Marks & Spencer verwacht meer winst dankzij hogere marge | RetailDetail

Marks & Spencer verwacht meer winst dankzij hogere marge

Marks & Spencer verwacht meer winst dankzij hogere marge

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer heeft zijn winstverwachting voor het volledige jaar verhoogd. In de eerste helft van het jaar lag de winst al hoger dan verwacht en het bedrijf rekent erop dat die trend zich in de rest van het jaar doorzet.

Dalende omzet bij kleding

Marks & Spencer gaat er nu immers vanuit dat de brutomarge voor de 'general merchandise'-afdeling zal groeien met 2 tot 2,5 procent. Dat is een halve procent meer dan eerder werd verwacht. De omzet van 'general merchandise' bij Marks & Spencer komt voornamelijk uit de verkoop van kleding. Die omzet viel in de eerste helft van het jaar terug, maar dankzij de hogere marges werd er toch meer winst gemaakt.


De winstmarge bij 'general merchandise' staat nu op zijn hoogste punt sinds 2010, toen CEO Marc Bolland bij Marks & Spencer aan de slag ging. Hij moet al jaren strijden tegen terugvallende verkopen van kledij en probeert daarom de winstmarge stelselmatig op te drijven. Zo worden er minder kortingen gegeven in de winkels en probeert Mark & Spencer meer rechtstreeks bij de producenten te kopen, om de kosten te drukken.


Volgens interne bronnen denkt Bolland ook aan overnames van externe merken, om zo opnieuw meer modebewuste vrouwen naar de winkels te lokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.