Meer omzet maar nog geen hogere winst voor Marks & Spencer | RetailDetail

Meer omzet maar nog geen hogere winst voor Marks & Spencer

Meer omzet maar nog geen hogere winst voor Marks & Spencer

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer heeft ondanks een gestegen omzet in het afgelopen gebroken boekjaar de winst zien dalen, nu al voor het derde jaar op rij. Toch begint de omvorming tot multichannelbedrijf te lonen.

"Sterk jaar" voor voeding

Marks & Spencer sloot het voorbije boekjaar (tot 29 maart) af met een omzetstijging met 2,7% tot 10,3 miljard Britse pond, omgerekend 12,6 miljard euro. De Britse thuismarkt groeide met 2,3%, terwijl de internationale activiteiten er 6,2% op vooruit gingen bij constante wisselkoersen.

 

"Onze voedingsactiviteiten kenden een zeer sterk jaar en deden het consequent beter dan de rest van de markt", zei CEO Marc Bolland. Bovendien bespeurt de Nederlandse topman van Engelands grootste kledingretailer toch ook de "eerste tekenen van herstel" in de non-food, kleding en huisaccessoires dus.

 

De winst voor belastingen en eenmalige posten (EBITDA) dook echter wel voor het derde jaar op rij omlaag. Dit keer kende M&S een winstdaling van 3,9% tot 623 miljoen pond (circa 750 miljoen euro). Wel doet het Britse icoon het hiermee beter dan de 614,5 miljoen pond waar de analisten op hadden gerekend.

 

Webwinkel flinke groeier

Opvallend aan de cijfers is ook dat de webwinkel vorig boekjaar 9% meer klanten over de vloer kreeg. En die kwamen heus niet enkel om te kijken: de omzet steeg liefst 22,8%. Daarmee is de webwinkel van Marks & Spencer intussen al goed voor 16% van de omzet, tegenover 13% in het vorige boekjaar.

 

Marks & Spencer brak half februari met het Amazon-platform en vaart sindsdien met een gloednieuwe website voluit zijn eigen koers, met een veel grotere focus op content.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.