Mattel verliest derde topman sinds begin dit jaar | RetailDetail

Mattel verliest derde topman sinds begin dit jaar

Mattel verliest derde topman sinds begin dit jaar

Na CEO Bryan Stockton in januari en Geoff Massingberd in juni stapt nu ook Tim Kilpin op bij Mattel. Kilpin, die meer dan 30 jaar in dienst was, is al de derde topman die dit jaar het concern boven Barbie en Mega Brands verlaat.

Al 7 kwartalen op rij in de min

Het gaat niet goed met Barbie: het hoogbenige goudblonde speelgoedicoon ziet de verkoop al vier jaar na elkaar teruglopen. Zelfs de sprekende hightechversie kan het tij niet keren: het voorbije halfjaar alleen al gingen er van de meisjespop alweer 16% minder over de toonbank.

 

Daardoor gaat het ook slecht met moederconcern Mattel: de Amerikaanse speelgoedgigant ziet zijn verkoop nu al zeven kwartalen op een rij achteruitboeren: in het tweede kwartaal alweer min 6%. In januari werd CEO Bryan Stockton al de laan uitgestuurd na twee zwaar tegenvallende eindejaarsverkopen.

 

Na de nieuwe tegenslag houdt ook commercieel directeur Tim Kilpin het voor bekeken. Kilpin, in januari nog getipt als opvolger van Stockton (het bestuur koos uiteindelijk voor Christopher Sinclair), was eerder dit jaar nog gepromoveerd tot algemeen commercieel directeur, maar in juni werd hij onverwacht 'gedegradeerd' tot hoofd van de Toy Box-portfolio, met voor Mattel minder belangrijke merken als Polly Pocket, Matchbox en Pictionary. Kilpin verlaat het bedrijf in november, zo werd overeengekomen.

 

Kilpin is meteen de derde topman die Mattel verlaat, want in juni moest ook al Geoff Massingberd, die aan het hoofd stond van de Mega Brands-afdeling, ophoepelen. Mattel had de grote bouwblokjesrivaal van het Deense Lego pas vorig jaar gekocht voor 335 miljoen euro, maar ook die investering brengt blijkbaar weinig zoden aan de dijk.

 

Winst belangrijker dan creativiteit?

In The Wall Street Journal zeggen voormalige en huidige managers van Mattel dat de creatieve afdeling van Mattel 'meer bezig is met winst dan met het uitvinden van nieuw speelgoed'.

 

Vandaar dat huidig CEO Sinclair, in een poging om sneller nieuw speelgoed te ontwikkelen, partnerschappen aangaat met technologiebedrijven als Google. Tegelijk snijdt de topman in de kosten. "We maken solide vooruitgang in onze inspanningen om Mattel weer te laten aanknopen met groei en winst", zei Sinclair bij de bekendmaking van de resultaten over het tweede kwartaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.