In de concurrentiestrijd met Amazon is er geen ruimte voor arrogantie, zegt topman Frans Muller van Ahold Delhaize, eigenaar van webwinkel bol. De online marktleider in de Benelux is sterk lokaal verankerd maar moet alert blijven.
Sterke omzetgroei
Zowel in België als in Nederland plant Amazon de komende jaren miljarden te investeren om de logistiek te versterken en meer verkooppartners aan te trekken. De bedoeling lijkt duidelijk: de Amerikaanse gigant wil marktleider worden in de enige twee West-Europese landen waar dat tot nu toe niet lukt, omdat lokale speler bol er stevig standhoudt.
Of dat Frans Muller, topman van bol-eigenaar Ahold Delhaize, niet verontrust? De resultaten zijn voorlopig uitstekend, met opnieuw sterke omzetgroei van 8,4% in het afgelopen derde kwartaal. “Ons marktaandeel met bol groeit nog steeds en de omzet groeit ongeveer twee keer harder dan die van de markt als geheel”, zegt hij aan NRC. Toch klinkt hij ook beducht: “We moeten alert zijn op wat wij klanten te bieden hebben, en wat we onze verkooppartners kunnen bieden. Er is nul komma nul tijd voor enige arrogantie in deze competitieve markt.”
Competitief blijven
De lokale verankering van bol is volgens de topman een troef: het bedrijf kent de Nederlandse en Vlaamse markt buitengewoon goed. “Klanten waarderen de service van bol. En we zijn concurrerender geworden met onze prijzen.”
Maar de webwinkel moet wel de eigen broek ophouden, zegt hij: “Bol is een zelfstandig bedrijf en is zelfstandig verantwoordelijk voor zijn winst- en verliesrekeningen en voor investeringen. Dat geldt voor al onze merken en dat vinden wij de gezondste manier om afspraken met het management te maken. Bol moet net als elk ander bedrijf dingen doen die belangrijk zijn om competitief te zijn, te worden en te blijven.”


