Metro Group maakt opnieuw winst in derde kwartaal | RetailDetail

Metro Group maakt opnieuw winst in derde kwartaal

Metro Group maakt opnieuw winst in derde kwartaal

De Duitse Metro Group heeft in het derde kwartaal van zijn lopende boekjaar een winst gemaakt van 115 miljoen euro. Daarmee doet het bedrijf het een stuk beter dan een jaar geleden, toen nog een verlies van 63 miljoen euro werd geboekt.

Terugval omzet door wisselkoersen

Wel ging de omzet van Metro Group met 1,4% naar beneden naar 14 miljard euro. Ook de vergelijkbare omzet daalde licht met 0,4%, maar dat was te wijten aan het feit dat Pasen vroeg viel dit jaar, waardoor het positieve effect op de verkoop van die periode voor het grootste deel in het vorige kwartaal terecht kwam.

 

Bij Metro Cash & Carry daalde de omzet met 1,3% naar 7,45 miljard euro, al was er hier op vergelijkbare basis wel een lichte omzetstijging van 0,1%. De lagere omzet was vooral een gevolg van de zwakke positie van de Russische roebel: in Oost-Europa alleen daalde de omzet met 4,7% na wisselkoerseffecten, maar ging 2,3% omhoog in de lokale munteenheden.

 

Binnen de groep Media-Saturn ging de omzet omhoog met 1,2% naar 4,62 miljard euro, al bleef de groei beperkt tot 0,2% op vergelijkbare basis. Dankzij een sterke focus op de online verkoop steeg de omzet in dat segment met 24% naar 0,4 miljard euro.

 

Door de verkoop van de winkels in Oost-Europa is de omzet bij warenhuisketen Real met 9,4% gedaald naar 5,94 miljard euro. Op vergelijkbare basis bleef daar nog maar een omzetdaling van 0,6% van over.

 

Metro heeft ook laten weten dat het Classic Fine Foods heeft overgenomen voor een bedrag van 290 miljoen dollar (260 miljoen euro). Het Aziatische bedrijf voorziet restaurants en hotels uit het hogere segment van producten zoals zuivel, vlees, pasta en andere voeding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.