Muziekverkoop verkeert in zware crisis | RetailDetail

Muziekverkoop verkeert in zware crisis

Muziekverkoop verkeert in zware crisis

De verkoop van muziek is in ons land vorig jaar met net geen vijfde teruggelopen tot 104,8 miljoen euro. Na de verkoop van fysieke cd's laten nu ook de digitale downloads het afweten, blijkt uit cijfers die GfK verzamelde voor sectorfederatie BEA Music.

Nog slechter dan in 2013

In 2014 werden 28,6% minder cd's (albums én singles), vinylplaten en muziekdvd's verkocht, maar onrustwekkender is dat er ook 14,7% tracks en albums minder werden gedownload en gestreamd. Bij de digitale muziek bleef de omzetdaling wel beperkt tot 3,2%, maar de fysieke dragers zagen hun omzet liefst 25,7% zakken. Met een totale daling van net geen vijfde doet de muziekverkoop het bijna dubbel zo slecht als in 2013, toen er ook al een daling van 12% werd opgetekend.

 

De cd-verkoop, nog altijd de belangrijkste bron van inkomsten voor de muziekindustrie, kalft al jaren af en het faillissement van Free Record Shop en van verdeler MultiMedia Services heeft die trend nog versterkt, want minder fysieke verkooppunten betekent nu eenmaal minder impulsaankopen.

 

In het 'fysieke' kamp zijn de vinylplaten de enige groeiers (+19,5% in aantal platen en +24,1% in omzet), maar op een totale muziekomzet van 104,74 miljoen euro vertegenwoordigen die 3,19 miljoen euro uit vinylplaten maar een habbekrats. Vinyl is en blijft met andere woorden een echt nicheproduct.

 

Opvallend is dat nu ook de digitale omzet een daling laat optekenen: -15,4% bij de tracks en -10,6% bij de albums. Het enige kleine lichtpuntje is de stijging van de muziekstreaming met 11,4% tot 15,22 miljoen euro, maar die groei is te traag om het digitale omzetverlies te kunnen keren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.