Nederlanders blijven prijsbewust, maar willen prettig winkelen

Nederlanders blijven prijsbewust, maar willen prettig winkelen

De Nederlandse consument blijft prijsbewust: 52% zegt de prijzen te kennen. Toch telt vooral prettig winkelen: als de ervaring maar iets biedt. Zo worden supermarkten en drogisterijen met extra services steeds vaker meer dan alleen een winkel voor boodschappen.

 

Vooral prettig winkelen telt

Rond 30 procent van de winkelende consumenten in Nederland bestaat uit zuinige, bewuste budgeteerders: mensen die alleen kopen wat ze nodig hebben en daarvoor ruimte hebben in hun budget. Die houding van de Nederlandse klant blijft onveranderd, ondanks de opleving van de Nederlandse economie. Dat blijkt uit de jaarlijkse Nielsen Shopper Trends enquête.

 

Hoewel prijs in Nederland een bepalende factor blijft, telt vooral prettig winkelen bij de keuze van de winkels die consumenten bezoeken en de producten die ze aanschaffen. Een prettige winkelervaring was vorig jaar de belangrijkste factor bij de keuze van een winkel. In 2014 stond een prettige winkelervaring nog op de derde plaats.

 

De andere twee factoren in de top drie bleven vorig jaar dezelfde: 'een prettige omgeving' en 'de artikelen die ik zoek zijn gemakkelijk en vlot vindbaar'. De factor 'uitstekende klantenservice' klom met één positie naar de vijfde plaats.

 

Supermarkt en drogist: meer dan boodschappen doen

Het winkelende publiek hecht veel waarde aan het winkelen, als de ervaring maar iets biedt. Supermarkten en drogisterijen worden in deze trend steeds vaker meer dan alleen een winkel voor de boodschappen. Deze winkels willen hun aanbod laten aansluiten bij de veranderende gewoonten van het publiek.

 

Nederlandse retailers willen de winkelervaring verbeteren met extra services zoals 'click and collect'-ophaalbalies, gratis wifi, een kinderhoekje en horeca, zoals een sushibar, proefbalies, cafés en restaurants. Winkelformules stellen vast dat boodschappen doen een sociale activiteit is en dat de winkel zich ontwikkelt tot een plaats waar de klant tijd doorbrengt. De in-store ervaring kan retailers helpen zich te onderscheiden en hun marktaandeel te vergroten.

 

Sterk verschil met andere landen

Nederlanders verschillen in hun prijsbewuste houding sterk van de rest van de wereld. Hier is ruim de helft (55 procent) van de klanten een enthousiaste en frequente koper. Ook in andere Europese landen zijn het de gezonde en enthousiaste bewuste kopers (28 procent) die de mentaliteit van het winkelend publiek bepalen.

 

Dat blijkt uit de Nielsen Shopper Trends, een jaarlijks onderzoek met focus op supermarkten, drogisterijen en convenience winkels. De enquête wordt ieder jaar tussen oktober en maart gehouden onder meer dan 90.000 consumenten in meer dan 50 markten.

 

Voor meer inzicht in een specifieke markt zie de landenrapporten en overzichten van Nielsens Shopper Trends (2015-2016).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top