Minder winkeldieven op pad in 2014 | RetailDetail

Minder winkeldieven op pad in 2014

Minder winkeldieven op pad in 2014

Het aantal (geregistreerde) winkeldiefstallen nam in 2014 met bijna een tiende af. Het wegebben van de crisis, de strengere berechting van winkeldieven via snelrecht en de toegenomen investeringen in winkelbeveiliging lijken te renderen.

13% minder verlies door diefstal

Na een piek van 17.963 winkeldiefstallen in 2013 lijkt de slinger weer de goede kant uit te gaan, meldt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen op basis van cijfermateriaal van de vzw Preventie & Veiligheid. Deze organisatie registreerde vorig jaar 16.482 winkeldiefstallen, dat zijn er 8% minder dan in 2013.

 

Het totaal aantal gestolen producten nam in 2014 af met 13%: van 51.629 in 2013 naar 44.864 in 2014. De totale waarde van alle gestolen goederen nam een duik van 722.000 euro in 2013 naar 629.000 euro in 2014, ook al -13%. "Eén zwaluw maakt de lente nog niet, maar laat ons hopen dat er een kentering is ingezet en dat het aantal winkeldiefstallen ook de komende jaren blijft dalen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Dertigers stelen het meest, twintigers het duurst

Vooral droge voeding (20 procent), parfumerie (15 procent), alcohol (12 procent), dameskleding (8 procent) en vers vlees (6 procent) blijven gegeerd bij winkeldieven. Uit de cijfers van Preventie & Veiligheid blijkt verder dat het vooral de dertigers zijn die het meest stelen, zij vertegenwoordigen nagenoeg een kwart van alle winkeldieven. Twintigers stelen dan weer de duurste stukken.

 

Tussen 16u en 18 u, op vrijdag en de maand mei zien de meeste diefstallen, weet de vzw. En, nog opvallend: er werden veel meer winkeldiefstallen geregistreerd in Wallonië (49%) dan in Brussel (29%) en Vlaanderen (22%). De positieve evolutie in België staat ook in contrast met de situatie in Nederland, waar 2014 een van de slechtste jaren ooit was met meer dan 40.000 diefstallen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top