Metro en Auchan bundelen wereldwijde inkoop | RetailDetail

Metro en Auchan bundelen wereldwijde inkoop

Metro en Auchan bundelen wereldwijde inkoop

Metro Group en Auchan kondigden deze middag de vorming aan van een nieuwe internationale inkoopalliantie, die wereldwijd op twee vlakken zal opereren: de inkoop van internationale FMCG-merken en merkloze non-fooditems voor eigen merken.

"Wereldwijd unieke samenwerking"

Het is de bedoeling dat de nieuwe inkoopentiteit, die vooralsnog nog geen naam heeft, al in november dit jaar operationeel is. Volgens beide retailers is dit nieuwe inkoopverbond wereldwijd uniek,"omdat het voor de eerste keer is dat de inkoopmacht wordt gebundeld van twee leidende bedrijven die twee verschillende businessmodellen hebben en geografisch ideaal bij elkaar passen", aldus het persbericht van Metro Group.

 

Auchan is 's werelds elfde grootste retailer gemeten naar omzet en is actief in 16 landen met hypermarkten en supermarkten. In 2013 was de omzet 48,1 miljard euro. Metro afficheert zich in de persverklaring vooral als een groothandel, want in de landen waar Metro als retailer actief is, is Auchan niet aanwezig.

 

Metro zette in 2013 op zijn beurt circa 66 miljard euro om en heeft een wereldwijd netwerk van 2200 winkels in 31 landen. De groothandelsactiviteiten gaan onder het merk Metro/Makro Cash & Carry, terwijl Metro als retailer opereert onder de formules MediaMarkt en Saturn (consumentenelektronica), Real (hypermarkten) en Galeria Kaufhof (warenhuizen).

 

Leveranciersrelaties versterken door hardere inkoop

De inkoop van de internationale FMCG-merkartikelen adresseert volgens de nieuwe inkoopalliantie met name de grote multinationale fabrikanten die in hooggeconcentreerde markten opereren. De merkloze non-fooditems koopt de nieuwe inkoopalliantie in bij leveranciers in Azië en Oost-Europa, via centrale inkoopkantoren in Hongkong en Shanghai.

 

"Deze overeenkomst tussen twee toonaangevende spelers in de sector is een geweldige gelegenheid om de business te ontwikkelen en de relaties met onze belangrijke leveranciers te versterken", aldus Vianney Muliez, bestuursvoorzitter van Auchan.

 

Zijn Metro-collega Olaf Koch voegt daaraan toe: "We willen de kracht van beide organisaties gebruiken om maximale synergie te realiseren in de relatie met onze gemeenschappelijke leveranciers en kostenbesparingen realiseren die we vervolgens aan onze klanten kunnen doorgeven."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top