Metro ziet vergelijkbare omzet stijgen

Metro ziet vergelijkbare omzet stijgen

In het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2013-2014 is de vergelijkbare omzet bij de Duitse Metro Group met 1,7 procent gestegen. De totale omzet daalde met 2,7 procent, voornamelijk vanwege wisselkoerseffecten.

Wisselkoersen duwen omzetcijfer omlaag

De totale omzet van Metro voor het derde kwartaal kwam uit op 14,9 miljard euro: een daling van 2,7 procent ten opzichte van de 15,3 miljard euro een jaar eerder. Voor wisselkoerseffecten steeg de omzet licht met 0,1 procent.

 

De grootste terugval kwam er in Oost-Europa, waar de omzet met 14,2 procent daalde naar 3,5 miljard euro, voornamelijk door de verkoop van Real in die regio. In de regio's Azië/Afrika en West-Europa (zonder Duitsland) was er sprake van een daling van respectievelijk 0,6 procent en 0,2 procent. Op thuismarkt Duitsland steeg de omzet met 2,9 procent naar 6 miljard euro.

 

In het derde kwartaal maakte de volledige Metro Group een nettoverlies van 83 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog sprake van een lichte winst van 15 miljoen euro.

 

Verkoop Real

Bij Metro Cash & Carry daalde de omzet na wisselkoerseffecten met 2,2 procent naar 7,5 miljard euro, voor wisselkoerseffecten was er sprake van een groei van 2,3 procent. Ook hier kwam de grootste daling op naam van de regio Oost-Europa, waar de omzet met 6,4 procent daalde. Enkel in Duitsland was er met een groei van 3,1 procent sprake van vooruitgang.

 

De omzet van Media-Saturn, waartoe de ketens Media Markt en Saturn behoren, steeg in het derde kwartaal met 0,9 procent na wisselkoerseffecten naar 4,56 miljard euro. Hier deed Oost-Europa het beter dan de rest, met een groei van 2,6 procent. Voor wisselkoerseffecten was er zelfs sprake van een groei van 11,5 procent. De verkoop werd vooral gestuwd door het WK voetbal.


Winkelketen Real zag de omzet met 13 procent dalen naar iets meer dan twee miljard euro. Hier was de vergelijkbare omzetgroei (voor wisselkoerseffecten) wel 5,1 procent, vanwege de verkoop van Real in Rusland, Roemenië, Polen en Oekraïne. Bij Galeria Kaufhof tenslotte bleef de omzet vrijwel stabiel met een groei van 0,3 procent naar 2,4 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top