Meer klanten en omzet voor Kringwinkels

Meer klanten en omzet voor Kringwinkels

Eind 2013 telde Vlaanderen 118 Kringwinkels, die vorig jaar zowel hun aantal klanten als hun omzet zagen stijgen. Vooral meubelen, vrijetijdsartikelen en textiel zijn er populair.

42,6 miljoen euro omzet

De 4,6 miljoen kopers (tegenover 4,43 miljoen een jaar eerder) waren goed voor een omzet van 42,6 miljoen euro (tegenover 38,4 miljoen een jaar eerder). "Het is belangrijk hierbij te vermelden dat De Kringwinkel geen winstoogmerk heeft: het merendeel van de centra zijn sociale werkplaatsen. Wat klanten uitgeven in onze winkels gaat integraal naar het creëren van jobs voor mensen met minder kansen op de arbeidsmarkt en naar onze werking", zegt Liesbeth De Schamphelaere van de Koepel van Milieuondernemers in de Sociale Economie (Komosie).

 

In 2013 steeg het totale aantal medewerkers bij de Kringwinkels dan ook met ongeveer 100 tot 5.045 personen (goed voor 3.885 voltijdse equivalenten). "Ongeveer 4 op 5 van onze medewerkers behoren tot kansengroepen. Dit zijn mensen die op de gewone arbeidsmarkt moeilijk aan een job geraken maar bij ons een stabiele werkomgeving vinden."

 

64.115 ton herbruikbare goederen ingezameld

Wat de Kringwinkels verkopen, wordt eerst ingezameld: de 31 erkende kringloopcentra in Vlaanderen zamelden in 2013 samen 64.115 ton herbruikbare goederen in: een stijging van 4% tegenover 2012. De hoofdmoot van de ingezamelde goederen waren elektrische toestellen (33%), gevolgd door meubelen (29%), en textiel (13%).

 

"We zamelen niet alleen meer in, we slagen er ook in om meer goederen een tweede leven te geven", zegt Marleen Vos, algemeen directeur van Komosie. Uitgedrukt in kilogram lag het totale hergebruik 6% hoger dan in 2012. "Waar nodig herstellen we, en we blijven investeren in nieuwe innovatieve toepassingen voor binnengebrachte goederen. Zo maken we kussens en lampenkappen van onverkoopbare lakens of hondenmanden van oude koffers."

 

We zijn er bijna, maar nog niet helemaal!

Bijna de helft van alle ingezamelde goederen vond een tweede leven via een van de 118 Kringwinkels. De rest bleek onverkoopbaar en werd afgevoerd naar gespecialiseerde recyclagebedrijven (48%) of belandde bij het restafval (7%).

 

"Gemiddeld gezien kocht de Vlaming 4,53 kg herbruikbare goederen in 2013. De Vlaamse overheid en OVAM stellen 5 kg per inwoner als doel in 2015. Het blijft onze ambitie dat doel te halen", klinkt het bij Komosie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top