Mattel verliest derde topman sinds begin dit jaar | RetailDetail

Mattel verliest derde topman sinds begin dit jaar

Mattel verliest derde topman sinds begin dit jaar

Na CEO Bryan Stockton in januari en Geoff Massingberd in juni stapt nu ook Tim Kilpin op bij Mattel. Kilpin, die meer dan 30 jaar in dienst was, is al de derde topman die dit jaar het concern boven Barbie en Mega Brands verlaat.

Al 7 kwartalen op rij in de min

Het gaat niet goed met Barbie: het hoogbenige goudblonde speelgoedicoon ziet de verkoop al vier jaar na elkaar teruglopen. Zelfs de sprekende hightechversie kan het tij niet keren: het voorbije halfjaar alleen al gingen er van de meisjespop alweer 16% minder over de toonbank.

 

Daardoor gaat het ook slecht met moederconcern Mattel: de Amerikaanse speelgoedgigant ziet zijn verkoop nu al zeven kwartalen op een rij achteruitboeren: in het tweede kwartaal alweer min 6%. In januari werd CEO Bryan Stockton al de laan uitgestuurd na twee zwaar tegenvallende eindejaarsverkopen.

 

Na de nieuwe tegenslag houdt ook commercieel directeur Tim Kilpin het voor bekeken. Kilpin, in januari nog getipt als opvolger van Stockton (het bestuur koos uiteindelijk voor Christopher Sinclair), was eerder dit jaar nog gepromoveerd tot algemeen commercieel directeur, maar in juni werd hij onverwacht 'gedegradeerd' tot hoofd van de Toy Box-portfolio, met voor Mattel minder belangrijke merken als Polly Pocket, Matchbox en Pictionary. Kilpin verlaat het bedrijf in november, zo werd overeengekomen.

 

Kilpin is meteen de derde topman die Mattel verlaat, want in juni moest ook al Geoff Massingberd, die aan het hoofd stond van de Mega Brands-afdeling, ophoepelen. Mattel had de grote bouwblokjesrivaal van het Deense Lego pas vorig jaar gekocht voor 335 miljoen euro, maar ook die investering brengt blijkbaar weinig zoden aan de dijk.

 

Winst belangrijker dan creativiteit?

In The Wall Street Journal zeggen voormalige en huidige managers van Mattel dat de creatieve afdeling van Mattel 'meer bezig is met winst dan met het uitvinden van nieuw speelgoed'.

 

Vandaar dat huidig CEO Sinclair, in een poging om sneller nieuw speelgoed te ontwikkelen, partnerschappen aangaat met technologiebedrijven als Google. Tegelijk snijdt de topman in de kosten. "We maken solide vooruitgang in onze inspanningen om Mattel weer te laten aanknopen met groei en winst", zei Sinclair bij de bekendmaking van de resultaten over het tweede kwartaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.