Nieuw retailconcept: huur eens een winkelrek

Nieuw retailconcept: huur eens een winkelrek

Nu vrijdag opent het Finse winkelconcept Rekhet zijn deuren in Wilrijk. Particulieren en bedrijven kunnen er op weekbasis een rek huren voor alle mogelijke spullen die ze willen verkopen.

Eerste van mogelijk 25 'Rekhet'-vestigingen

Rekhet is een voor ons land gloednieuw winkelconcept waarvoor de Limburgse ondernemers John en Ruud Van Eckeren de mosterd haalden in Finland. Beide broers runden vroeger videotheekketen Circle, maar moesten na de teloorgang van die sector op zoek naar een anderproject.

 

In Finland botsten ze op een winkelformule waarbij mensen één of meerdere rekken in een winkelpand huren op weekbasis. Een particulier die tweedehandsgoederen kwijt wil, een schoenenwinkel die van overtollige stock af wil, een creatieveling die handgemaakte juweeltjes wil verkopen of een veilinghuis dat spullen uit faillissementen wil aanbieden: iedereen kan bij Rekhet naar eigen goeddunken zijn rekruimte invullen.

 

De winkelbezoeker die iets van deze rekken wil kopen, rekent gewoon af aan de kassa, waarna Rekhet de inkomsten doorstort aan de huurder van het rek. Een rek is één meter breed, 60 centimeter diep en 2,10 meter hoog en kost 25 euro per week.

 

De ondernemers zijn razend ambitieus: na de opening van de eerste winkel, nu vrijdag aan de Boomsesteenweg in Antwerpen, willen ze nog 24 vestigingen starten, te beginnen in 'hun' Limburg. "Wij geven ons drie jaar om rendabel te zijn", zegt John Van Eckeren aan persbureau Belga. "Tegen dan hopen we dat Rekhet net zo'n ontmoetingsplaats wordt als in Finland. Daar zijn het erg kwalitatieve winkels, waarin mensen die ooit in hoofd- of in bijberoep met een eigen zaak willen starten, op kleinere schaal hun kans wagen. Dit zonder te moeten betalen voor personeel of andere kosten. De ideale springplank dus."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste Belgische Blokkers volgens nieuw concept heropend

23/11/2017

De Nederlandse keten Blokker heeft de voorbije dagen de eerste vestigingen heropend die volgens het nieuwe concept van de keten zijn ingericht. In Nederland is het nieuwe concept al bij meer dan 300 winkels te vinden.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Back to top