METRO Cash & Carry bestaat 50 jaar

METRO Cash & Carry bestaat 50 jaar

Op 25 oktober 1964 opende METRO Cash & Carry zijn eerste zelfbedieningsgroothandel in Duitsland. Vandaag, 50 jaar later, heeft de groep vestigingen in 28 landen. Bij ons gaat het om negen METRO Cash & Carry- en zes Makro-vestigingen.

31,2 miljard euro omzet

Toen METRO Cash & Carry in 1964 zijn allereerste groothandel opende in het Duitse Mülheim an der Ruhr, ging het om een voor die tijd ongezien concept. In plaats van hun bestellingen bij meerdere leveranciers te plaatsen, vonden de winkeliers en horeca-uitbaters voortaan alles onder één dak en - beter nog - konden ze hun bestelling meteen inladen en mee naar huis nemen.

 

Het bleek een succes en al gauw volgen nog honderden winkels: vandaag is METRO Cash & Carry uitgegroeid tot een van 's werelds grootste zelfbedieningsgroothandels met 763 vestigingen in 28 landen in Europa, Azië en Noord-Afrika. Die realiseerden met 120.000 medewerkers een omzet van 31,2 miljard euro medewerkers in 2012-2013. METRO Cash & Carry voert naar eigen zeggen een assortiment van circa 20.000 voedingsproducten en 30.000 non-food producten.

 

In die halve eeuw mag METRO dan al een succes geworden zijn, de laatste jaren heeft de groep het toch moeilijker om te blijven groeien. Half september nog liet het Duitse concern zelfs weten zijn vijf Deense groothandels te willen sluiten: die draaien al enkele jaren met verlies. "Denemarken is voor groothandels een te kleine en zeer moeilijke markt", zegt Olaf Koch, CEO van METRO Cash & Carry en topman van METRO Group. 700 banen staan daarbij op de tocht.

 

Sinds 1970 ook in ons land

In ons land opende METRO zijn eerste vestiging onder de Makro-vlag in 1970 in Deurne. Ondertussen telt België 6 Makro's. Sinds 2003 zijn er ook METRO Cash & Carry-winkels in ons land. De toegang tot die vestigingen is voorbehouden voor horeca-professionals en handelaars (oorspronkelijk was dat overigens ook het geval voor Makro, maar van die 'politiek' werd jaren geleden al afgestapt).

 

METRO Cash & Carry is op zijn beurt weer een onderdeel van METRO Group, een van de grootste handelsconcerns ter wereld waartoe ook nog Media Markt en Saturn, Real SB en Galeria Kaufhof (met o.m. het Belgische Inno) behoren. Het concern is actief in 31 landen met circa 2.200 verkooppunten en realiseerde een omzet van 66 miljard euro in zijn boekjaar 2012-2013. Er werken zo'n 250.000 mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top