Nationale Loterij gaat automaten installeren in winkelcentra

Nationale Loterij gaat automaten installeren in winkelcentra

De Nationale Loterij gaat 150 automaten installeren in winkelcentra, bioscopen en benzinestations. Wel zullen winnaars nog altijd hun geld moeten afhalen in de gebruikelijke verkooppunten.

Uitrol wellicht vanaf maart

De Loterij gaat nog dit voorjaar automaten installeren op locaties "waar veel mensen komen of waar ze lang moeten wachten". Dat heeft verkoopdirecteur Arnaud Hermesse aangekondigd bij de voorstelling van de jaarresultaten over 2014.

 

De Loterij denkt daarbij aan "grote shoppingcentra, cinemacomplexen en benzinestations langs de autoweg. We beginnen bescheiden met 150 automaten. Evenveel als in heel Luxemburg", aldus nog de verkoopdirecteur. Via de automaten zullen klanten biljetten van Lotto, EuroMillions en Joker+ kunnen kopen, en ze ook scannen om te weten of ze gewonnen hebben. De uitbetaling van de winst blijft echter wél via de winkeliers verlopen, waardoor die extra klanten over de vloer krijgen.

 

Nog altijd 90% via winkeliers en dagbladhandel

De Loterij gaat er bovendien op toezien dat de automaten niet in de buurt van Lotto-verkopende winkeliers en dagbladhandelaars worden opgesteld, want die tekenen nog altijd voor 90% van de omzet. Al is het internet een snelle groeier: vorig jaar vergokten de Belgen digitaal al bijna 100 miljoen euro, een stijging met 21% op jaarbasis. Sinds augustus kan dat overigens ook 'mobiel': het bedrijf claimt nu al 55.000 unieke mobiele gebruikers, goed voor 7% van de digitale verkoop.

 

De Belgen speelden in 2014 voor 1,211 miljard euro met de Nationale Loterij. Dat is iets meer dan de 1,21 miljard van het jaar voordien en meteen het op een na beste resultaat ooit. EuroMillions was vorig jaar het populairste spel, op de hielen gezeten door Lotto (dat voor het eerst voorbijgestoken is). Samen zijn die twee goed voor ongeveer driekwart van de omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top