Medialaan lijft Mobile Vikings in | RetailDetail

Medialaan lijft Mobile Vikings in

Medialaan lijft Mobile Vikings in

Telecomaanbieder Mobile Vikings wordt overgenomen door Medialaan. Eerder zette Medialaan, het bedrijf achter onder meer VTM en Q-Music, zelf al JIM Mobile in de markt. Samen tellen ze 440.000 klanten.

Mobile Vikings levert Medialaan 240.000 klanten op

Mobile Vikings ontstond in 2009 in Hasselt. Het profileerde zich al snel als een aanbieder van goedkoop dataverkeer, waarmee het intussen al 240.000 klanten kon lokken. In een recent interview in het RetailDetail magazine van november liet Hans Similon, marketinghoofd en 'chief Viking' van Mobile Vikings, nog ontvallen dat het "5% van de wereldmarkt" in handen wil krijgen. Klik hier om het volledige interview te lezen.

 

Dat gebeurde deels via een uitgekiende samenwerking met partnerbedrijven: consumenten die bij die bedrijven kopen, verdienen zogenaamde Vikingpunten die ze kunnen omzetten in een korting bij het herladen van hun telecomkaart. Voorts wordt 80 procent van de nieuwe Mobile Vikings aangebracht door andere leden, via een member-gets-memberprogramma.

 

Het bedrijf was tot nu toe voor de helft in handen van Base, de andere helft behoorde toe aan het management van het Limburgse bedrijf en enkele privé-investeerders. Medialaan neemt nu echter alle aandelen van Mobile Vikings over. Het zal die samen met JIM Mobile, de eigen mobiele telecomactiviteiten, onderbrengen bij Medialaan Mobile. De nieuwe divisie zal worden geleid door Herbert Vanhove, die nu nog directeur Innovatie en Exploitatie van Medialaan is.

 

JIM Mobile en Mobile Vikings zullen binnen Medialaan Mobile niettemin verder blijven bestaan als onafhankelijke merken, ieder met eigen producten en klantenfocus. Voor Mobile Vikings zullen dan wel nieuwe verantwoordelijken aangeduid moeten worden. Topman Frank Bekkers en financieel directeur Koen Desmedt verlaten immers het bedrijf.

 

Rechtstreekse relatie met de consument

Volgens topman Peter Bossaert van Medialaan past de uitbreiding van de mobiele activiteiten perfect in het toekomstverhaal van zijn mediagroep, omdat het uitbouwen van een rechtstreekse relatie met de eindgebruiker steeds belangrijker wordt. “Misschien leek JIM Mobile tot op heden het buitenbeentje van Medialaan. Toch is het al vele jaren een sterkhouder”, zei hij. JIM Mobile telt inmiddels al meer dan 200.000 gebruikers.

 

Dat Medialaan Mobile Vikings kon binnenhalen, dankt het ook aan Telenet. De Mechelse telecomgroep staat immers op het punt om Base over te nemen van het Nederlandse KPN, wat voor een (te) sterke positie op de Belgische markt kan zorgen. Door het afstoten van het belang in Mobile Vikings daalt die impact. Hans Similon van Mobile Vikings toonde zich in RetailDetail Magazine nochtans nog "voorzichtig positief" over de overname van Base door Telenet.

 

Medialaan zal niettemin blijven samenwerken met Base. Zowel Mobile Vikings als JIM Mobile gebruikten trouwens al het netwerk van het telecombedrijf. Voorts zorgde Base ook voor de klantencontacten van JIM Mobile, al zullen die worden overgedragen naar Medialaan.

 

Bekkers gaat voort met Mobile Vikings Polen

De buitenlandse activiteiten van Mobile Vikings blijven buiten de deal. De Nederlandse stoppen overigens al op 1 december. De Poolse activiteiten zullen op onafhankelijke basis worden voortgezet door Frank Bekkers. Hij houdt ook het partnerprogramma Citylife in handen, maar blijft hiermee wel samenwerken met Medialaan.

 

De voorgenomen overname moet wel nog worden goedgekeurd door de Belgische en Europese mededingingsautoriteiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.