Nog werk aan de winkel inzake marktpraktijken en garantieregeling

Nog werk aan de winkel inzake marktpraktijken en garantieregeling

In 2013 heeft de Economische Inspectie exact 37.362 controles uitgevoerd, waaruit 2.468 waarschuwingen en 5.545 processen-verbaal voortvloeiden. Met name op het vlak van de naleving van de marktpraktijken en de garantieregeling is er nog veel ruimte voor verbetering.

Eén op vijf groente- en fruitverkopers niet in orde

Elk jaar rond deze tijd verschijnt het Jaarverslag van de Economische Inspectie, een turf van 175 pagina's met een gedetailleerd verslag over de activiteiten van de FOD Economie om na te gaan of de handelaars de regelgeving rond marktpraktijken naleven.

 

Onder de verkopers van groente en fruit bleken er zo 3.294, goed voor 20,7% of één op vijf, niet in orde te zijn met de regelgeving. Vooral inzake de prijs- en hoeveelheidsaanduidingen is er nog veel werk aan de winkel. Liefst 30% van de gecontroleerde ambulante verkopers (meestal marktkramers) was in overtreding: de Inspectie stelde bij 25% een proces-verbaal op en bij 7% een pv van waarschuwing. Van de handelszaken met een kraam voor hun winkel was 44% niet in orde; hier werd 5% processen-verbaal en 41% pv's van waarschuwing opgesteld.

 

Telefonische lokpraktijken in meubelsector

In de sector van de meubelverkoop blijft de 'stijl Marseillaise'-verkoop dan weer voor flink wat problemen zorgen. "Enkele weinig scrupuleuze meubelhandelaren nodigen hierbij consumenten per e-mail of telefonisch uit om een cadeau in ontvangst te nemen. Eens daar aangekomen krijgen de consumenten te maken met valse prijskortingen, bedrog, agressieve verkooppraktijken en soms twijfelachtige voorstellen voor consumentenkrediet. Deze praktijk geeft steeds aanleiding tot talrijke klachten over oneerlijke handelspraktijken, garantie en consumentenkrediet", klinkt het bij de Economische Inspectie.

 

Van de 511 klachten die de FOD Economie hierover in 2013 ontving, hadden er 250 specifiek betrekking op het telefonisch lokken van klanten.

 

Problemen met garantie in elektronicasector

In het kader van een onderzoek naar contractuele consumentengeschillen organiseerde de FOD Economie ook een online-enquête over de naleving van de garantieregeling. De overheidsdienst bevroeg 1.351 consumenten over de aankoop van alles samen 2.390 producten. Liefst 18% van die producten - dat is bijna één op vijf - was "niet conform.

 

Bij problemen bleek 75% van de consumenten contact te hebben opgenomen met de verkoper. In dit geval verklaarde 54% onder hen dat de verkoper zelf hun probleem ook daadwerkelijk heeft opgelost (herstelling of gratis vervanging), in andere gevallen verwees de verkoper naar derden (zoals de fabrikant) of verweet hij de klant een foutief gebruik van het product.

 

Uit de enquête blijkt ook dat de consument relatief goed geïnformeerd is over zijn recht op twee jaar wettelijke garantie, maar veel minder over het feit dat de bewijslast omkeert na de eerste zes maanden - met alle discussies van dien. Daarom heeft de FOD Economie "een sectorale bemiddeling georganiseerd in de elektronicasector (waar zich veel garantieproblemen voordoen)" en werden "de marktspelers herinnerd aan de wettelijke informatieplicht van de verkopers en het verbod om via commerciële garanties afbreuk te doen aan de wettelijke garantie."

 

"Over het algemeen toont de sector een grote bereidheid om zich te engageren voor een betere naleving van de garantieverplichtingen", voegt de FOD er wel aan toe.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top