Online app maakt bedrijven bewust van overmatige ontbossing | RetailDetail

Online app maakt bedrijven bewust van overmatige ontbossing

Online app maakt bedrijven bewust van overmatige ontbossing

De app PALM Risk wil bedrijven, milieuverenigingen en lokale gemeenschappen helpen bij de bescherming van bossen die overmatig gekapt worden voor de productie van palmolie. Het wil zo ook aanduiden welke bedrijven de boskap aanzwengelen.

Analyse van 800 palmoliebedrijven

De online kaart is een initiatief van het World Resources Institute (WRI) en moet bedrijven helpen om na te gaan welke leveranciers van palmolie bijdragen aan de duurzaamheid van de bossen en welke bedrijven daarbij in de fout gaan. Het WRI voerde daarbij een analyse uit van bijna 800 palmoliebedrijven over de hele wereld en classificeerde ze vervolgens met een hoge, middelmatige of lage risicofactor om bij te dragen aan ontbossing.

 

Een eerste samenwerking met Unilever toonde alvast aan dat het samenwerkt met 29 palmoliebedrijven die een groot risico vormen. Die vormen maar een klein deel van hun toeleverketen, maar kunnen toch een grote impact hebben op de doelstelling van het bedrijf om ontbossing terug te dringen. Dankzij de analyse kan Unilever nu zelf uitzoeken hoe het met die leveranciers moet samenwerken om ontbossing tegen te gaan.

 

Ook andere bedrijven zullen op die manier gebruik maken van de online tool. In 2010 hebben de leden van het Consumer Goods Forum, dat 400 bedrijven vertegenwoordigt, immers beloofd om tegen 2020 ontbossing tot nul te herleiden. Tot nu toe konden weinig producenten echter goed opvolgen waar ze dat probleem moeten aanpakken. Dankzij PALM Risk moeten ze daar nu een beter beeld van krijgen en kunnen ze vooral op een grotere schaal palmoliebedrijven controleren en problemen identificeren, zonder ter plaatse te moeten gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Back to top