Minder winkeldieven op pad in 2014

Minder winkeldieven op pad in 2014

Het aantal (geregistreerde) winkeldiefstallen nam in 2014 met bijna een tiende af. Het wegebben van de crisis, de strengere berechting van winkeldieven via snelrecht en de toegenomen investeringen in winkelbeveiliging lijken te renderen.

13% minder verlies door diefstal

Na een piek van 17.963 winkeldiefstallen in 2013 lijkt de slinger weer de goede kant uit te gaan, meldt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen op basis van cijfermateriaal van de vzw Preventie & Veiligheid. Deze organisatie registreerde vorig jaar 16.482 winkeldiefstallen, dat zijn er 8% minder dan in 2013.

 

Het totaal aantal gestolen producten nam in 2014 af met 13%: van 51.629 in 2013 naar 44.864 in 2014. De totale waarde van alle gestolen goederen nam een duik van 722.000 euro in 2013 naar 629.000 euro in 2014, ook al -13%. "Eén zwaluw maakt de lente nog niet, maar laat ons hopen dat er een kentering is ingezet en dat het aantal winkeldiefstallen ook de komende jaren blijft dalen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Dertigers stelen het meest, twintigers het duurst

Vooral droge voeding (20 procent), parfumerie (15 procent), alcohol (12 procent), dameskleding (8 procent) en vers vlees (6 procent) blijven gegeerd bij winkeldieven. Uit de cijfers van Preventie & Veiligheid blijkt verder dat het vooral de dertigers zijn die het meest stelen, zij vertegenwoordigen nagenoeg een kwart van alle winkeldieven. Twintigers stelen dan weer de duurste stukken.

 

Tussen 16u en 18 u, op vrijdag en de maand mei zien de meeste diefstallen, weet de vzw. En, nog opvallend: er werden veel meer winkeldiefstallen geregistreerd in Wallonië (49%) dan in Brussel (29%) en Vlaanderen (22%). De positieve evolutie in België staat ook in contrast met de situatie in Nederland, waar 2014 een van de slechtste jaren ooit was met meer dan 40.000 diefstallen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Back to top