Meer klanten en omzet voor Kringwinkels

Meer klanten en omzet voor Kringwinkels

Eind 2013 telde Vlaanderen 118 Kringwinkels, die vorig jaar zowel hun aantal klanten als hun omzet zagen stijgen. Vooral meubelen, vrijetijdsartikelen en textiel zijn er populair.

42,6 miljoen euro omzet

De 4,6 miljoen kopers (tegenover 4,43 miljoen een jaar eerder) waren goed voor een omzet van 42,6 miljoen euro (tegenover 38,4 miljoen een jaar eerder). "Het is belangrijk hierbij te vermelden dat De Kringwinkel geen winstoogmerk heeft: het merendeel van de centra zijn sociale werkplaatsen. Wat klanten uitgeven in onze winkels gaat integraal naar het creëren van jobs voor mensen met minder kansen op de arbeidsmarkt en naar onze werking", zegt Liesbeth De Schamphelaere van de Koepel van Milieuondernemers in de Sociale Economie (Komosie).

 

In 2013 steeg het totale aantal medewerkers bij de Kringwinkels dan ook met ongeveer 100 tot 5.045 personen (goed voor 3.885 voltijdse equivalenten). "Ongeveer 4 op 5 van onze medewerkers behoren tot kansengroepen. Dit zijn mensen die op de gewone arbeidsmarkt moeilijk aan een job geraken maar bij ons een stabiele werkomgeving vinden."

 

64.115 ton herbruikbare goederen ingezameld

Wat de Kringwinkels verkopen, wordt eerst ingezameld: de 31 erkende kringloopcentra in Vlaanderen zamelden in 2013 samen 64.115 ton herbruikbare goederen in: een stijging van 4% tegenover 2012. De hoofdmoot van de ingezamelde goederen waren elektrische toestellen (33%), gevolgd door meubelen (29%), en textiel (13%).

 

"We zamelen niet alleen meer in, we slagen er ook in om meer goederen een tweede leven te geven", zegt Marleen Vos, algemeen directeur van Komosie. Uitgedrukt in kilogram lag het totale hergebruik 6% hoger dan in 2012. "Waar nodig herstellen we, en we blijven investeren in nieuwe innovatieve toepassingen voor binnengebrachte goederen. Zo maken we kussens en lampenkappen van onverkoopbare lakens of hondenmanden van oude koffers."

 

We zijn er bijna, maar nog niet helemaal!

Bijna de helft van alle ingezamelde goederen vond een tweede leven via een van de 118 Kringwinkels. De rest bleek onverkoopbaar en werd afgevoerd naar gespecialiseerde recyclagebedrijven (48%) of belandde bij het restafval (7%).

 

"Gemiddeld gezien kocht de Vlaming 4,53 kg herbruikbare goederen in 2013. De Vlaamse overheid en OVAM stellen 5 kg per inwoner als doel in 2015. Het blijft onze ambitie dat doel te halen", klinkt het bij Komosie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top