Niet Apple, maar Google is "waardevolste merk ter wereld" | RetailDetail

Niet Apple, maar Google is "waardevolste merk ter wereld"

Niet Apple, maar Google is "waardevolste merk ter wereld"

Na drie jaar heeft Apple zijn koppositie in de ranglijst van waardevolste merken ter wereld weer moeten afstaan aan Google. Voor het eerst duikt ook Amazon.com op in de top-10.

Google net geen 159 miljard dollar waard

Apple zag zijn waarde met 20% zag dalen, terwijl Google er net 40% op vooruit ging. Volgens Millward Brown, het onderzoeksbureau dat al sinds 2006 de waarde van 's werelds grootste merken op een rijtje zet, is Google nu 158,843 miljard dollar waard (zo'n 16 miljard euro) terwijl Apple afklokt op 147,880 miljard dollar, hetzij circa 108 miljard euro.

 

Aan zakenblad Forbes legt Oscar Yuan uit waarom Google erop vooruit gaat en Apple zakt: "Apple staat bekend voor revolutionaire producten die nieuwe categorieën creëren. Hun recente vernieuwingen zijn echter meer evoluties dan revoluties." De tijd dat Apple vriend en vijand verbaasde met de iPhone en de iPad ligt intussen alweer een tijdje achter ons. Het was trouwens net de iPad die ervoor zorgde dat Apple in 2011 Google van de troon stootte.

 

"Google doet precies het omgekeerde", vervolgt de merkenspecialist. "Zij hebben de informatie in de wereld georganiseerd en aan onze vingertoppen gelegd. Met hun innovatiecentrum GoogleX maken ze wereldwijd wifi beschikbaar door satellieten aan luchtballonnen te verbinden. Dat soort projecten doet mensen dromen. Google haalde dit jaar ook veel pers met Google Glass. Het bedrijf blijft consumenten en de zakenwereld verbazen met dingen die ze nooit eerder gezien hebben, of die nooit eerder mogelijk leken. Dat toont zich in de waarde van het merk."

 

Bovendien blijft Google met het dagelijks veranderende logo op de zoekmachine "mensen verbazen en blij maken. Dat deed Apple op zich de voorbije drie jaar ook, maar in technologie moet je dat blijven doen om een merk op te bouwen" aldus nog Yuan. Kortom, Apple heeft de rol gelost.

 

Amazon.com in top-10

Op drie en vier in de lijst staan nog twee technologiebedrijven met IBM (107,541 miljard dollar, -4%) en Microsoft (90.185 miljard dollar, +3%). McDonald's staat op vijf met een waarde van 85.706 miljard dollar (-5%), op de voet gevolgd door Coca-Cola, Visa, AT&T en Marlboro.

 

Op tien staat Amazon.com (64.255 miljard dollar, +41%), een primeur voor 's werelds grootste internetwarenhuis: Amazon is pas de eerste echte retailer die de top-10 haalt sinds Millward Brown deze oefening startte in 2006. Walmart volgt als tweede retailer al op een respectabele afstand: 35,325 miljard dollar, goed voor plaats 22. Ikea is de derde meest waardevolle retailer (19,367 miljard dollar) op de 50e plaats, voor eBay op 61, Tesco op 66, Woolworths op 82 en Aldi op 100.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.