Nationale Loterij gaat automaten installeren in winkelcentra | RetailDetail

Nationale Loterij gaat automaten installeren in winkelcentra

Nationale Loterij gaat automaten installeren in winkelcentra

De Nationale Loterij gaat 150 automaten installeren in winkelcentra, bioscopen en benzinestations. Wel zullen winnaars nog altijd hun geld moeten afhalen in de gebruikelijke verkooppunten.

Uitrol wellicht vanaf maart

De Loterij gaat nog dit voorjaar automaten installeren op locaties "waar veel mensen komen of waar ze lang moeten wachten". Dat heeft verkoopdirecteur Arnaud Hermesse aangekondigd bij de voorstelling van de jaarresultaten over 2014.

 

De Loterij denkt daarbij aan "grote shoppingcentra, cinemacomplexen en benzinestations langs de autoweg. We beginnen bescheiden met 150 automaten. Evenveel als in heel Luxemburg", aldus nog de verkoopdirecteur. Via de automaten zullen klanten biljetten van Lotto, EuroMillions en Joker+ kunnen kopen, en ze ook scannen om te weten of ze gewonnen hebben. De uitbetaling van de winst blijft echter wél via de winkeliers verlopen, waardoor die extra klanten over de vloer krijgen.

 

Nog altijd 90% via winkeliers en dagbladhandel

De Loterij gaat er bovendien op toezien dat de automaten niet in de buurt van Lotto-verkopende winkeliers en dagbladhandelaars worden opgesteld, want die tekenen nog altijd voor 90% van de omzet. Al is het internet een snelle groeier: vorig jaar vergokten de Belgen digitaal al bijna 100 miljoen euro, een stijging met 21% op jaarbasis. Sinds augustus kan dat overigens ook 'mobiel': het bedrijf claimt nu al 55.000 unieke mobiele gebruikers, goed voor 7% van de digitale verkoop.

 

De Belgen speelden in 2014 voor 1,211 miljard euro met de Nationale Loterij. Dat is iets meer dan de 1,21 miljard van het jaar voordien en meteen het op een na beste resultaat ooit. EuroMillions was vorig jaar het populairste spel, op de hielen gezeten door Lotto (dat voor het eerst voorbijgestoken is). Samen zijn die twee goed voor ongeveer driekwart van de omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?