Meer controles en minder inbreuken op tabaksverkoop aan minderjarigen | RetailDetail

Meer controles en minder inbreuken op tabaksverkoop aan minderjarigen

Meer controles en minder inbreuken op tabaksverkoop aan minderjarigen

De controles op de verkoop van tabaksproducten aan jongeren onder de zestien gingen de laatste jaren de hoogte in. Daardoor daalde het aantal inbreuken gevoelig, zo blijkt uit het antwoord op een parlementaire vraag.

Aantal controles op tabaksverkoop opgedreven

In ons land verbiedt de wet van 9 januari 1997 zowel de verkoop van sigaretten aan min-16-jarigen als zichtbare tabaksreclame. Het is de FOD Volksgezondheid die erop moet toezien dat de handelaars de wetgeving naleven. Uit het antwoord op een schriftelijke vraag van federaal parlementslid Renate Hufkens (N-VA) blijkt dat de FOD Volksgezondheid de controles op de naleving van die wet de voorbije jaren heeft opgedreven.

 

In de periode 2013-2014 steeg het aantal controles bij horecazaken met 9%, van 1.503 in 2013 naar 1.637 in 2014. In dezelfde periode daalde het aantal vastgestelde inbreuken van 33 naar 23, een daling met liefst 30%. In de eerste helft van dit jaar werden al 812 controles uitgevoerd en werden er 18 inbreuken vastgesteld.

 

Meer focussen op tabaksreclame

Daar staat tegenover dat het aantal controles op de naleving van het verbod op tabaksreclame stabiel bleef. In 2013 vonden 932 controles plaats tegenover 931 in 2014. Het aantal inbreuken daalde lichtjes: van 165 inbreuken in 2013 naar 155 in 2014: het aantal inbreuken blijft dus hoog.

 

Volgens Hufkens duiden deze cijfers aan dat een verbod enkel doeltreffend is wanneer er voldoende controles tegenover staan. Het federaal parlementslid wil daarom dat er meer controles komen op tabaksreclame: "De federale regering moet tegen mei 2016 de Europese tabaksrichtlijn implementeren. Belangrijk is dat daarbij ook bekeken wordt hoe de overtredingen op het vlak van tabaksreclame kunnen worden ingedijkt. Ik roep dan ook op om hier de controles op te voeren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.