Omzet Macintosh Retail Group groeit 5%

Omzet Macintosh Retail Group groeit 5%

De Nederlandse Macintosh Retail Group zag in het derde kwartaal zijn totale omzet met bijna vijf procent stijgen ten opzichte van een jaar eerder, van 213,3 miljoen euro naar 223,7 miljoen euro.

"Vergroten marktaandeel prioriteit"

Binnen Fashion steeg de omzet met 4,3 procent naar 158,1 miljoen euro. In het segment Living (dat enkel nog maar bestaat uit inkomsten van Kwantum) steeg de omzet zelfs met 12,1 procent naar 44,2 miljoen euro. Van de totale omzet werd 12,6 miljoen euro online gehaald, een stijging van 26,1 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

"In Q3 had top line groei en het vergroten van marktaandeel in Fashion hoge prioriteit. Daarin zijn we geslaagd door aantrekkelijkere assortimenten, meer voorraadbeschikbaarheid en een duidelijkere positionering van onze formules, in combinatie met meer marketinginspanningen. Vooral Fashion NL liet door de ingezette actieprogramma's een forse groei van omzet en off- en online marktaandeel zien ondanks de "Indian summer" in september", aldus CEO Kurt Staelens.

 

Verlies door warm weer

De operationele EBIT lag met een verlies van 3,2 miljoen euro wel iets lager dan een jaar eerder. Dat had vooral te maken met een verlies van 1,5 miljoen euro bij Fashion, dat door het goede weer in september toch af te rekenen kreeg met een verlies.

 

Macintosh Retail Group is momenteel nog altijd bezig aan een verbeterprogramma van zijn winkels. Zo sloot het in dit derde kwartaal zeven winkels en worden per 3 november 24 filialen van Scapino in België verkocht. Langs de andere kant lanceert de groep ook enkele nieuwe concepten.

 

CFO verlaat bedrijf

Macintosh Retail Group maakt ook bekend dat Theo Strijbos vanaf 1 november 2014 zijn taken als CFO bij het bedrijf zal neerleggen. Vanaf 1 mei 2015 verlaat hij het bedrijf volledig. Jeroen Seyger wordt aangesteld als interim-CFO.

 

Strijbos is al sinds mei 2007 lid van de raad van bestuur bij Macintosh en was als CFO verantwoordelijk voor de herfinanciering van de groep. Nu die bijna is afgelopen, legt hij zijn taken neer.

 

"De Raad van Commissarissen heeft waardering voor de prestaties en toewijding van Theo Strijbos in de afgelopen 7,5 jaar. Zijn dienstverband met Macintosh eindigt bij afloop van de tweede periode van 4 jaar. Daarmee wordt aangesloten bij de benoemingstermijnen in de corporate governance code. De Raad van Commissarissen wenst Theo Strijbos alle succes bij zijn toekomstige uitdagingen", aldus Henk van Dalen, voorzitter van die raad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top