Online app maakt bedrijven bewust van overmatige ontbossing | RetailDetail

Online app maakt bedrijven bewust van overmatige ontbossing

Online app maakt bedrijven bewust van overmatige ontbossing

De app PALM Risk wil bedrijven, milieuverenigingen en lokale gemeenschappen helpen bij de bescherming van bossen die overmatig gekapt worden voor de productie van palmolie. Het wil zo ook aanduiden welke bedrijven de boskap aanzwengelen.

Analyse van 800 palmoliebedrijven

De online kaart is een initiatief van het World Resources Institute (WRI) en moet bedrijven helpen om na te gaan welke leveranciers van palmolie bijdragen aan de duurzaamheid van de bossen en welke bedrijven daarbij in de fout gaan. Het WRI voerde daarbij een analyse uit van bijna 800 palmoliebedrijven over de hele wereld en classificeerde ze vervolgens met een hoge, middelmatige of lage risicofactor om bij te dragen aan ontbossing.

 

Een eerste samenwerking met Unilever toonde alvast aan dat het samenwerkt met 29 palmoliebedrijven die een groot risico vormen. Die vormen maar een klein deel van hun toeleverketen, maar kunnen toch een grote impact hebben op de doelstelling van het bedrijf om ontbossing terug te dringen. Dankzij de analyse kan Unilever nu zelf uitzoeken hoe het met die leveranciers moet samenwerken om ontbossing tegen te gaan.

 

Ook andere bedrijven zullen op die manier gebruik maken van de online tool. In 2010 hebben de leden van het Consumer Goods Forum, dat 400 bedrijven vertegenwoordigt, immers beloofd om tegen 2020 ontbossing tot nul te herleiden. Tot nu toe konden weinig producenten echter goed opvolgen waar ze dat probleem moeten aanpakken. Dankzij PALM Risk moeten ze daar nu een beter beeld van krijgen en kunnen ze vooral op een grotere schaal palmoliebedrijven controleren en problemen identificeren, zonder ter plaatse te moeten gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.