Metro Group maakt opnieuw winst in derde kwartaal

Metro Group maakt opnieuw winst in derde kwartaal

De Duitse Metro Group heeft in het derde kwartaal van zijn lopende boekjaar een winst gemaakt van 115 miljoen euro. Daarmee doet het bedrijf het een stuk beter dan een jaar geleden, toen nog een verlies van 63 miljoen euro werd geboekt.

Terugval omzet door wisselkoersen

Wel ging de omzet van Metro Group met 1,4% naar beneden naar 14 miljard euro. Ook de vergelijkbare omzet daalde licht met 0,4%, maar dat was te wijten aan het feit dat Pasen vroeg viel dit jaar, waardoor het positieve effect op de verkoop van die periode voor het grootste deel in het vorige kwartaal terecht kwam.

 

Bij Metro Cash & Carry daalde de omzet met 1,3% naar 7,45 miljard euro, al was er hier op vergelijkbare basis wel een lichte omzetstijging van 0,1%. De lagere omzet was vooral een gevolg van de zwakke positie van de Russische roebel: in Oost-Europa alleen daalde de omzet met 4,7% na wisselkoerseffecten, maar ging 2,3% omhoog in de lokale munteenheden.

 

Binnen de groep Media-Saturn ging de omzet omhoog met 1,2% naar 4,62 miljard euro, al bleef de groei beperkt tot 0,2% op vergelijkbare basis. Dankzij een sterke focus op de online verkoop steeg de omzet in dat segment met 24% naar 0,4 miljard euro.

 

Door de verkoop van de winkels in Oost-Europa is de omzet bij warenhuisketen Real met 9,4% gedaald naar 5,94 miljard euro. Op vergelijkbare basis bleef daar nog maar een omzetdaling van 0,6% van over.

 

Metro heeft ook laten weten dat het Classic Fine Foods heeft overgenomen voor een bedrag van 290 miljoen dollar (260 miljoen euro). Het Aziatische bedrijf voorziet restaurants en hotels uit het hogere segment van producten zoals zuivel, vlees, pasta en andere voeding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top