Online app maakt bedrijven bewust van overmatige ontbossing | RetailDetail

Online app maakt bedrijven bewust van overmatige ontbossing

Online app maakt bedrijven bewust van overmatige ontbossing

De app PALM Risk wil bedrijven, milieuverenigingen en lokale gemeenschappen helpen bij de bescherming van bossen die overmatig gekapt worden voor de productie van palmolie. Het wil zo ook aanduiden welke bedrijven de boskap aanzwengelen.

Analyse van 800 palmoliebedrijven

De online kaart is een initiatief van het World Resources Institute (WRI) en moet bedrijven helpen om na te gaan welke leveranciers van palmolie bijdragen aan de duurzaamheid van de bossen en welke bedrijven daarbij in de fout gaan. Het WRI voerde daarbij een analyse uit van bijna 800 palmoliebedrijven over de hele wereld en classificeerde ze vervolgens met een hoge, middelmatige of lage risicofactor om bij te dragen aan ontbossing.

 

Een eerste samenwerking met Unilever toonde alvast aan dat het samenwerkt met 29 palmoliebedrijven die een groot risico vormen. Die vormen maar een klein deel van hun toeleverketen, maar kunnen toch een grote impact hebben op de doelstelling van het bedrijf om ontbossing terug te dringen. Dankzij de analyse kan Unilever nu zelf uitzoeken hoe het met die leveranciers moet samenwerken om ontbossing tegen te gaan.

 

Ook andere bedrijven zullen op die manier gebruik maken van de online tool. In 2010 hebben de leden van het Consumer Goods Forum, dat 400 bedrijven vertegenwoordigt, immers beloofd om tegen 2020 ontbossing tot nul te herleiden. Tot nu toe konden weinig producenten echter goed opvolgen waar ze dat probleem moeten aanpakken. Dankzij PALM Risk moeten ze daar nu een beter beeld van krijgen en kunnen ze vooral op een grotere schaal palmoliebedrijven controleren en problemen identificeren, zonder ter plaatse te moeten gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.