Meer omzet maar nog geen hogere winst voor Marks & Spencer

Meer omzet maar nog geen hogere winst voor Marks & Spencer

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer heeft ondanks een gestegen omzet in het afgelopen gebroken boekjaar de winst zien dalen, nu al voor het derde jaar op rij. Toch begint de omvorming tot multichannelbedrijf te lonen.

"Sterk jaar" voor voeding

Marks & Spencer sloot het voorbije boekjaar (tot 29 maart) af met een omzetstijging met 2,7% tot 10,3 miljard Britse pond, omgerekend 12,6 miljard euro. De Britse thuismarkt groeide met 2,3%, terwijl de internationale activiteiten er 6,2% op vooruit gingen bij constante wisselkoersen.

 

"Onze voedingsactiviteiten kenden een zeer sterk jaar en deden het consequent beter dan de rest van de markt", zei CEO Marc Bolland. Bovendien bespeurt de Nederlandse topman van Engelands grootste kledingretailer toch ook de "eerste tekenen van herstel" in de non-food, kleding en huisaccessoires dus.

 

De winst voor belastingen en eenmalige posten (EBITDA) dook echter wel voor het derde jaar op rij omlaag. Dit keer kende M&S een winstdaling van 3,9% tot 623 miljoen pond (circa 750 miljoen euro). Wel doet het Britse icoon het hiermee beter dan de 614,5 miljoen pond waar de analisten op hadden gerekend.

 

Webwinkel flinke groeier

Opvallend aan de cijfers is ook dat de webwinkel vorig boekjaar 9% meer klanten over de vloer kreeg. En die kwamen heus niet enkel om te kijken: de omzet steeg liefst 22,8%. Daarmee is de webwinkel van Marks & Spencer intussen al goed voor 16% van de omzet, tegenover 13% in het vorige boekjaar.

 

Marks & Spencer brak half februari met het Amazon-platform en vaart sindsdien met een gloednieuwe website voluit zijn eigen koers, met een veel grotere focus op content.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top