Metro Group maakt opnieuw winst in derde kwartaal

Metro Group maakt opnieuw winst in derde kwartaal

De Duitse Metro Group heeft in het derde kwartaal van zijn lopende boekjaar een winst gemaakt van 115 miljoen euro. Daarmee doet het bedrijf het een stuk beter dan een jaar geleden, toen nog een verlies van 63 miljoen euro werd geboekt.

Terugval omzet door wisselkoersen

Wel ging de omzet van Metro Group met 1,4% naar beneden naar 14 miljard euro. Ook de vergelijkbare omzet daalde licht met 0,4%, maar dat was te wijten aan het feit dat Pasen vroeg viel dit jaar, waardoor het positieve effect op de verkoop van die periode voor het grootste deel in het vorige kwartaal terecht kwam.

 

Bij Metro Cash & Carry daalde de omzet met 1,3% naar 7,45 miljard euro, al was er hier op vergelijkbare basis wel een lichte omzetstijging van 0,1%. De lagere omzet was vooral een gevolg van de zwakke positie van de Russische roebel: in Oost-Europa alleen daalde de omzet met 4,7% na wisselkoerseffecten, maar ging 2,3% omhoog in de lokale munteenheden.

 

Binnen de groep Media-Saturn ging de omzet omhoog met 1,2% naar 4,62 miljard euro, al bleef de groei beperkt tot 0,2% op vergelijkbare basis. Dankzij een sterke focus op de online verkoop steeg de omzet in dat segment met 24% naar 0,4 miljard euro.

 

Door de verkoop van de winkels in Oost-Europa is de omzet bij warenhuisketen Real met 9,4% gedaald naar 5,94 miljard euro. Op vergelijkbare basis bleef daar nog maar een omzetdaling van 0,6% van over.

 

Metro heeft ook laten weten dat het Classic Fine Foods heeft overgenomen voor een bedrag van 290 miljoen dollar (260 miljoen euro). Het Aziatische bedrijf voorziet restaurants en hotels uit het hogere segment van producten zoals zuivel, vlees, pasta en andere voeding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top