Minder kosten voor handelaars bij betalingen met kaart

Minder kosten voor handelaars bij betalingen met kaart

Het Europees parlement heeft de kosten ingeperkt die handelaars moeten betalen wanneer een klant met de kaart betaalt. Belgische handelaars zouden zo tot 100 miljoen euro per jaar kunnen besparen.

Geplafonneerde transactiekosten

Wanneer klanten met een kaart betalen, moeten handelaars transactiekosten betalen. Het deel daarvan dat naar de bank van de klant gaat, verschilt van land tot land en is meestal niet erg transparant. Het Europese Parlement gaat die kosten nu plafonneren: Belgische handelaars betalen nu tot 0,9% van de transactiewaarde als kost bij betalingen met kredietkaarten, maar dat zal nu beperkt worden tot maximaal 0,3%.

 

Bij grensoverschrijdende betalingen met debetkaarten wordt de grens op 0,2% gelegd en voor binnenlandse betalingen wordt dat 0,2% of 5 eurocent per transactie. "Die beperking maakt voor de Belgische handelaren niet zo'n groot verschil", zegt juridisch adviseur bij Unizo, Lieven Cloots, aan De Tijd. "Want nu betalen ze meestal 5,6 eurocent ongeacht de waarde van de transactie, wat een goedkoper tarief is dan in de meeste andere Europese landen."

 

Toch zullen Belgische handelaars tot 100 miljoen euro per jaar kunnen besparen met de nieuwe maatregel. Vooral in sectoren waar vaak met de kaart betaald wordt, kan dat een flinke slok op de borrel schelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top