Niet Apple, maar Google is "waardevolste merk ter wereld" | RetailDetail

Niet Apple, maar Google is "waardevolste merk ter wereld"

Niet Apple, maar Google is "waardevolste merk ter wereld"

Na drie jaar heeft Apple zijn koppositie in de ranglijst van waardevolste merken ter wereld weer moeten afstaan aan Google. Voor het eerst duikt ook Amazon.com op in de top-10.

Google net geen 159 miljard dollar waard

Apple zag zijn waarde met 20% zag dalen, terwijl Google er net 40% op vooruit ging. Volgens Millward Brown, het onderzoeksbureau dat al sinds 2006 de waarde van 's werelds grootste merken op een rijtje zet, is Google nu 158,843 miljard dollar waard (zo'n 16 miljard euro) terwijl Apple afklokt op 147,880 miljard dollar, hetzij circa 108 miljard euro.

 

Aan zakenblad Forbes legt Oscar Yuan uit waarom Google erop vooruit gaat en Apple zakt: "Apple staat bekend voor revolutionaire producten die nieuwe categorieën creëren. Hun recente vernieuwingen zijn echter meer evoluties dan revoluties." De tijd dat Apple vriend en vijand verbaasde met de iPhone en de iPad ligt intussen alweer een tijdje achter ons. Het was trouwens net de iPad die ervoor zorgde dat Apple in 2011 Google van de troon stootte.

 

"Google doet precies het omgekeerde", vervolgt de merkenspecialist. "Zij hebben de informatie in de wereld georganiseerd en aan onze vingertoppen gelegd. Met hun innovatiecentrum GoogleX maken ze wereldwijd wifi beschikbaar door satellieten aan luchtballonnen te verbinden. Dat soort projecten doet mensen dromen. Google haalde dit jaar ook veel pers met Google Glass. Het bedrijf blijft consumenten en de zakenwereld verbazen met dingen die ze nooit eerder gezien hebben, of die nooit eerder mogelijk leken. Dat toont zich in de waarde van het merk."

 

Bovendien blijft Google met het dagelijks veranderende logo op de zoekmachine "mensen verbazen en blij maken. Dat deed Apple op zich de voorbije drie jaar ook, maar in technologie moet je dat blijven doen om een merk op te bouwen" aldus nog Yuan. Kortom, Apple heeft de rol gelost.

 

Amazon.com in top-10

Op drie en vier in de lijst staan nog twee technologiebedrijven met IBM (107,541 miljard dollar, -4%) en Microsoft (90.185 miljard dollar, +3%). McDonald's staat op vijf met een waarde van 85.706 miljard dollar (-5%), op de voet gevolgd door Coca-Cola, Visa, AT&T en Marlboro.

 

Op tien staat Amazon.com (64.255 miljard dollar, +41%), een primeur voor 's werelds grootste internetwarenhuis: Amazon is pas de eerste echte retailer die de top-10 haalt sinds Millward Brown deze oefening startte in 2006. Walmart volgt als tweede retailer al op een respectabele afstand: 35,325 miljard dollar, goed voor plaats 22. Ikea is de derde meest waardevolle retailer (19,367 miljard dollar) op de 50e plaats, voor eBay op 61, Tesco op 66, Woolworths op 82 en Aldi op 100.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top