RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nog werk aan de winkel inzake marktpraktijken en garantieregeling

icon
Algemeen28 augustus, 2014

Eén op vijf groente- en fruitverkopers niet in orde

Elk jaar rond deze tijd verschijnt het Jaarverslag van de Economische Inspectie, een turf van 175 pagina’s met een gedetailleerd verslag over de activiteiten van de FOD Economie om na te gaan of de handelaars de regelgeving rond marktpraktijken naleven.

 

Onder de verkopers van groente en fruit bleken er zo 3.294, goed voor 20,7% of één op vijf, niet in orde te zijn met de regelgeving. Vooral inzake de prijs- en hoeveelheidsaanduidingen is er nog veel werk aan de winkel. Liefst 30% van de gecontroleerde ambulante verkopers (meestal marktkramers) was in overtreding: de Inspectie stelde bij 25% een proces-verbaal op en bij 7% een pv van waarschuwing. Van de handelszaken met een kraam voor hun winkel was 44% niet in orde; hier werd 5% processen-verbaal en 41% pv’s van waarschuwing opgesteld.

 

Telefonische lokpraktijken in meubelsector

In de sector van de meubelverkoop blijft de ‘stijl Marseillaise’-verkoop dan weer voor flink wat problemen zorgen. “Enkele weinig scrupuleuze meubelhandelaren nodigen hierbij consumenten per e-mail of telefonisch uit om een cadeau in ontvangst te nemen. Eens daar aangekomen krijgen de consumenten te maken met valse prijskortingen, bedrog, agressieve verkooppraktijken en soms twijfelachtige voorstellen voor consumentenkrediet. Deze praktijk geeft steeds aanleiding tot talrijke klachten over oneerlijke handelspraktijken, garantie en consumentenkrediet”, klinkt het bij de Economische Inspectie.

 

Van de 511 klachten die de FOD Economie hierover in 2013 ontving, hadden er 250 specifiek betrekking op het telefonisch lokken van klanten.

 

Problemen met garantie in elektronicasector

In het kader van een onderzoek naar contractuele consumentengeschillen organiseerde de FOD Economie ook een online-enquête over de naleving van de garantieregeling. De overheidsdienst bevroeg 1.351 consumenten over de aankoop van alles samen 2.390 producten. Liefst 18% van die producten – dat is bijna één op vijf – was “niet conform.

 

Bij problemen bleek 75% van de consumenten contact te hebben opgenomen met de verkoper. In dit geval verklaarde 54% onder hen dat de verkoper zelf hun probleem ook daadwerkelijk heeft opgelost (herstelling of gratis vervanging), in andere gevallen verwees de verkoper naar derden (zoals de fabrikant) of verweet hij de klant een foutief gebruik van het product.

 

Uit de enquête blijkt ook dat de consument relatief goed geïnformeerd is over zijn recht op twee jaar wettelijke garantie, maar veel minder over het feit dat de bewijslast omkeert na de eerste zes maanden – met alle discussies van dien. Daarom heeft de FOD Economie “een sectorale bemiddeling georganiseerd in de elektronicasector (waar zich veel garantieproblemen voordoen)” en werden “de marktspelers herinnerd aan de wettelijke informatieplicht van de verkopers en het verbod om via commerciële garanties afbreuk te doen aan de wettelijke garantie.”

 

“Over het algemeen toont de sector een grote bereidheid om zich te engageren voor een betere naleving van de garantieverplichtingen”, voegt de FOD er wel aan toe.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN