Online app maakt bedrijven bewust van overmatige ontbossing

Online app maakt bedrijven bewust van overmatige ontbossing

De app PALM Risk wil bedrijven, milieuverenigingen en lokale gemeenschappen helpen bij de bescherming van bossen die overmatig gekapt worden voor de productie van palmolie. Het wil zo ook aanduiden welke bedrijven de boskap aanzwengelen.

Analyse van 800 palmoliebedrijven

De online kaart is een initiatief van het World Resources Institute (WRI) en moet bedrijven helpen om na te gaan welke leveranciers van palmolie bijdragen aan de duurzaamheid van de bossen en welke bedrijven daarbij in de fout gaan. Het WRI voerde daarbij een analyse uit van bijna 800 palmoliebedrijven over de hele wereld en classificeerde ze vervolgens met een hoge, middelmatige of lage risicofactor om bij te dragen aan ontbossing.

 

Een eerste samenwerking met Unilever toonde alvast aan dat het samenwerkt met 29 palmoliebedrijven die een groot risico vormen. Die vormen maar een klein deel van hun toeleverketen, maar kunnen toch een grote impact hebben op de doelstelling van het bedrijf om ontbossing terug te dringen. Dankzij de analyse kan Unilever nu zelf uitzoeken hoe het met die leveranciers moet samenwerken om ontbossing tegen te gaan.

 

Ook andere bedrijven zullen op die manier gebruik maken van de online tool. In 2010 hebben de leden van het Consumer Goods Forum, dat 400 bedrijven vertegenwoordigt, immers beloofd om tegen 2020 ontbossing tot nul te herleiden. Tot nu toe konden weinig producenten echter goed opvolgen waar ze dat probleem moeten aanpakken. Dankzij PALM Risk moeten ze daar nu een beter beeld van krijgen en kunnen ze vooral op een grotere schaal palmoliebedrijven controleren en problemen identificeren, zonder ter plaatse te moeten gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80 procent de hoogte in gaat. Ook de omzet gaat met meer dan 10 procent vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Oxfam denkt aan sluiting dertig wereldwinkels

16/10/2017

Door een gebrek aan vrijwilligers moeten binnenkort waarschijnlijk een dertigtal Oxfam Wereldwinkels de deuren sluiten. De voorbije drie jaar werden er al zeven gesloten. In totaal telt de keten ongeveer 230 vestigingen.

“Vergrijzende arbeidsmarkt? Niet voor retailers!”

13/10/2017

Retail blijft een van de belangrijkste sectoren voor de tewerkstelling van jongeren, zegt SD Worx: er werken dubbel zoveel dertigers als vijftigers in de sector. De vergrijzing vormt dus niet meteen een bedreiging. 

Back to top