Meer controles en minder inbreuken op tabaksverkoop aan minderjarigen

Meer controles en minder inbreuken op tabaksverkoop aan minderjarigen

De controles op de verkoop van tabaksproducten aan jongeren onder de zestien gingen de laatste jaren de hoogte in. Daardoor daalde het aantal inbreuken gevoelig, zo blijkt uit het antwoord op een parlementaire vraag.

Aantal controles op tabaksverkoop opgedreven

In ons land verbiedt de wet van 9 januari 1997 zowel de verkoop van sigaretten aan min-16-jarigen als zichtbare tabaksreclame. Het is de FOD Volksgezondheid die erop moet toezien dat de handelaars de wetgeving naleven. Uit het antwoord op een schriftelijke vraag van federaal parlementslid Renate Hufkens (N-VA) blijkt dat de FOD Volksgezondheid de controles op de naleving van die wet de voorbije jaren heeft opgedreven.

 

In de periode 2013-2014 steeg het aantal controles bij horecazaken met 9%, van 1.503 in 2013 naar 1.637 in 2014. In dezelfde periode daalde het aantal vastgestelde inbreuken van 33 naar 23, een daling met liefst 30%. In de eerste helft van dit jaar werden al 812 controles uitgevoerd en werden er 18 inbreuken vastgesteld.

 

Meer focussen op tabaksreclame

Daar staat tegenover dat het aantal controles op de naleving van het verbod op tabaksreclame stabiel bleef. In 2013 vonden 932 controles plaats tegenover 931 in 2014. Het aantal inbreuken daalde lichtjes: van 165 inbreuken in 2013 naar 155 in 2014: het aantal inbreuken blijft dus hoog.

 

Volgens Hufkens duiden deze cijfers aan dat een verbod enkel doeltreffend is wanneer er voldoende controles tegenover staan. Het federaal parlementslid wil daarom dat er meer controles komen op tabaksreclame: "De federale regering moet tegen mei 2016 de Europese tabaksrichtlijn implementeren. Belangrijk is dat daarbij ook bekeken wordt hoe de overtredingen op het vlak van tabaksreclame kunnen worden ingedijkt. Ik roep dan ook op om hier de controles op te voeren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top