Nieuw biljet van 10 euro in omloop

Nieuw biljet van 10 euro in omloop

Sinds vandaag is het nieuwe bankbiljet van 10 euro in omloop, na de coupure van 5 euro de tweede in de reeks eurobiljetten van de tweede generatie. Die bevat vooral een pak meer beveiligingssystemen dan de vorige.

Voel, kijk en kantel!

Net als het nieuwe biljet van 5 euro bevat het nieuwe 10 euro-biljet diverse verbeterde echtheidskenmerken en heeft het een opgefrist ontwerp. In het hologram en het watermerk zijn een portret van Europa, een figuur uit de Griekse mythologie, verwerkt.

 

Daarnaast draagt het biljet een smaragdgroen cijfer. Wanneer het biljet wordt gekanteld, vertoont het glanzende cijfer een lichteffect dat op en neer beweegt, en verandert het van kleur: van smaragdgroen naar diepblauw. Dankzij deze en andere kenmerken is het zeer gemakkelijk om het nieuwe biljet te controleren met de "voel, kijk en kantel"-methode (zoals de ECB in een videofilmpje uitlegt).

 

Om ervoor te zorgen dat al wie professioneel met contant geld omgaat, meteen van bij de lancering bekend zou zijn met het uiterlijk van het nieuwe bankbiljet en de echtheidskenmerken ervan, ontvingen meer dan 3 miljoen winkels en kleine bedrijven in de hele eurozone begin juni al een folder met de nodige uitleg. 

 

De 10 euro-bankbiljetten van de eerste serie zullen nog een tijdje naast het nieuwe biljet van de Europa-serie in omloop blijven alvorens zij later worden uitgefaseerd en uiteindelijk ophouden wettig betaalmiddel te zijn. De Nationale Bank zal dat ruim van tevoren aankondigen.

 

Vooral uitkijken voor 20 en 50 euro

Het aantal onderschepte valse biljetten blijft inmiddels al bij al zeer beperkt, namelijk 0,0025% van het aantal echte bankbriefjes in omloop (dat wordt voor België op zo'n 500 miljoen biljetten geschat. Tijdens de eerste zes maanden van 2014 werden er in ons land 12.472 valse biljetten onderschept, liefst 43% minder dan in de eerste helft van 2013. Met dien verstande dat natuurlijk niet elk vals biljet wordt ontdekt, laat staan uit circulatie genomen...

 

De twee meest vervalste coupures in België blijven deze van 20 en 50 euro. De valse 50 eurobiljetten zijn goed voor 53% van het totaal aantal valse biljetten, terwijl de valse 20 eurobiljetten 33% vertegenwoordigen. Samen maken deze twee meer dan 86% uit van alle valse biljetten uit de omloop genomen in het eerste semester van 2014, goed voor een toename van 5% tegenover het eerste semester van 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Voor die zogeheten ‘smart ads’ putten de initiatiefnemers o.a. uit de aankoophistorieken via de klantenkaarten van grote ketens.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top