Media Markt gaat concurrentie met Spotify aan

Media Markt gaat concurrentie met Spotify aan
Shutterstock

Media Markt gaat in samenwerking met Talpa Radio, eigenaar van radiozenders 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10, een eigen streamingdienst voor muziek starten. Binnen de twee jaar willen de twee bedrijven een miljoen gebruikers bereiken.

40 miljoen nummers

De nieuwe dienst, die de naam Juke krijgt, is al anderhalf jaar in ontwikkeling en zal naast een aantal radiozenders, niet enkel die van Talpa, ook een muziekbibliotheek van ongeveer veertig miljoen nummers aanbieden. Dat is evenveel als vergelijkbare diensten van andere partijen. Gebruikers kunnen er ook op voorhand samengestelde afspeellijsten vinden.

 

Talpa Radio en Media Markt richtten voor Juke een joint venture op, waarin elke partij 50 procent van het bedrijf in handen heeft. Het is niet geweten hoeveel geld er in het project wordt gepompt.

 

In een eerste fase zal Juke enkel in Nederland te vinden zijn, maar als het een succes is kan het door Media Markt ook in andere landen in de markt worden gezet. Bij Media Markt en Talpa geloven ze alvast dat er nog ruimte is voor een extra streamingdienst. Volgens hen is er in Nederland een penetratie van slechts 30% en ligt 70% van de markt dus nog voor het grijpen.

 

Veel concurrentie

Talpa Radio en Media Markt willen vooral hun eigen bereik inzetten om nieuwe klanten aan te trekken. Talpa Radio heeft 7,3 miljoen luisteraars, terwijl Media Markt 550.000 klanten per week over de vloer krijgt. Juke krijgt een gratis variant, met advertenties, en een betalend abonnement met een gelijkaardige prijs als die van Spotify.

 

Juke zal echter niet enkel met Spotify moeten concurreren. Dat is wel de grootste, maar ook Amazon, Apple en Google hebben allemaal hun eigen service. Daarnaast is ook Youtube nog steeds bijzonder populair voor het streamen van muziek. Het is maar de vraag of er nog ruimte is voor een platform dat zich voorlopig enkel lokaal wil profileren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

20/10/2017

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en die wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de OVAM-doelen te halen.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Back to top