Minder kosten voor handelaars bij betalingen met kaart

Minder kosten voor handelaars bij betalingen met kaart

Het Europees parlement heeft de kosten ingeperkt die handelaars moeten betalen wanneer een klant met de kaart betaalt. Belgische handelaars zouden zo tot 100 miljoen euro per jaar kunnen besparen.

Geplafonneerde transactiekosten

Wanneer klanten met een kaart betalen, moeten handelaars transactiekosten betalen. Het deel daarvan dat naar de bank van de klant gaat, verschilt van land tot land en is meestal niet erg transparant. Het Europese Parlement gaat die kosten nu plafonneren: Belgische handelaars betalen nu tot 0,9% van de transactiewaarde als kost bij betalingen met kredietkaarten, maar dat zal nu beperkt worden tot maximaal 0,3%.

 

Bij grensoverschrijdende betalingen met debetkaarten wordt de grens op 0,2% gelegd en voor binnenlandse betalingen wordt dat 0,2% of 5 eurocent per transactie. "Die beperking maakt voor de Belgische handelaren niet zo'n groot verschil", zegt juridisch adviseur bij Unizo, Lieven Cloots, aan De Tijd. "Want nu betalen ze meestal 5,6 eurocent ongeacht de waarde van de transactie, wat een goedkoper tarief is dan in de meeste andere Europese landen."

 

Toch zullen Belgische handelaars tot 100 miljoen euro per jaar kunnen besparen met de nieuwe maatregel. Vooral in sectoren waar vaak met de kaart betaald wordt, kan dat een flinke slok op de borrel schelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Voor die zogeheten ‘smart ads’ putten de initiatiefnemers o.a. uit de aankoophistorieken via de klantenkaarten van grote ketens.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Back to top