Marks & Spencer verkoopt eindelijk weer meer kleding | RetailDetail

Marks & Spencer verkoopt eindelijk weer meer kleding

Marks & Spencer verkoopt eindelijk weer meer kleding

De kledingverkoop van de Britse warenhuisketen Marks & Spencer is het afgelopen kwartaal voor de eerste keer in bijna vier jaar gestegen: goed nieuws voor de Nederlandse topman Marc Bolland.

Analisten een neus gezet

Liefst veertien kwartalen op een rij zag de grootste kledingverkoper van Groot-Brittannië de verkoop in zijn modetak afkalven door de toenemende concurrentie, vooral dan van goedkopere rivalen als Primark en Next. Die trend lijkt echter te keren: in de 13 weken tot 28 maart steeg de 'non food'-verkoop bij M&S op vergelijkbare basis met +0,7 procent, zo blijkt uit de kwartaalresultaten die de groep deze ochtend publiceerde.

 

Die knappe prestatie is te danken aan een sterke groei online - liefst +13,8% op jaarbasis - en het ook in de winkels vlot verkopende huismerk Autograph. Daarmee zet M&S de analisten een neus, want die hadden een daling met 1,1% voorspeld (wat op zich al een verbetering was met het kwartaal voordien, toen de kledingverkoop nog 5,8% daalde).

 

'Food' beter dan de 'big four'

De omzet van de food-afdeling ging er met +0,7% op vooruit: daarmee doet M&S beter dan de vier grootste supermarktketens van Groot-Brittannië, die in een hevige prijzenoorlog verwikkeld zijn. "We hebben sterke vooruitgang geboekt", zegt een tevreden Marc Bolland.

 

De CEO wijst echter wel meteen op de "moeilijke macro-economische omstandigheden" in Rusland, Oekraïne en Turkije, waardoor de verkoop buiten het Verenigd Koninkrijk 3,8 procent terug viel. Dat euvel hoopt M&S alvast te overkomen door tal van nieuwe winkelopeningen, zoals deze zomer in Brussel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top