Middenstand verdwijnt zienderogen | RetailDetail

Middenstand verdwijnt zienderogen

Middenstand verdwijnt zienderogen

Volgens gegevens van handelsinformatiekantoor Graydon daalt het aantal middenstanders in België aan een enorm hoog tempo. Een deel van hun markt wordt overgenomen door het stijgend aantal buurtsupermarkten.

"Blinde vlekken"

Sinds 2000 zijn 36 procent van de slagerijen, 30 procent van de vishandels, 23 procent van de bakkers, 20 procent van de kruideniers en 30 procent van de krantenwinkels verdwenen. Hun taak werd voor een groot deel overgenomen door kleine buurtsupermarkten, waarvan het aantal sinds 2000 met 64 procent toenam. Dat blijkt volgens zakenkrant De Tijd uit het onderzoek.

 

De grootste probleemgebieden voor middenstanders zijn kleine steden, zegt Bart Palmaers van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten. "De centrumsteden blijven aantrekkelijk. In kleine dorpen zie je blinde vlekken waar niets meer is, al heb je daar vaak nog de plaatselijke bakker, slager of kruidenier die overleeft. In de gemiddelde gemeente wordt het echter moeilijk, zeker als het beleid niet inzet op handel", aldus Palmaers aan De Tijd.

 

Het dalend aantal middenstanders toont zich ook in de leegstand, die de voorbije vijf jaar is gestegen van 4,9 procent naar 7,2 procent. In de gemeentekernen ligt dat getal zelfs op 11 procent. Palmaers zegt dat veel handelaars de strijd verliezen tegen de online markt, zeker als ze er niet in slagen om hun concept aan de moderne tijd aan te passen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

De dampwinkels of vape shops, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien het aantal klanten dalen. Strengere wetgeving is een van de redenen voor die daling.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

Back to top