Medialaan lijft Mobile Vikings in

Medialaan lijft Mobile Vikings in

Telecomaanbieder Mobile Vikings wordt overgenomen door Medialaan. Eerder zette Medialaan, het bedrijf achter onder meer VTM en Q-Music, zelf al JIM Mobile in de markt. Samen tellen ze 440.000 klanten.

Mobile Vikings levert Medialaan 240.000 klanten op

Mobile Vikings ontstond in 2009 in Hasselt. Het profileerde zich al snel als een aanbieder van goedkoop dataverkeer, waarmee het intussen al 240.000 klanten kon lokken. In een recent interview in het RetailDetail magazine van november liet Hans Similon, marketinghoofd en 'chief Viking' van Mobile Vikings, nog ontvallen dat het "5% van de wereldmarkt" in handen wil krijgen. Klik hier om het volledige interview te lezen.

 

Dat gebeurde deels via een uitgekiende samenwerking met partnerbedrijven: consumenten die bij die bedrijven kopen, verdienen zogenaamde Vikingpunten die ze kunnen omzetten in een korting bij het herladen van hun telecomkaart. Voorts wordt 80 procent van de nieuwe Mobile Vikings aangebracht door andere leden, via een member-gets-memberprogramma.

 

Het bedrijf was tot nu toe voor de helft in handen van Base, de andere helft behoorde toe aan het management van het Limburgse bedrijf en enkele privé-investeerders. Medialaan neemt nu echter alle aandelen van Mobile Vikings over. Het zal die samen met JIM Mobile, de eigen mobiele telecomactiviteiten, onderbrengen bij Medialaan Mobile. De nieuwe divisie zal worden geleid door Herbert Vanhove, die nu nog directeur Innovatie en Exploitatie van Medialaan is.

 

JIM Mobile en Mobile Vikings zullen binnen Medialaan Mobile niettemin verder blijven bestaan als onafhankelijke merken, ieder met eigen producten en klantenfocus. Voor Mobile Vikings zullen dan wel nieuwe verantwoordelijken aangeduid moeten worden. Topman Frank Bekkers en financieel directeur Koen Desmedt verlaten immers het bedrijf.

 

Rechtstreekse relatie met de consument

Volgens topman Peter Bossaert van Medialaan past de uitbreiding van de mobiele activiteiten perfect in het toekomstverhaal van zijn mediagroep, omdat het uitbouwen van een rechtstreekse relatie met de eindgebruiker steeds belangrijker wordt. “Misschien leek JIM Mobile tot op heden het buitenbeentje van Medialaan. Toch is het al vele jaren een sterkhouder”, zei hij. JIM Mobile telt inmiddels al meer dan 200.000 gebruikers.

 

Dat Medialaan Mobile Vikings kon binnenhalen, dankt het ook aan Telenet. De Mechelse telecomgroep staat immers op het punt om Base over te nemen van het Nederlandse KPN, wat voor een (te) sterke positie op de Belgische markt kan zorgen. Door het afstoten van het belang in Mobile Vikings daalt die impact. Hans Similon van Mobile Vikings toonde zich in RetailDetail Magazine nochtans nog "voorzichtig positief" over de overname van Base door Telenet.

 

Medialaan zal niettemin blijven samenwerken met Base. Zowel Mobile Vikings als JIM Mobile gebruikten trouwens al het netwerk van het telecombedrijf. Voorts zorgde Base ook voor de klantencontacten van JIM Mobile, al zullen die worden overgedragen naar Medialaan.

 

Bekkers gaat voort met Mobile Vikings Polen

De buitenlandse activiteiten van Mobile Vikings blijven buiten de deal. De Nederlandse stoppen overigens al op 1 december. De Poolse activiteiten zullen op onafhankelijke basis worden voortgezet door Frank Bekkers. Hij houdt ook het partnerprogramma Citylife in handen, maar blijft hiermee wel samenwerken met Medialaan.

 

De voorgenomen overname moet wel nog worden goedgekeurd door de Belgische en Europese mededingingsautoriteiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top