Metro ziet vergelijkbare omzet stijgen | RetailDetail

Metro ziet vergelijkbare omzet stijgen

Metro ziet vergelijkbare omzet stijgen

In het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2013-2014 is de vergelijkbare omzet bij de Duitse Metro Group met 1,7 procent gestegen. De totale omzet daalde met 2,7 procent, voornamelijk vanwege wisselkoerseffecten.

Wisselkoersen duwen omzetcijfer omlaag

De totale omzet van Metro voor het derde kwartaal kwam uit op 14,9 miljard euro: een daling van 2,7 procent ten opzichte van de 15,3 miljard euro een jaar eerder. Voor wisselkoerseffecten steeg de omzet licht met 0,1 procent.

 

De grootste terugval kwam er in Oost-Europa, waar de omzet met 14,2 procent daalde naar 3,5 miljard euro, voornamelijk door de verkoop van Real in die regio. In de regio's Azië/Afrika en West-Europa (zonder Duitsland) was er sprake van een daling van respectievelijk 0,6 procent en 0,2 procent. Op thuismarkt Duitsland steeg de omzet met 2,9 procent naar 6 miljard euro.

 

In het derde kwartaal maakte de volledige Metro Group een nettoverlies van 83 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog sprake van een lichte winst van 15 miljoen euro.

 

Verkoop Real

Bij Metro Cash & Carry daalde de omzet na wisselkoerseffecten met 2,2 procent naar 7,5 miljard euro, voor wisselkoerseffecten was er sprake van een groei van 2,3 procent. Ook hier kwam de grootste daling op naam van de regio Oost-Europa, waar de omzet met 6,4 procent daalde. Enkel in Duitsland was er met een groei van 3,1 procent sprake van vooruitgang.

 

De omzet van Media-Saturn, waartoe de ketens Media Markt en Saturn behoren, steeg in het derde kwartaal met 0,9 procent na wisselkoerseffecten naar 4,56 miljard euro. Hier deed Oost-Europa het beter dan de rest, met een groei van 2,6 procent. Voor wisselkoerseffecten was er zelfs sprake van een groei van 11,5 procent. De verkoop werd vooral gestuwd door het WK voetbal.


Winkelketen Real zag de omzet met 13 procent dalen naar iets meer dan twee miljard euro. Hier was de vergelijkbare omzetgroei (voor wisselkoerseffecten) wel 5,1 procent, vanwege de verkoop van Real in Rusland, Roemenië, Polen en Oekraïne. Bij Galeria Kaufhof tenslotte bleef de omzet vrijwel stabiel met een groei van 0,3 procent naar 2,4 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.