Nieuwe wet maakt soldenprijs onduidelijker

Nieuwe wet maakt soldenprijs onduidelijker

Door een nieuwe wet is het voor de consument onduidelijker of een artikel in de solden echt sterk is afgeprijsd of niet. Dat komt omdat de referentieprijs nu ook van enkele maanden geleden mag zijn.

Veroordeling door Europa

Vroeger mocht de originele prijs van een artikel in de solden niet hoger zijn dan de prijs van een maand eerder. Nu de nieuwe wet in voege is, mag die referentieprijs al enkele maanden oud zijn. De nieuwe wet kwam er na een veroordeling door Europa wegens strijdigheid met de wetten van de interne markt.


De wijziging maakt het vooral voor de consument moeilijker om na te gaan of hij niet misleid wordt. Een winkel kan immers stellen dat de prijs van een maand eerder ook al een promotieprijs was en gebruik maken van een hogere prijs die enkele maanden vroeger van kracht was.


De economische inspectie kan wel steeds nagaan of de consument eerlijk wordt behandeld, maar dat gebeurt geval per geval en enkel wanneer een consument zelf een klacht indient.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top