Minder winkeldieven op pad in 2014

Minder winkeldieven op pad in 2014

Het aantal (geregistreerde) winkeldiefstallen nam in 2014 met bijna een tiende af. Het wegebben van de crisis, de strengere berechting van winkeldieven via snelrecht en de toegenomen investeringen in winkelbeveiliging lijken te renderen.

13% minder verlies door diefstal

Na een piek van 17.963 winkeldiefstallen in 2013 lijkt de slinger weer de goede kant uit te gaan, meldt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen op basis van cijfermateriaal van de vzw Preventie & Veiligheid. Deze organisatie registreerde vorig jaar 16.482 winkeldiefstallen, dat zijn er 8% minder dan in 2013.

 

Het totaal aantal gestolen producten nam in 2014 af met 13%: van 51.629 in 2013 naar 44.864 in 2014. De totale waarde van alle gestolen goederen nam een duik van 722.000 euro in 2013 naar 629.000 euro in 2014, ook al -13%. "Eén zwaluw maakt de lente nog niet, maar laat ons hopen dat er een kentering is ingezet en dat het aantal winkeldiefstallen ook de komende jaren blijft dalen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Dertigers stelen het meest, twintigers het duurst

Vooral droge voeding (20 procent), parfumerie (15 procent), alcohol (12 procent), dameskleding (8 procent) en vers vlees (6 procent) blijven gegeerd bij winkeldieven. Uit de cijfers van Preventie & Veiligheid blijkt verder dat het vooral de dertigers zijn die het meest stelen, zij vertegenwoordigen nagenoeg een kwart van alle winkeldieven. Twintigers stelen dan weer de duurste stukken.

 

Tussen 16u en 18 u, op vrijdag en de maand mei zien de meeste diefstallen, weet de vzw. En, nog opvallend: er werden veel meer winkeldiefstallen geregistreerd in Wallonië (49%) dan in Brussel (29%) en Vlaanderen (22%). De positieve evolutie in België staat ook in contrast met de situatie in Nederland, waar 2014 een van de slechtste jaren ooit was met meer dan 40.000 diefstallen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top