Muziekverkoop verkeert in zware crisis | RetailDetail

Muziekverkoop verkeert in zware crisis

Muziekverkoop verkeert in zware crisis

De verkoop van muziek is in ons land vorig jaar met net geen vijfde teruggelopen tot 104,8 miljoen euro. Na de verkoop van fysieke cd's laten nu ook de digitale downloads het afweten, blijkt uit cijfers die GfK verzamelde voor sectorfederatie BEA Music.

Nog slechter dan in 2013

In 2014 werden 28,6% minder cd's (albums én singles), vinylplaten en muziekdvd's verkocht, maar onrustwekkender is dat er ook 14,7% tracks en albums minder werden gedownload en gestreamd. Bij de digitale muziek bleef de omzetdaling wel beperkt tot 3,2%, maar de fysieke dragers zagen hun omzet liefst 25,7% zakken. Met een totale daling van net geen vijfde doet de muziekverkoop het bijna dubbel zo slecht als in 2013, toen er ook al een daling van 12% werd opgetekend.

 

De cd-verkoop, nog altijd de belangrijkste bron van inkomsten voor de muziekindustrie, kalft al jaren af en het faillissement van Free Record Shop en van verdeler MultiMedia Services heeft die trend nog versterkt, want minder fysieke verkooppunten betekent nu eenmaal minder impulsaankopen.

 

In het 'fysieke' kamp zijn de vinylplaten de enige groeiers (+19,5% in aantal platen en +24,1% in omzet), maar op een totale muziekomzet van 104,74 miljoen euro vertegenwoordigen die 3,19 miljoen euro uit vinylplaten maar een habbekrats. Vinyl is en blijft met andere woorden een echt nicheproduct.

 

Opvallend is dat nu ook de digitale omzet een daling laat optekenen: -15,4% bij de tracks en -10,6% bij de albums. Het enige kleine lichtpuntje is de stijging van de muziekstreaming met 11,4% tot 15,22 miljoen euro, maar die groei is te traag om het digitale omzetverlies te kunnen keren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.