Ondanks omzetdaling voldoet Metro Group aan verwachtingen

Ondanks omzetdaling voldoet Metro Group aan verwachtingen

De Duitse Metro Group heeft, ondanks een daling van de omzet, voor het volledige boekjaar toch de verwachtingen van de analisten gehaald. De verkoop van Galeria Kaufhof bracht immers meer op dan verwacht.

Vergelijkbare groei bij Cash & Carry

De totale omzet van Metro strandde op 59,2 miljard euro, een daling van 1,2% die voornamelijk te wijten was aan nadelige wisselkoerseffecten, want voor wisselkoerseffecten was er sprake van een omzetstijging van 0,5%. De vergelijkbare omzet steeg voor het volledige boekjaar met 1,5%. De omzet voor het vierde kwartaal alleen kwam uit op 14,2 miljard euro (-1,1%), maar ook hier was er een stijging op vergelijkbare basis (+1,3%).

 

Bij Metro Cash & Carry daalde de omzet voor het volledige jaar met 2,7% naar 29,7 miljard euro, maar voor wisselkoersen bleef de omzet stabiel en op een vergelijkbare basis was er een groei van 0,9%. In het vierde kwartaal daalde de omzet met 3,2% naar 7,4 miljard euro. In thuisland Duitsland was er een minder sterke vergelijkbare omzetdaling in het vierde kwartaal en in de rest van Europa was er bijna overal sprake van een vergelijkbare omzetgroei.

 

Real blijft krimpen

Multimediagroep Media Saturn zag zijn omzet dan weer met 3,6% stijgen naar 21,7 miljard euro (+3,1% op vergelijkbare basis). In het vierde kwartaal steeg de omzet met 3% naar 5,1 miljard euro. Nederland, maar ook Spanje, Italië en Zweden, waren de grootste groeiers in West-Europa.

 

Warenhuisketen Real moest een omzetdaling van 2,6% toestaan en strandde op 7,7 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis was er een omzetdaling van 0,8%. In het vierde kwartaal waren de cijfers zelfs nog iets roder, met een omzetdaling van 3,6% en een vergelijkbare omzet die 1,6% lager was dan een jaar eerder.

 

De Metro Group baatte op 30 september 2068 winkels uit, vijf meer dan een jaar eerder (exclusief de verkochte vestigingen van Galeria Kaufhof). Zowel bij Real (-14) als bij Metro Cash & Carry (-2) daalde het aantal vestigingen, maar bij Media-Saturn zijn er nu 21 winkels meer dan een jaar eerder.

 

Metro Group verkocht voor de zomer Galeria Kaufhof aan Hudson's Bay. Dat bracht een totaalbedrag van 2,8 miljard euro op, meer dan verwacht. Dat geld zal volgens Metro gebruikt worden om nieuwe aankopen te doen en om de klantenservice en online verkoop bij de verschillende ketens te verbeteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top