Marks & Spencer verwacht meer winst dankzij hogere marge | RetailDetail

Marks & Spencer verwacht meer winst dankzij hogere marge

Marks & Spencer verwacht meer winst dankzij hogere marge

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer heeft zijn winstverwachting voor het volledige jaar verhoogd. In de eerste helft van het jaar lag de winst al hoger dan verwacht en het bedrijf rekent erop dat die trend zich in de rest van het jaar doorzet.

Dalende omzet bij kleding

Marks & Spencer gaat er nu immers vanuit dat de brutomarge voor de 'general merchandise'-afdeling zal groeien met 2 tot 2,5 procent. Dat is een halve procent meer dan eerder werd verwacht. De omzet van 'general merchandise' bij Marks & Spencer komt voornamelijk uit de verkoop van kleding. Die omzet viel in de eerste helft van het jaar terug, maar dankzij de hogere marges werd er toch meer winst gemaakt.


De winstmarge bij 'general merchandise' staat nu op zijn hoogste punt sinds 2010, toen CEO Marc Bolland bij Marks & Spencer aan de slag ging. Hij moet al jaren strijden tegen terugvallende verkopen van kledij en probeert daarom de winstmarge stelselmatig op te drijven. Zo worden er minder kortingen gegeven in de winkels en probeert Mark & Spencer meer rechtstreeks bij de producenten te kopen, om de kosten te drukken.


Volgens interne bronnen denkt Bolland ook aan overnames van externe merken, om zo opnieuw meer modebewuste vrouwen naar de winkels te lokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.