Marks & Spencer verkoopt eindelijk weer meer kleding | RetailDetail

Marks & Spencer verkoopt eindelijk weer meer kleding

Marks & Spencer verkoopt eindelijk weer meer kleding

De kledingverkoop van de Britse warenhuisketen Marks & Spencer is het afgelopen kwartaal voor de eerste keer in bijna vier jaar gestegen: goed nieuws voor de Nederlandse topman Marc Bolland.

Analisten een neus gezet

Liefst veertien kwartalen op een rij zag de grootste kledingverkoper van Groot-Brittannië de verkoop in zijn modetak afkalven door de toenemende concurrentie, vooral dan van goedkopere rivalen als Primark en Next. Die trend lijkt echter te keren: in de 13 weken tot 28 maart steeg de 'non food'-verkoop bij M&S op vergelijkbare basis met +0,7 procent, zo blijkt uit de kwartaalresultaten die de groep deze ochtend publiceerde.

 

Die knappe prestatie is te danken aan een sterke groei online - liefst +13,8% op jaarbasis - en het ook in de winkels vlot verkopende huismerk Autograph. Daarmee zet M&S de analisten een neus, want die hadden een daling met 1,1% voorspeld (wat op zich al een verbetering was met het kwartaal voordien, toen de kledingverkoop nog 5,8% daalde).

 

'Food' beter dan de 'big four'

De omzet van de food-afdeling ging er met +0,7% op vooruit: daarmee doet M&S beter dan de vier grootste supermarktketens van Groot-Brittannië, die in een hevige prijzenoorlog verwikkeld zijn. "We hebben sterke vooruitgang geboekt", zegt een tevreden Marc Bolland.

 

De CEO wijst echter wel meteen op de "moeilijke macro-economische omstandigheden" in Rusland, Oekraïne en Turkije, waardoor de verkoop buiten het Verenigd Koninkrijk 3,8 procent terug viel. Dat euvel hoopt M&S alvast te overkomen door tal van nieuwe winkelopeningen, zoals deze zomer in Brussel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.