Muziekverkoop verkeert in zware crisis | RetailDetail

Muziekverkoop verkeert in zware crisis

Muziekverkoop verkeert in zware crisis

De verkoop van muziek is in ons land vorig jaar met net geen vijfde teruggelopen tot 104,8 miljoen euro. Na de verkoop van fysieke cd's laten nu ook de digitale downloads het afweten, blijkt uit cijfers die GfK verzamelde voor sectorfederatie BEA Music.

Nog slechter dan in 2013

In 2014 werden 28,6% minder cd's (albums én singles), vinylplaten en muziekdvd's verkocht, maar onrustwekkender is dat er ook 14,7% tracks en albums minder werden gedownload en gestreamd. Bij de digitale muziek bleef de omzetdaling wel beperkt tot 3,2%, maar de fysieke dragers zagen hun omzet liefst 25,7% zakken. Met een totale daling van net geen vijfde doet de muziekverkoop het bijna dubbel zo slecht als in 2013, toen er ook al een daling van 12% werd opgetekend.

 

De cd-verkoop, nog altijd de belangrijkste bron van inkomsten voor de muziekindustrie, kalft al jaren af en het faillissement van Free Record Shop en van verdeler MultiMedia Services heeft die trend nog versterkt, want minder fysieke verkooppunten betekent nu eenmaal minder impulsaankopen.

 

In het 'fysieke' kamp zijn de vinylplaten de enige groeiers (+19,5% in aantal platen en +24,1% in omzet), maar op een totale muziekomzet van 104,74 miljoen euro vertegenwoordigen die 3,19 miljoen euro uit vinylplaten maar een habbekrats. Vinyl is en blijft met andere woorden een echt nicheproduct.

 

Opvallend is dat nu ook de digitale omzet een daling laat optekenen: -15,4% bij de tracks en -10,6% bij de albums. Het enige kleine lichtpuntje is de stijging van de muziekstreaming met 11,4% tot 15,22 miljoen euro, maar die groei is te traag om het digitale omzetverlies te kunnen keren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met zowel consumenten als inkopers.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Go Sport ontvouwt grootse internationale plannen

22/02/2018

De Franse sportretailer Go Sport, in ons land actief met twaalf winkels, koestert ambitieuze expansieplannen. Binnen Europa worden Spanje en Polen de speerpunten, daarbuiten zet de groep in op Marokko en India.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Back to top