METRO Cash & Carry bestaat 50 jaar | RetailDetail

METRO Cash & Carry bestaat 50 jaar

METRO Cash & Carry bestaat 50 jaar

Op 25 oktober 1964 opende METRO Cash & Carry zijn eerste zelfbedieningsgroothandel in Duitsland. Vandaag, 50 jaar later, heeft de groep vestigingen in 28 landen. Bij ons gaat het om negen METRO Cash & Carry- en zes Makro-vestigingen.

31,2 miljard euro omzet

Toen METRO Cash & Carry in 1964 zijn allereerste groothandel opende in het Duitse Mülheim an der Ruhr, ging het om een voor die tijd ongezien concept. In plaats van hun bestellingen bij meerdere leveranciers te plaatsen, vonden de winkeliers en horeca-uitbaters voortaan alles onder één dak en - beter nog - konden ze hun bestelling meteen inladen en mee naar huis nemen.

 

Het bleek een succes en al gauw volgen nog honderden winkels: vandaag is METRO Cash & Carry uitgegroeid tot een van 's werelds grootste zelfbedieningsgroothandels met 763 vestigingen in 28 landen in Europa, Azië en Noord-Afrika. Die realiseerden met 120.000 medewerkers een omzet van 31,2 miljard euro medewerkers in 2012-2013. METRO Cash & Carry voert naar eigen zeggen een assortiment van circa 20.000 voedingsproducten en 30.000 non-food producten.

 

In die halve eeuw mag METRO dan al een succes geworden zijn, de laatste jaren heeft de groep het toch moeilijker om te blijven groeien. Half september nog liet het Duitse concern zelfs weten zijn vijf Deense groothandels te willen sluiten: die draaien al enkele jaren met verlies. "Denemarken is voor groothandels een te kleine en zeer moeilijke markt", zegt Olaf Koch, CEO van METRO Cash & Carry en topman van METRO Group. 700 banen staan daarbij op de tocht.

 

Sinds 1970 ook in ons land

In ons land opende METRO zijn eerste vestiging onder de Makro-vlag in 1970 in Deurne. Ondertussen telt België 6 Makro's. Sinds 2003 zijn er ook METRO Cash & Carry-winkels in ons land. De toegang tot die vestigingen is voorbehouden voor horeca-professionals en handelaars (oorspronkelijk was dat overigens ook het geval voor Makro, maar van die 'politiek' werd jaren geleden al afgestapt).

 

METRO Cash & Carry is op zijn beurt weer een onderdeel van METRO Group, een van de grootste handelsconcerns ter wereld waartoe ook nog Media Markt en Saturn, Real SB en Galeria Kaufhof (met o.m. het Belgische Inno) behoren. Het concern is actief in 31 landen met circa 2.200 verkooppunten en realiseerde een omzet van 66 miljard euro in zijn boekjaar 2012-2013. Er werken zo'n 250.000 mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen. Het neemt een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.