Metro ziet vergelijkbare omzet stijgen

Metro ziet vergelijkbare omzet stijgen

In het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2013-2014 is de vergelijkbare omzet bij de Duitse Metro Group met 1,7 procent gestegen. De totale omzet daalde met 2,7 procent, voornamelijk vanwege wisselkoerseffecten.

Wisselkoersen duwen omzetcijfer omlaag

De totale omzet van Metro voor het derde kwartaal kwam uit op 14,9 miljard euro: een daling van 2,7 procent ten opzichte van de 15,3 miljard euro een jaar eerder. Voor wisselkoerseffecten steeg de omzet licht met 0,1 procent.

 

De grootste terugval kwam er in Oost-Europa, waar de omzet met 14,2 procent daalde naar 3,5 miljard euro, voornamelijk door de verkoop van Real in die regio. In de regio's Azië/Afrika en West-Europa (zonder Duitsland) was er sprake van een daling van respectievelijk 0,6 procent en 0,2 procent. Op thuismarkt Duitsland steeg de omzet met 2,9 procent naar 6 miljard euro.

 

In het derde kwartaal maakte de volledige Metro Group een nettoverlies van 83 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog sprake van een lichte winst van 15 miljoen euro.

 

Verkoop Real

Bij Metro Cash & Carry daalde de omzet na wisselkoerseffecten met 2,2 procent naar 7,5 miljard euro, voor wisselkoerseffecten was er sprake van een groei van 2,3 procent. Ook hier kwam de grootste daling op naam van de regio Oost-Europa, waar de omzet met 6,4 procent daalde. Enkel in Duitsland was er met een groei van 3,1 procent sprake van vooruitgang.

 

De omzet van Media-Saturn, waartoe de ketens Media Markt en Saturn behoren, steeg in het derde kwartaal met 0,9 procent na wisselkoerseffecten naar 4,56 miljard euro. Hier deed Oost-Europa het beter dan de rest, met een groei van 2,6 procent. Voor wisselkoerseffecten was er zelfs sprake van een groei van 11,5 procent. De verkoop werd vooral gestuwd door het WK voetbal.


Winkelketen Real zag de omzet met 13 procent dalen naar iets meer dan twee miljard euro. Hier was de vergelijkbare omzetgroei (voor wisselkoerseffecten) wel 5,1 procent, vanwege de verkoop van Real in Rusland, Roemenië, Polen en Oekraïne. Bij Galeria Kaufhof tenslotte bleef de omzet vrijwel stabiel met een groei van 0,3 procent naar 2,4 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top