Nog werk aan de winkel inzake marktpraktijken en garantieregeling

Nog werk aan de winkel inzake marktpraktijken en garantieregeling

In 2013 heeft de Economische Inspectie exact 37.362 controles uitgevoerd, waaruit 2.468 waarschuwingen en 5.545 processen-verbaal voortvloeiden. Met name op het vlak van de naleving van de marktpraktijken en de garantieregeling is er nog veel ruimte voor verbetering.

Eén op vijf groente- en fruitverkopers niet in orde

Elk jaar rond deze tijd verschijnt het Jaarverslag van de Economische Inspectie, een turf van 175 pagina's met een gedetailleerd verslag over de activiteiten van de FOD Economie om na te gaan of de handelaars de regelgeving rond marktpraktijken naleven.

 

Onder de verkopers van groente en fruit bleken er zo 3.294, goed voor 20,7% of één op vijf, niet in orde te zijn met de regelgeving. Vooral inzake de prijs- en hoeveelheidsaanduidingen is er nog veel werk aan de winkel. Liefst 30% van de gecontroleerde ambulante verkopers (meestal marktkramers) was in overtreding: de Inspectie stelde bij 25% een proces-verbaal op en bij 7% een pv van waarschuwing. Van de handelszaken met een kraam voor hun winkel was 44% niet in orde; hier werd 5% processen-verbaal en 41% pv's van waarschuwing opgesteld.

 

Telefonische lokpraktijken in meubelsector

In de sector van de meubelverkoop blijft de 'stijl Marseillaise'-verkoop dan weer voor flink wat problemen zorgen. "Enkele weinig scrupuleuze meubelhandelaren nodigen hierbij consumenten per e-mail of telefonisch uit om een cadeau in ontvangst te nemen. Eens daar aangekomen krijgen de consumenten te maken met valse prijskortingen, bedrog, agressieve verkooppraktijken en soms twijfelachtige voorstellen voor consumentenkrediet. Deze praktijk geeft steeds aanleiding tot talrijke klachten over oneerlijke handelspraktijken, garantie en consumentenkrediet", klinkt het bij de Economische Inspectie.

 

Van de 511 klachten die de FOD Economie hierover in 2013 ontving, hadden er 250 specifiek betrekking op het telefonisch lokken van klanten.

 

Problemen met garantie in elektronicasector

In het kader van een onderzoek naar contractuele consumentengeschillen organiseerde de FOD Economie ook een online-enquête over de naleving van de garantieregeling. De overheidsdienst bevroeg 1.351 consumenten over de aankoop van alles samen 2.390 producten. Liefst 18% van die producten - dat is bijna één op vijf - was "niet conform.

 

Bij problemen bleek 75% van de consumenten contact te hebben opgenomen met de verkoper. In dit geval verklaarde 54% onder hen dat de verkoper zelf hun probleem ook daadwerkelijk heeft opgelost (herstelling of gratis vervanging), in andere gevallen verwees de verkoper naar derden (zoals de fabrikant) of verweet hij de klant een foutief gebruik van het product.

 

Uit de enquête blijkt ook dat de consument relatief goed geïnformeerd is over zijn recht op twee jaar wettelijke garantie, maar veel minder over het feit dat de bewijslast omkeert na de eerste zes maanden - met alle discussies van dien. Daarom heeft de FOD Economie "een sectorale bemiddeling georganiseerd in de elektronicasector (waar zich veel garantieproblemen voordoen)" en werden "de marktspelers herinnerd aan de wettelijke informatieplicht van de verkopers en het verbod om via commerciële garanties afbreuk te doen aan de wettelijke garantie."

 

"Over het algemeen toont de sector een grote bereidheid om zich te engageren voor een betere naleving van de garantieverplichtingen", voegt de FOD er wel aan toe.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland gaat als eerste 100% plastiekvrij

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen. Tegen 2023 moeten alle huismerkproducten van de retailer verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top