Niet Apple, maar Google is "waardevolste merk ter wereld"

Niet Apple, maar Google is "waardevolste merk ter wereld"

Na drie jaar heeft Apple zijn koppositie in de ranglijst van waardevolste merken ter wereld weer moeten afstaan aan Google. Voor het eerst duikt ook Amazon.com op in de top-10.

Google net geen 159 miljard dollar waard

Apple zag zijn waarde met 20% zag dalen, terwijl Google er net 40% op vooruit ging. Volgens Millward Brown, het onderzoeksbureau dat al sinds 2006 de waarde van 's werelds grootste merken op een rijtje zet, is Google nu 158,843 miljard dollar waard (zo'n 16 miljard euro) terwijl Apple afklokt op 147,880 miljard dollar, hetzij circa 108 miljard euro.

 

Aan zakenblad Forbes legt Oscar Yuan uit waarom Google erop vooruit gaat en Apple zakt: "Apple staat bekend voor revolutionaire producten die nieuwe categorieën creëren. Hun recente vernieuwingen zijn echter meer evoluties dan revoluties." De tijd dat Apple vriend en vijand verbaasde met de iPhone en de iPad ligt intussen alweer een tijdje achter ons. Het was trouwens net de iPad die ervoor zorgde dat Apple in 2011 Google van de troon stootte.

 

"Google doet precies het omgekeerde", vervolgt de merkenspecialist. "Zij hebben de informatie in de wereld georganiseerd en aan onze vingertoppen gelegd. Met hun innovatiecentrum GoogleX maken ze wereldwijd wifi beschikbaar door satellieten aan luchtballonnen te verbinden. Dat soort projecten doet mensen dromen. Google haalde dit jaar ook veel pers met Google Glass. Het bedrijf blijft consumenten en de zakenwereld verbazen met dingen die ze nooit eerder gezien hebben, of die nooit eerder mogelijk leken. Dat toont zich in de waarde van het merk."

 

Bovendien blijft Google met het dagelijks veranderende logo op de zoekmachine "mensen verbazen en blij maken. Dat deed Apple op zich de voorbije drie jaar ook, maar in technologie moet je dat blijven doen om een merk op te bouwen" aldus nog Yuan. Kortom, Apple heeft de rol gelost.

 

Amazon.com in top-10

Op drie en vier in de lijst staan nog twee technologiebedrijven met IBM (107,541 miljard dollar, -4%) en Microsoft (90.185 miljard dollar, +3%). McDonald's staat op vijf met een waarde van 85.706 miljard dollar (-5%), op de voet gevolgd door Coca-Cola, Visa, AT&T en Marlboro.

 

Op tien staat Amazon.com (64.255 miljard dollar, +41%), een primeur voor 's werelds grootste internetwarenhuis: Amazon is pas de eerste echte retailer die de top-10 haalt sinds Millward Brown deze oefening startte in 2006. Walmart volgt als tweede retailer al op een respectabele afstand: 35,325 miljard dollar, goed voor plaats 22. Ikea is de derde meest waardevolle retailer (19,367 miljard dollar) op de 50e plaats, voor eBay op 61, Tesco op 66, Woolworths op 82 en Aldi op 100.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80 procent de hoogte in gaat. Ook de omzet gaat met meer dan 10 procent vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Oxfam denkt aan sluiting dertig wereldwinkels

16/10/2017

Door een gebrek aan vrijwilligers moeten binnenkort waarschijnlijk een dertigtal Oxfam Wereldwinkels de deuren sluiten. De voorbije drie jaar werden er al zeven gesloten. In totaal telt de keten ongeveer 230 vestigingen.

“Vergrijzende arbeidsmarkt? Niet voor retailers!”

13/10/2017

Retail blijft een van de belangrijkste sectoren voor de tewerkstelling van jongeren, zegt SD Worx: er werken dubbel zoveel dertigers als vijftigers in de sector. De vergrijzing vormt dus niet meteen een bedreiging. 

Zeeman weet winst te verdubbelen

12/10/2017

De winst van winkelketen Zeeman is in het voorbije boekjaar meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Ook de omzet ging er met enkele procenten op vooruit, vooral dankzij sterke prestaties buiten Nederland.

Back to top