Marks & Spencer verkoopt eindelijk weer meer kleding

Marks & Spencer verkoopt eindelijk weer meer kleding

De kledingverkoop van de Britse warenhuisketen Marks & Spencer is het afgelopen kwartaal voor de eerste keer in bijna vier jaar gestegen: goed nieuws voor de Nederlandse topman Marc Bolland.

Analisten een neus gezet

Liefst veertien kwartalen op een rij zag de grootste kledingverkoper van Groot-Brittannië de verkoop in zijn modetak afkalven door de toenemende concurrentie, vooral dan van goedkopere rivalen als Primark en Next. Die trend lijkt echter te keren: in de 13 weken tot 28 maart steeg de 'non food'-verkoop bij M&S op vergelijkbare basis met +0,7 procent, zo blijkt uit de kwartaalresultaten die de groep deze ochtend publiceerde.

 

Die knappe prestatie is te danken aan een sterke groei online - liefst +13,8% op jaarbasis - en het ook in de winkels vlot verkopende huismerk Autograph. Daarmee zet M&S de analisten een neus, want die hadden een daling met 1,1% voorspeld (wat op zich al een verbetering was met het kwartaal voordien, toen de kledingverkoop nog 5,8% daalde).

 

'Food' beter dan de 'big four'

De omzet van de food-afdeling ging er met +0,7% op vooruit: daarmee doet M&S beter dan de vier grootste supermarktketens van Groot-Brittannië, die in een hevige prijzenoorlog verwikkeld zijn. "We hebben sterke vooruitgang geboekt", zegt een tevreden Marc Bolland.

 

De CEO wijst echter wel meteen op de "moeilijke macro-economische omstandigheden" in Rusland, Oekraïne en Turkije, waardoor de verkoop buiten het Verenigd Koninkrijk 3,8 procent terug viel. Dat euvel hoopt M&S alvast te overkomen door tal van nieuwe winkelopeningen, zoals deze zomer in Brussel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top