Marks & Spencer verwacht meer winst dankzij hogere marge | RetailDetail

Marks & Spencer verwacht meer winst dankzij hogere marge

Marks & Spencer verwacht meer winst dankzij hogere marge

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer heeft zijn winstverwachting voor het volledige jaar verhoogd. In de eerste helft van het jaar lag de winst al hoger dan verwacht en het bedrijf rekent erop dat die trend zich in de rest van het jaar doorzet.

Dalende omzet bij kleding

Marks & Spencer gaat er nu immers vanuit dat de brutomarge voor de 'general merchandise'-afdeling zal groeien met 2 tot 2,5 procent. Dat is een halve procent meer dan eerder werd verwacht. De omzet van 'general merchandise' bij Marks & Spencer komt voornamelijk uit de verkoop van kleding. Die omzet viel in de eerste helft van het jaar terug, maar dankzij de hogere marges werd er toch meer winst gemaakt.


De winstmarge bij 'general merchandise' staat nu op zijn hoogste punt sinds 2010, toen CEO Marc Bolland bij Marks & Spencer aan de slag ging. Hij moet al jaren strijden tegen terugvallende verkopen van kledij en probeert daarom de winstmarge stelselmatig op te drijven. Zo worden er minder kortingen gegeven in de winkels en probeert Mark & Spencer meer rechtstreeks bij de producenten te kopen, om de kosten te drukken.


Volgens interne bronnen denkt Bolland ook aan overnames van externe merken, om zo opnieuw meer modebewuste vrouwen naar de winkels te lokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top