RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Nieuwe Hema voor veranderde consument”

icon
Algemeen15 september, 2014

Impulsen en ervaringen

“De consument is echt veranderd de afgelopen jaren. Waar hij vroeger meer functioneel kocht, koopt hij nu meer op impuls. Hij wil meer ervaring. Hij wil altijd alles op hetzelfde moment, zowel online als in de winkel”, stelt Van Zetten.

 

Om in te spelen op die veranderingen, is de inrichting van Hema nu meer gericht op impulsen en het verleiden van de klant. Zo probeert Hema zijn klanten nog steeds functionele producten aan te bieden, terwijl ze moeten worden aangespoord om ook nieuwe zaken te proberen.

 

Verrassend vermogen

“Aan de ene kant zie je basisartikelen, die je gewoon altijd nodig hebt. Die doen we nu in de wanden, zodat je gemakkelijker kunt navigeren en daar waar veel klanten komen, brengen we veel meer impulsartikelen, zodat we onze vernieuwing veel beter kunnen laten zien.” De basisartikelen zullen daarom ook veel minder vernieuwd worden dan de impulsproducten, die tegen een grote snelheid zullen roteren.

 

Om Hema zich daarbij te laten onderscheiden ten opzichte van de concurrentie is enkele maanden geleden ook een nieuwe bedrijfsunit opgericht, die moet waken over het “verrassend vermogen” van HEMA. Eén van de eerste realisaties in dat kader is een nieuw assortiment dat de naam ‘De Blijmakers’ mee heeft gekregen. Klik hier om er meer over te ontdekken op het Youtube-kanaal van RetailDetail.

 

Ook online veranderingen

Ook op vlak van online zijn er bij Hema veranderingen doorgevoerd: alle fotokiosken worden omgebouwd naar internetzuilen, waar je foto’s zal kunnen laten afdrukken, maar ook meteen online kan bestellen. “We gaan nog meer assortiment toevoegen, dat we niet in de winkel hebben, maar dat alleen online is.”

 

Ronald van Zetten komt ook terug op de financiële perikelen die de laatste tijd rond Hema hangen. “Ik vind het erger voor het merk, dan voor mij persoonlijk en in veel gevallen is het ook misplaatst en niet terecht. Wat wel gebeurd is, is dat wij dit jaar geherfinancierd zijn.” Hij bevestigt echter wel dat het merk ijzersterk is en dat de financiële positie sterk is: “De realiteit is dat we een gezond bedrijf zijn.” Volgens hem zal 2014 een transitiejaar worden (klik voor filmpje) en moeten in 2015 de veranderingen echt hun effect hebben.

 

Tot slot stelt hij dat de uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk succesvol is en dat ze daarom de uitrol over het Kanaal willen versnellen (klik om het hele interview te zien).

 

Beauty en food krijgen ook makeover

Bij de makeover van Hema werd ook Hema Beauty onder handen genomen. Zo vertelt Ellen Visser van Hema dat elke winkel een nieuw make-upmeubel krijgt (klik voor filmfragment), waarin het complete assortiment beter tot zijn recht moet komen. Volgens Visser is één op de vijf make-upproducten die in Nederland worden verkocht, afkomstig van Hema.

 

Ook Rob Heesen, directeur food & horeca, vertelt over enkele veranderingen binnen zijn sector (bekijk hier het filmpje). Zo wordt het assortiment bij Hema biologischer, zal er geen gebruik gemaakt worden van onnatuurlijke geur-, kleur- en smaakstoffen en waar mogelijk zal er duurzaam gewerkt worden – terwijl de prijzen niet de hoogte in zullen gaan. Een biologische variant van een product zal dus niet duurder zijn dan de niet-biologische.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN