Meer klanten en omzet voor Kringwinkels

Meer klanten en omzet voor Kringwinkels

Eind 2013 telde Vlaanderen 118 Kringwinkels, die vorig jaar zowel hun aantal klanten als hun omzet zagen stijgen. Vooral meubelen, vrijetijdsartikelen en textiel zijn er populair.

42,6 miljoen euro omzet

De 4,6 miljoen kopers (tegenover 4,43 miljoen een jaar eerder) waren goed voor een omzet van 42,6 miljoen euro (tegenover 38,4 miljoen een jaar eerder). "Het is belangrijk hierbij te vermelden dat De Kringwinkel geen winstoogmerk heeft: het merendeel van de centra zijn sociale werkplaatsen. Wat klanten uitgeven in onze winkels gaat integraal naar het creëren van jobs voor mensen met minder kansen op de arbeidsmarkt en naar onze werking", zegt Liesbeth De Schamphelaere van de Koepel van Milieuondernemers in de Sociale Economie (Komosie).

 

In 2013 steeg het totale aantal medewerkers bij de Kringwinkels dan ook met ongeveer 100 tot 5.045 personen (goed voor 3.885 voltijdse equivalenten). "Ongeveer 4 op 5 van onze medewerkers behoren tot kansengroepen. Dit zijn mensen die op de gewone arbeidsmarkt moeilijk aan een job geraken maar bij ons een stabiele werkomgeving vinden."

 

64.115 ton herbruikbare goederen ingezameld

Wat de Kringwinkels verkopen, wordt eerst ingezameld: de 31 erkende kringloopcentra in Vlaanderen zamelden in 2013 samen 64.115 ton herbruikbare goederen in: een stijging van 4% tegenover 2012. De hoofdmoot van de ingezamelde goederen waren elektrische toestellen (33%), gevolgd door meubelen (29%), en textiel (13%).

 

"We zamelen niet alleen meer in, we slagen er ook in om meer goederen een tweede leven te geven", zegt Marleen Vos, algemeen directeur van Komosie. Uitgedrukt in kilogram lag het totale hergebruik 6% hoger dan in 2012. "Waar nodig herstellen we, en we blijven investeren in nieuwe innovatieve toepassingen voor binnengebrachte goederen. Zo maken we kussens en lampenkappen van onverkoopbare lakens of hondenmanden van oude koffers."

 

We zijn er bijna, maar nog niet helemaal!

Bijna de helft van alle ingezamelde goederen vond een tweede leven via een van de 118 Kringwinkels. De rest bleek onverkoopbaar en werd afgevoerd naar gespecialiseerde recyclagebedrijven (48%) of belandde bij het restafval (7%).

 

"Gemiddeld gezien kocht de Vlaming 4,53 kg herbruikbare goederen in 2013. De Vlaamse overheid en OVAM stellen 5 kg per inwoner als doel in 2015. Het blijft onze ambitie dat doel te halen", klinkt het bij Komosie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

De boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zowat 7 miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.
Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Back to top