt om de aandacht van de consument te trekken. “De Belgische consument is erg gericht op promo’s en zeker in FMCG blijft daarbij voor folders een grote rol weggelegd. Producenten gebruiken het vaak om een actie op korte termijn tactisch te ondersteunen. Toch is voor foldering ook de digitalisering belangrijk: in het buitenland staat men dikwijls al verder met digitale platformen en extra content.”

 

Strategie is het belangrijkste

Een andere tip die de media-experte graag meegeeft, is heel goed nadenken over de verdeling van middelen over de verschillende kanalen. “Hoe kan je het best je middelen verdelen zodat je reclame-inspanningen de langstdurende impact hebben? Daar moet heel goed over worden nagedacht. Maak gebruik van de verschillende ‘touchpoints’, op een integrale en consequente manier. Zo past een folder vaak – afhankelijk van de context uiteraard – heel goed bij een radiospot.”

Ook de lay-out is verder van belang, net als vormgeving (kleurencodes, look & feel) en de kwaliteit van het papier. “De vraag is steeds: wat trekt je klanten aan? En dan moet je die gekozen stijl heel consequent doortrekken in alle communicatie”, aldus Marjolein Laekeman.

Veel hangt volgens de juryvoorzitter van de context en de positionering af. “Soms zijn de folders van discounters bijvoorbeeld bewust ‘schreeuwerig’. Die adverteerders hebben daar ook hun redenen voor: duidelijke communicatie trekt natuurlijk aandacht. Maar daar tegenover heb je dan weer pakweg Lidl, wat ook een prijsvechter is, maar die er toch in slaagt om in zijn communicatie op een evenwichtige manier aandacht te trekken.”

“Je moet vooral het hele plaatje bekijken. Er is een hele grote verscheidenheid in wat en hoeveel er te vertellen is. Als de boodschap puur promotioneel is, dan kan je dat beter ook zo houden. In alles moet de vraag of het relevant is op de eerste plaats komen. En aangezien we in een omnichannel-landschap zitten, moet je de folder zeker ook binnen het ruimere geheel bekijken. De volledige strategie is het belangrijkst”, besluit Marjolein Laekeman.

 

Op de RetailDetail Night op 26 november in San Marco Village in Schelle komt u, behalve wat de Beste Folder van het Jaar is, ook de winnaars van de Beste Winkelketen van België en de Retailer of the Year-award te weten. Schrijf u nu in via retaildetail.be/events.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN