Ook compensatie voor winkels die tijdens openbare werken open blijven?

Ook compensatie voor winkels die tijdens openbare werken open blijven?

Ondernemers die hinder ondervinden van openbare werken voor hun deur, zullen vanaf volgend jaar hun zaak niet meer hoeven te sluiten om recht te hebben op een compensatie. Minister Muyters werkt aan een nieuwe regeling, tot grote vreugde van de zelfstandigenorganisaties.

'Hinderdagen' in plaats van 'sluitingsdagen'

Sinds 2007 kunnen zelfstandigen een compensatievergoeding aanvragen wanneer ze te maken krijgen met hinder door openbare werken in hun straat. Het gaat om een bedrag van 76,31 euro bruto per dag, op voorwaarde dat de winkel minimum acht opeenvolgende dagen de deuren sluit.

 

Net die voorwaarde zorgt ervoor dat het succes van de maatregel al  jaren uitblijft, klinkt het bij zelfstandigenorganisatie NSZ: "638 zelfstandigen kregen tijdens de eerste drie kwartalen van 2014 een vergoeding ter compensatie van hinderlijke openbare werken. Dat zijn er weliswaar 12% meer dan tijdens dezelfde periode in 2013 - toen kregen 567 zelfstandigen zo'n vergoeding - maar ook 31% minder dan tijdens de eerste drie kwartalen van 2012", aldus Christine Mattheeuws. Voor heel 2014 ging het om een uitgavenpost van net geen 900.000 euro.

 

Het gewest werkt nu aan een regeling waarbij winkels toch open kunnen blijven tijdens openbare werken, mét recht op een compensatievergoeding, zei bevoegd minister van economie Philippe Muyters (N-VA). In de nieuwe regeling, die tegen 2016 klaar moet zijn, zou de toelage gelden voor 'hinderdagen' in plaats van 'sluitingsdagen' en zou het aanvraagsysteem bovendien worden geautomatiseerd, mogelijk via een online applicatie.

 

Vanaf 1 januari 2016?

De plannen klinken de zelfstandigenorganisaties alvast als muziek in de oren: "Geen enkele ondernemer sluit graag zijn zaak", zegt Unizo-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove in de zondagseditie van Het Nieuwsblad. "Elke klant die wél opdaagt, is een gewonnen klant. Maar de hinder - zowel de financiële als de logistieke - moet wel worden gecompenseerd." Unizo heeft altijd al gesteld dat die inkomenscompensatievergoeding niet in verhouding staat tot de geleden schade wanneer de winkelier verplicht wordt om zijn deuren te sluiten.

 

Ook het NSZ is tevreden dat Vlaanderen de koe bij de horens vat: "NSZ hoopt dan ook dat de maatregel ten laatste op 1 januari 2016 ingaat, want intussen zijn er nog teveel zelfstandigen die de openbare werken financieel niet overleven", aldus NSZ-voorzitter Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top