RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Meer Belgen gaan shoppen met het openbaar vervoer

icon
Algemeen19 november, 2015

Koning auto nog altijd op zijn troon

Toenemende mobiliteits- en fileproblemen hebben een almaar grotere impact op het shoppinggedrag van de Belg. Het zal dan ook niet verwonderen dat het aantal Belgen dat met het openbaar vervoer gaat shoppen in de lift zit. Zo nam vorig jaar 17,5% van de shoppers tram, trein of bus tegenover 13,5% in 2013. Dat blijkt uit onderzoek van Group Hugo Ceusters-SCMS. De grootste onafhankelijke beheerder van shoppingcenters in ons land ondervroeg daarbij 13.298 Belgen in acht shoppingcentra.

 

Toch zweert nog altijd twee derde van de Belgen bij zijn auto om te gaan shoppen (66,9%). De rest komt te voet (10,8%) of neemt de fiets (4,8%). “De stijging van het openbaar vervoer is vooral te danken aan de jonge generatie shoppers en in mindere mate aan de 60-plussers. En dat percentage zal nog toenemen”, zegt Axel Ceusters, commercieel manager.

 

“Vandaag zien we echter dat vooral 30’ers en 40’ers nog altijd massaal voor de auto kiezen, hoewel ze doorgaans geen grote afstanden moeten afleggen”, vervolgt Axel Ceusters. Zo blijkt 62,7% van de shoppers binnen een straal van 10 kilometer rond het winkelcentrum te wonen; 36,7% woont zelfs op nog geen 5 kilometer.

 

Wie met de auto komt, spendeert bijna twee keer zoveel

Opmerkelijke vaststelling: wie met de auto komt shoppen geeft vaak beduidend meer uit dan wie te voet, met de fiets of het openbaar vervoer komt. Per wagen wordt er gemiddeld 110 euro per bezoek aan het shoppingcenter gespendeerd. Wie met het openbaar vervoer komt, besteedt ‘slechts’ 62 euro, (brom)fietsers 61 euro en voetgangers 48 euro.

 

Des te meer reden om de automobilist in de watten te leggen. Alleen krijgt die het vaak zwaar te verduren door een veelvoud aan wegenwerken en parkeerproblemen, en dat heeft meteen een impact op het aantal klanten. Zo leiden werken in de nabijheid van een winkelcomplex of aan de toegangswegen gemiddeld tot 10,8% minder bezoekers. Uit drie praktijkvoorbeelden die de vastgoedgroep onderzocht, blijkt in het slechtste geval zelfs bijna een vijfde van de bezoekers af te haken door wegenwerken.

 

Idem dito voor het invoeren van betalend parkeren: ruim 56% van de bevraagde consumenten beweert veel minder te zullen komen indien parkeren aan een shoppingcenter of retailpark ooit betalend zou worden.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN