Miljoenenboete duwt Optic 2000 in uitstel van betaling | RetailDetail

Miljoenenboete duwt Optic 2000 in uitstel van betaling

Miljoenenboete duwt Optic 2000 in uitstel van betaling

Optic 2000, Frankrijks grootste brillenketen, heeft een vorm van gerechtelijke bescherming aangevraagd nadat het door een Parijse handelsrechter is veroordeeld tot het betalen van 29,5 miljoen euro aan concurrent Optical Center.

"Factuurfraude" om ziekenfonds op te lichten

De feiten waarvoor Optic 2000 - met 1.200 brillenwinkels Frankrijks nummer één - werd veroordeeld, gaan terug tot 2008 en draaien rond "factuurfraude". Optical Center had mystery shoppers naar zijn concurrent gestuurd, die in een twaalftal gevallen buitengingen met een totaalfactuur die niet overeenstemde met de initiële offerte. Optical Center wilde met die 'stunt' aantonen dat zijn concurrent de prijs van de monturen en de glazen manipuleerde om zelf méér geld terugbetaald te krijgen van de ziekenfondsen.

 

Optic 2000 heeft altijd volgehouden dat het om een "vergissing" ging van enkele leden van de coöperatieve en dat zij daar niet aansprakelijk voor kon worden gesteld. De rechter volgde echter de redenering van Optical Center dat het wel degelijk om "bewust georganiseerde fraude" ging en dat Optic 2000 had kunnen en moeten ingrijpen.

 

Beroep "niet opschortend"

Optic 2000 is meteen in beroep gegaan tegen de uitspraak, maar die procedure werkt niet opschortend werkt en dus moet de groep de boete wel degelijk betalen. Door nu de zogeheten "procedure de sauvegarde" aan te vragen, krijgt de keten de mogelijkheid om de betaling van die boete te spreiden in de tijd (tot 10 jaar). Optic 2000 onderstreept trouwens dat deze procedure geen "redressement judiciaire" is en dat de groep dus niet onder curatele is geplaatst.

 

Optical Center is met deze rechtszaak niet aan zijn proefstuk toe. Eerder daagde de keten, die de ambitie heeft marktleider te worden bij onze zuiderburen, ook al concurrenten Afflelou, Krys en Atol voor de rechter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.