Marks & Spencer verkoopt eindelijk weer meer kleding

Marks & Spencer verkoopt eindelijk weer meer kleding

De kledingverkoop van de Britse warenhuisketen Marks & Spencer is het afgelopen kwartaal voor de eerste keer in bijna vier jaar gestegen: goed nieuws voor de Nederlandse topman Marc Bolland.

Analisten een neus gezet

Liefst veertien kwartalen op een rij zag de grootste kledingverkoper van Groot-Brittannië de verkoop in zijn modetak afkalven door de toenemende concurrentie, vooral dan van goedkopere rivalen als Primark en Next. Die trend lijkt echter te keren: in de 13 weken tot 28 maart steeg de 'non food'-verkoop bij M&S op vergelijkbare basis met +0,7 procent, zo blijkt uit de kwartaalresultaten die de groep deze ochtend publiceerde.

 

Die knappe prestatie is te danken aan een sterke groei online - liefst +13,8% op jaarbasis - en het ook in de winkels vlot verkopende huismerk Autograph. Daarmee zet M&S de analisten een neus, want die hadden een daling met 1,1% voorspeld (wat op zich al een verbetering was met het kwartaal voordien, toen de kledingverkoop nog 5,8% daalde).

 

'Food' beter dan de 'big four'

De omzet van de food-afdeling ging er met +0,7% op vooruit: daarmee doet M&S beter dan de vier grootste supermarktketens van Groot-Brittannië, die in een hevige prijzenoorlog verwikkeld zijn. "We hebben sterke vooruitgang geboekt", zegt een tevreden Marc Bolland.

 

De CEO wijst echter wel meteen op de "moeilijke macro-economische omstandigheden" in Rusland, Oekraïne en Turkije, waardoor de verkoop buiten het Verenigd Koninkrijk 3,8 procent terug viel. Dat euvel hoopt M&S alvast te overkomen door tal van nieuwe winkelopeningen, zoals deze zomer in Brussel.

Tags: