Omzet Metro Group daalt, maar Media-Saturn presteert sterk

Omzet Metro Group daalt, maar Media-Saturn presteert sterk

Uit de jaarcijfers die de Duitse Metro Group heeft vrijgegeven blijkt dat de omzet over het volledige jaar is gedaald met 1,2 procent naar 59,2 miljard euro. Voor wisselkoerseffecten was er wel sprake van een kleine omzetstijging.

Sterke online groei

Metro Cash & Carry is met een omzet van 29,69 miljard euro nog altijd de grote slokop binnen de Metro Group, maar de omzet binnen die keten daalde het voorbije jaar wel met 2,7 procent. De daling is volledig te wijten aan wisselkoerseffecten. Anders zou de omzet stabiel zijn gebleven. De vergelijkbare omzet ging voor wisselkoerseffecten met 0,9 procent de hoogte in.


Betere resultaten waren er voor Media-Saturn, waar de omzet met 3,6 procent steeg naar 21,74 miljard euro. Op vergelijkbare basis was daar sprake van een groei van 3,1 procent. De online omzet groeide bijzonder sterk en kwam 20 procent hoger uit op 1,8 miljard euro. De online verkoop is nu goed voor meer dan 8 procent van de totale omzet. De keten Real zag zijn omzet dan weer met 8,3 procent dalen naar 7,74 miljard euro.


Alles samen maakte de Metro Group in het jaar 2014/15 een winst van 714 miljoen euro. Een jaar geleden moest de groep het nog stellen met een winst van 182 miljoen euro. De sterke stijging is voornamelijk te danken aan de verkoop van enkele afdelingen van het bedrijf, waaronder Galeria Kaufhof. Ook op vergelijkbare basis groeide de omzet van de Metro Group met 1,5 procent in het voorbije financiële jaar.


Metro Group verwacht voor het komende boekjaar een lichte groei in totale omzet, waarbij ook de vergelijkbare omzet zal stijgen tegen het tempo van 2014/15.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top