Omzet Metro Group daalt, maar Media-Saturn presteert sterk

Omzet Metro Group daalt, maar Media-Saturn presteert sterk

Uit de jaarcijfers die de Duitse Metro Group heeft vrijgegeven blijkt dat de omzet over het volledige jaar is gedaald met 1,2 procent naar 59,2 miljard euro. Voor wisselkoerseffecten was er wel sprake van een kleine omzetstijging.

Sterke online groei

Metro Cash & Carry is met een omzet van 29,69 miljard euro nog altijd de grote slokop binnen de Metro Group, maar de omzet binnen die keten daalde het voorbije jaar wel met 2,7 procent. De daling is volledig te wijten aan wisselkoerseffecten. Anders zou de omzet stabiel zijn gebleven. De vergelijkbare omzet ging voor wisselkoerseffecten met 0,9 procent de hoogte in.


Betere resultaten waren er voor Media-Saturn, waar de omzet met 3,6 procent steeg naar 21,74 miljard euro. Op vergelijkbare basis was daar sprake van een groei van 3,1 procent. De online omzet groeide bijzonder sterk en kwam 20 procent hoger uit op 1,8 miljard euro. De online verkoop is nu goed voor meer dan 8 procent van de totale omzet. De keten Real zag zijn omzet dan weer met 8,3 procent dalen naar 7,74 miljard euro.


Alles samen maakte de Metro Group in het jaar 2014/15 een winst van 714 miljoen euro. Een jaar geleden moest de groep het nog stellen met een winst van 182 miljoen euro. De sterke stijging is voornamelijk te danken aan de verkoop van enkele afdelingen van het bedrijf, waaronder Galeria Kaufhof. Ook op vergelijkbare basis groeide de omzet van de Metro Group met 1,5 procent in het voorbije financiële jaar.


Metro Group verwacht voor het komende boekjaar een lichte groei in totale omzet, waarbij ook de vergelijkbare omzet zal stijgen tegen het tempo van 2014/15.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top