Medialaan lijft Mobile Vikings in | RetailDetail

Medialaan lijft Mobile Vikings in

Medialaan lijft Mobile Vikings in

Telecomaanbieder Mobile Vikings wordt overgenomen door Medialaan. Eerder zette Medialaan, het bedrijf achter onder meer VTM en Q-Music, zelf al JIM Mobile in de markt. Samen tellen ze 440.000 klanten.

Mobile Vikings levert Medialaan 240.000 klanten op

Mobile Vikings ontstond in 2009 in Hasselt. Het profileerde zich al snel als een aanbieder van goedkoop dataverkeer, waarmee het intussen al 240.000 klanten kon lokken. In een recent interview in het RetailDetail magazine van november liet Hans Similon, marketinghoofd en 'chief Viking' van Mobile Vikings, nog ontvallen dat het "5% van de wereldmarkt" in handen wil krijgen. Klik hier om het volledige interview te lezen.

 

Dat gebeurde deels via een uitgekiende samenwerking met partnerbedrijven: consumenten die bij die bedrijven kopen, verdienen zogenaamde Vikingpunten die ze kunnen omzetten in een korting bij het herladen van hun telecomkaart. Voorts wordt 80 procent van de nieuwe Mobile Vikings aangebracht door andere leden, via een member-gets-memberprogramma.

 

Het bedrijf was tot nu toe voor de helft in handen van Base, de andere helft behoorde toe aan het management van het Limburgse bedrijf en enkele privé-investeerders. Medialaan neemt nu echter alle aandelen van Mobile Vikings over. Het zal die samen met JIM Mobile, de eigen mobiele telecomactiviteiten, onderbrengen bij Medialaan Mobile. De nieuwe divisie zal worden geleid door Herbert Vanhove, die nu nog directeur Innovatie en Exploitatie van Medialaan is.

 

JIM Mobile en Mobile Vikings zullen binnen Medialaan Mobile niettemin verder blijven bestaan als onafhankelijke merken, ieder met eigen producten en klantenfocus. Voor Mobile Vikings zullen dan wel nieuwe verantwoordelijken aangeduid moeten worden. Topman Frank Bekkers en financieel directeur Koen Desmedt verlaten immers het bedrijf.

 

Rechtstreekse relatie met de consument

Volgens topman Peter Bossaert van Medialaan past de uitbreiding van de mobiele activiteiten perfect in het toekomstverhaal van zijn mediagroep, omdat het uitbouwen van een rechtstreekse relatie met de eindgebruiker steeds belangrijker wordt. “Misschien leek JIM Mobile tot op heden het buitenbeentje van Medialaan. Toch is het al vele jaren een sterkhouder”, zei hij. JIM Mobile telt inmiddels al meer dan 200.000 gebruikers.

 

Dat Medialaan Mobile Vikings kon binnenhalen, dankt het ook aan Telenet. De Mechelse telecomgroep staat immers op het punt om Base over te nemen van het Nederlandse KPN, wat voor een (te) sterke positie op de Belgische markt kan zorgen. Door het afstoten van het belang in Mobile Vikings daalt die impact. Hans Similon van Mobile Vikings toonde zich in RetailDetail Magazine nochtans nog "voorzichtig positief" over de overname van Base door Telenet.

 

Medialaan zal niettemin blijven samenwerken met Base. Zowel Mobile Vikings als JIM Mobile gebruikten trouwens al het netwerk van het telecombedrijf. Voorts zorgde Base ook voor de klantencontacten van JIM Mobile, al zullen die worden overgedragen naar Medialaan.

 

Bekkers gaat voort met Mobile Vikings Polen

De buitenlandse activiteiten van Mobile Vikings blijven buiten de deal. De Nederlandse stoppen overigens al op 1 december. De Poolse activiteiten zullen op onafhankelijke basis worden voortgezet door Frank Bekkers. Hij houdt ook het partnerprogramma Citylife in handen, maar blijft hiermee wel samenwerken met Medialaan.

 

De voorgenomen overname moet wel nog worden goedgekeurd door de Belgische en Europese mededingingsautoriteiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.