Mechelen werkt aan actieplan voor lokale handel | RetailDetail

Mechelen werkt aan actieplan voor lokale handel

Mechelen werkt aan actieplan voor lokale handel

Het Mechelse stadsbestuur werkt aan een actieplan om het winkelen in de stad te promoten. Schepen van Economie Katleen Den Roover (N-VA) geeft zichzelf een half jaar om de trend te keren. Aan uitdagingen alvast geen gebrek.

 

Probleem van wel meer centrumsteden

“Wij willen gaan voor een stadsbreed verhaal, waarbij we al onze troeven uitspelen en ze ook meer samenbrengen”, zegt schepen van Economie Katleen Den Roover (N-VA). Zij start met het stadsbestuur en de handelsadviesraad overleg op om een nieuw actieplan “Shoppen in Mechelen” uit te werken.

 

“Het is onze bedoeling om alles in dit plan te bundelen en meer op elkaar af te stemmen. Niet alleen citymarketing, mobiliteit en parkeren, maar bijvoorbeeld ook Mechelen als kinderstad en toerisme”, aldus nog schepen Den Roover.

 

Zoals wel meer centrumsteden heeft Mechelen een probleem. Dat werd dit weekend nog duidelijk toen bleek dat de belangrijkste winkelstraat van Mechelen, de Bruul, met flink wat leegstand kampt. En dat terwijl de straat recent nog volledig vernieuwd werd. Voeg daar nog de komst aan toe van Uplace in Machelen bij Vilvoorde, het groeiende belang van e-commerce en het feit dat de grotere ketens almaar vaker focussen op de belangrijkste winkelsteden van het land, en het is meteen duidelijk dat het ook in Mechelen vijf voor twaalf is voor de lokale handel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top