Nieuwe wet maakt soldenprijs onduidelijker

Nieuwe wet maakt soldenprijs onduidelijker

Door een nieuwe wet is het voor de consument onduidelijker of een artikel in de solden echt sterk is afgeprijsd of niet. Dat komt omdat de referentieprijs nu ook van enkele maanden geleden mag zijn.

Veroordeling door Europa

Vroeger mocht de originele prijs van een artikel in de solden niet hoger zijn dan de prijs van een maand eerder. Nu de nieuwe wet in voege is, mag die referentieprijs al enkele maanden oud zijn. De nieuwe wet kwam er na een veroordeling door Europa wegens strijdigheid met de wetten van de interne markt.


De wijziging maakt het vooral voor de consument moeilijker om na te gaan of hij niet misleid wordt. Een winkel kan immers stellen dat de prijs van een maand eerder ook al een promotieprijs was en gebruik maken van een hogere prijs die enkele maanden vroeger van kracht was.


De economische inspectie kan wel steeds nagaan of de consument eerlijk wordt behandeld, maar dat gebeurt geval per geval en enkel wanneer een consument zelf een klacht indient.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top