Online app maakt bedrijven bewust van overmatige ontbossing

Online app maakt bedrijven bewust van overmatige ontbossing

De app PALM Risk wil bedrijven, milieuverenigingen en lokale gemeenschappen helpen bij de bescherming van bossen die overmatig gekapt worden voor de productie van palmolie. Het wil zo ook aanduiden welke bedrijven de boskap aanzwengelen.

Analyse van 800 palmoliebedrijven

De online kaart is een initiatief van het World Resources Institute (WRI) en moet bedrijven helpen om na te gaan welke leveranciers van palmolie bijdragen aan de duurzaamheid van de bossen en welke bedrijven daarbij in de fout gaan. Het WRI voerde daarbij een analyse uit van bijna 800 palmoliebedrijven over de hele wereld en classificeerde ze vervolgens met een hoge, middelmatige of lage risicofactor om bij te dragen aan ontbossing.

 

Een eerste samenwerking met Unilever toonde alvast aan dat het samenwerkt met 29 palmoliebedrijven die een groot risico vormen. Die vormen maar een klein deel van hun toeleverketen, maar kunnen toch een grote impact hebben op de doelstelling van het bedrijf om ontbossing terug te dringen. Dankzij de analyse kan Unilever nu zelf uitzoeken hoe het met die leveranciers moet samenwerken om ontbossing tegen te gaan.

 

Ook andere bedrijven zullen op die manier gebruik maken van de online tool. In 2010 hebben de leden van het Consumer Goods Forum, dat 400 bedrijven vertegenwoordigt, immers beloofd om tegen 2020 ontbossing tot nul te herleiden. Tot nu toe konden weinig producenten echter goed opvolgen waar ze dat probleem moeten aanpakken. Dankzij PALM Risk moeten ze daar nu een beter beeld van krijgen en kunnen ze vooral op een grotere schaal palmoliebedrijven controleren en problemen identificeren, zonder ter plaatse te moeten gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Back to top