Metro ziet vergelijkbare omzet stijgen | RetailDetail

Metro ziet vergelijkbare omzet stijgen

Metro ziet vergelijkbare omzet stijgen

In het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2013-2014 is de vergelijkbare omzet bij de Duitse Metro Group met 1,7 procent gestegen. De totale omzet daalde met 2,7 procent, voornamelijk vanwege wisselkoerseffecten.

Wisselkoersen duwen omzetcijfer omlaag

De totale omzet van Metro voor het derde kwartaal kwam uit op 14,9 miljard euro: een daling van 2,7 procent ten opzichte van de 15,3 miljard euro een jaar eerder. Voor wisselkoerseffecten steeg de omzet licht met 0,1 procent.

 

De grootste terugval kwam er in Oost-Europa, waar de omzet met 14,2 procent daalde naar 3,5 miljard euro, voornamelijk door de verkoop van Real in die regio. In de regio's Azië/Afrika en West-Europa (zonder Duitsland) was er sprake van een daling van respectievelijk 0,6 procent en 0,2 procent. Op thuismarkt Duitsland steeg de omzet met 2,9 procent naar 6 miljard euro.

 

In het derde kwartaal maakte de volledige Metro Group een nettoverlies van 83 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog sprake van een lichte winst van 15 miljoen euro.

 

Verkoop Real

Bij Metro Cash & Carry daalde de omzet na wisselkoerseffecten met 2,2 procent naar 7,5 miljard euro, voor wisselkoerseffecten was er sprake van een groei van 2,3 procent. Ook hier kwam de grootste daling op naam van de regio Oost-Europa, waar de omzet met 6,4 procent daalde. Enkel in Duitsland was er met een groei van 3,1 procent sprake van vooruitgang.

 

De omzet van Media-Saturn, waartoe de ketens Media Markt en Saturn behoren, steeg in het derde kwartaal met 0,9 procent na wisselkoerseffecten naar 4,56 miljard euro. Hier deed Oost-Europa het beter dan de rest, met een groei van 2,6 procent. Voor wisselkoerseffecten was er zelfs sprake van een groei van 11,5 procent. De verkoop werd vooral gestuwd door het WK voetbal.


Winkelketen Real zag de omzet met 13 procent dalen naar iets meer dan twee miljard euro. Hier was de vergelijkbare omzetgroei (voor wisselkoerseffecten) wel 5,1 procent, vanwege de verkoop van Real in Rusland, Roemenië, Polen en Oekraïne. Bij Galeria Kaufhof tenslotte bleef de omzet vrijwel stabiel met een groei van 0,3 procent naar 2,4 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.