Media Markt gaat concurrentie met Spotify aan

Media Markt gaat concurrentie met Spotify aan
Shutterstock

Media Markt gaat in samenwerking met Talpa Radio, eigenaar van radiozenders 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10, een eigen streamingdienst voor muziek starten. Binnen de twee jaar willen de twee bedrijven een miljoen gebruikers bereiken.

40 miljoen nummers

De nieuwe dienst, die de naam Juke krijgt, is al anderhalf jaar in ontwikkeling en zal naast een aantal radiozenders, niet enkel die van Talpa, ook een muziekbibliotheek van ongeveer veertig miljoen nummers aanbieden. Dat is evenveel als vergelijkbare diensten van andere partijen. Gebruikers kunnen er ook op voorhand samengestelde afspeellijsten vinden.

 

Talpa Radio en Media Markt richtten voor Juke een joint venture op, waarin elke partij 50 procent van het bedrijf in handen heeft. Het is niet geweten hoeveel geld er in het project wordt gepompt.

 

In een eerste fase zal Juke enkel in Nederland te vinden zijn, maar als het een succes is kan het door Media Markt ook in andere landen in de markt worden gezet. Bij Media Markt en Talpa geloven ze alvast dat er nog ruimte is voor een extra streamingdienst. Volgens hen is er in Nederland een penetratie van slechts 30% en ligt 70% van de markt dus nog voor het grijpen.

 

Veel concurrentie

Talpa Radio en Media Markt willen vooral hun eigen bereik inzetten om nieuwe klanten aan te trekken. Talpa Radio heeft 7,3 miljoen luisteraars, terwijl Media Markt 550.000 klanten per week over de vloer krijgt. Juke krijgt een gratis variant, met advertenties, en een betalend abonnement met een gelijkaardige prijs als die van Spotify.

 

Juke zal echter niet enkel met Spotify moeten concurreren. Dat is wel de grootste, maar ook Amazon, Apple en Google hebben allemaal hun eigen service. Daarnaast is ook Youtube nog steeds bijzonder populair voor het streamen van muziek. Het is maar de vraag of er nog ruimte is voor een platform dat zich voorlopig enkel lokaal wil profileren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

14/08/2017

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Back to top