Metro en Auchan bundelen wereldwijde inkoop

Metro en Auchan bundelen wereldwijde inkoop

Metro Group en Auchan kondigden deze middag de vorming aan van een nieuwe internationale inkoopalliantie, die wereldwijd op twee vlakken zal opereren: de inkoop van internationale FMCG-merken en merkloze non-fooditems voor eigen merken.

"Wereldwijd unieke samenwerking"

Het is de bedoeling dat de nieuwe inkoopentiteit, die vooralsnog nog geen naam heeft, al in november dit jaar operationeel is. Volgens beide retailers is dit nieuwe inkoopverbond wereldwijd uniek,"omdat het voor de eerste keer is dat de inkoopmacht wordt gebundeld van twee leidende bedrijven die twee verschillende businessmodellen hebben en geografisch ideaal bij elkaar passen", aldus het persbericht van Metro Group.

 

Auchan is 's werelds elfde grootste retailer gemeten naar omzet en is actief in 16 landen met hypermarkten en supermarkten. In 2013 was de omzet 48,1 miljard euro. Metro afficheert zich in de persverklaring vooral als een groothandel, want in de landen waar Metro als retailer actief is, is Auchan niet aanwezig.

 

Metro zette in 2013 op zijn beurt circa 66 miljard euro om en heeft een wereldwijd netwerk van 2200 winkels in 31 landen. De groothandelsactiviteiten gaan onder het merk Metro/Makro Cash & Carry, terwijl Metro als retailer opereert onder de formules MediaMarkt en Saturn (consumentenelektronica), Real (hypermarkten) en Galeria Kaufhof (warenhuizen).

 

Leveranciersrelaties versterken door hardere inkoop

De inkoop van de internationale FMCG-merkartikelen adresseert volgens de nieuwe inkoopalliantie met name de grote multinationale fabrikanten die in hooggeconcentreerde markten opereren. De merkloze non-fooditems koopt de nieuwe inkoopalliantie in bij leveranciers in Azië en Oost-Europa, via centrale inkoopkantoren in Hongkong en Shanghai.

 

"Deze overeenkomst tussen twee toonaangevende spelers in de sector is een geweldige gelegenheid om de business te ontwikkelen en de relaties met onze belangrijke leveranciers te versterken", aldus Vianney Muliez, bestuursvoorzitter van Auchan.

 

Zijn Metro-collega Olaf Koch voegt daaraan toe: "We willen de kracht van beide organisaties gebruiken om maximale synergie te realiseren in de relatie met onze gemeenschappelijke leveranciers en kostenbesparingen realiseren die we vervolgens aan onze klanten kunnen doorgeven."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top