RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Besteed aan je medewerkers evenveel zorg als aan je klanten"

icon
Algemeen4 februari, 2019

Op 21 februari 2019 organiseert RetailDetail samen met People On Point het allereerste People Congress over hoe mensen op de werkvloer het verschil maken. Erik Perey, founding partner van People On Point, vertelt waarom het onderwerp zo belangrijk is.

 

Betrokken bij het werk

“Wanneer bedrijven personeelsleden aanwerven, besteden ze wel de nodige aandacht aan het hun referenties, maar weinig of niet aan het menselijke kapitaal. Weinigen besteden even veel zorg aan hun personeel als aan hun klanten. Ze doen er alles aan om de shopper experience van de klant gedenkwaardig te maken, maar bij hoe de personeelsleden zich voelen, staan ze nauwelijks stil.”

 

“Als je begrijpt wat de verwachtingen van je medewerkers zijn ten aanzien van het bedrijf, en daar gepast op inspeelt, neemt hun betrokkenheid exponentieel toe, waardoor de winst snel stijgt… Hoe kan je ervoor zorgen dat elke werknemer zich in de context van het bedrijf kan waarmaken, zodat het werk – ook voor de persoon zelf – volstrekt zinvol is?”

 

De relatie met de klant

“De impact van robotica en artificiële intelligentie op de relaties van retailbedrijven met hun klanten is onmiskenbaar groot. Big data verzamelen laat bedrijven toe om steeds verfijnder in te spelen op de verwachtingen van hun klanten. De focus komt daar steeds meer op te liggen. Dat leidt tot een situatie waarin een klant die elke nieuwe strip van Largo Winch systematisch in dezelfde winkel koopt, toch niet door het winkelpersoneel herkend wordt, terwijl Amazon echt àlles weet van de klanten die online kopen.”

 

“De relatie met de klant is echter gehandicapt, als persoonlijk contact ontbreekt. Een machine heeft immers geen ogen, geen oren en – vooral – geen hart, terwijl je customer loyalty net via de menselijke dimensie waarmaakt. Hoe meer artificiële intelligentie een rol speelt, hoe belangrijker menselijke toegevoegde waarde wordt.”

 

Emotie als ‘added value’

“Retailers zijn zo geconcentreerd op hun key performance indicators (KPI’s als omzetcijfers, gemiddelde aankoopkorf, conversieratio…), dat ze uit het oog verliezen dat hun medewerkers het doel van de onderneming misschien niet snappen, en voor zichzelf onvoldoende zingeving ervaren. Dat is nochtans zeer belangrijk, want daardoor kunnen ze het verschil maken voor hun klanten. Het commerciële in een bedrijf mogen we niet langer afgescheiden benaderen van human resources.”

 

“Big data zijn belangrijk, maar informatie verzamelen is niet meer de hoofdzaak. Artificiële intelligentie en algoritmen zijn nuttig, maar de vraag is nu: hoe kun je ze aanwenden om een emotionele toegevoegde waarde te creëren? Daar heb je mensen voor nodig. Het maakt veel verschil of je de klant robotachtig begroet, dan wel van harte.”

 

 

Wie zich in deze materie wil onderdompelen, schrijft best snel in voor het People Congress van RetailDetail en People On Point op 21 februari 2019 in Living Tomorrow in Vilvoorde. Daar spreken ook Wouter Torfs (Schoenen Torfs), Erik Van den Eynden (ING), Jan Van Damme (Nespresso) en Renaud Mazière (Groupe Pierre Marcolini). Via deze link vind je meer informatie en kan je tickets bestellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN