Ook compensatie voor winkels die tijdens openbare werken open blijven?

Ook compensatie voor winkels die tijdens openbare werken open blijven?

Ondernemers die hinder ondervinden van openbare werken voor hun deur, zullen vanaf volgend jaar hun zaak niet meer hoeven te sluiten om recht te hebben op een compensatie. Minister Muyters werkt aan een nieuwe regeling, tot grote vreugde van de zelfstandigenorganisaties.

'Hinderdagen' in plaats van 'sluitingsdagen'

Sinds 2007 kunnen zelfstandigen een compensatievergoeding aanvragen wanneer ze te maken krijgen met hinder door openbare werken in hun straat. Het gaat om een bedrag van 76,31 euro bruto per dag, op voorwaarde dat de winkel minimum acht opeenvolgende dagen de deuren sluit.

 

Net die voorwaarde zorgt ervoor dat het succes van de maatregel al  jaren uitblijft, klinkt het bij zelfstandigenorganisatie NSZ: "638 zelfstandigen kregen tijdens de eerste drie kwartalen van 2014 een vergoeding ter compensatie van hinderlijke openbare werken. Dat zijn er weliswaar 12% meer dan tijdens dezelfde periode in 2013 - toen kregen 567 zelfstandigen zo'n vergoeding - maar ook 31% minder dan tijdens de eerste drie kwartalen van 2012", aldus Christine Mattheeuws. Voor heel 2014 ging het om een uitgavenpost van net geen 900.000 euro.

 

Het gewest werkt nu aan een regeling waarbij winkels toch open kunnen blijven tijdens openbare werken, mét recht op een compensatievergoeding, zei bevoegd minister van economie Philippe Muyters (N-VA). In de nieuwe regeling, die tegen 2016 klaar moet zijn, zou de toelage gelden voor 'hinderdagen' in plaats van 'sluitingsdagen' en zou het aanvraagsysteem bovendien worden geautomatiseerd, mogelijk via een online applicatie.

 

Vanaf 1 januari 2016?

De plannen klinken de zelfstandigenorganisaties alvast als muziek in de oren: "Geen enkele ondernemer sluit graag zijn zaak", zegt Unizo-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove in de zondagseditie van Het Nieuwsblad. "Elke klant die wél opdaagt, is een gewonnen klant. Maar de hinder - zowel de financiële als de logistieke - moet wel worden gecompenseerd." Unizo heeft altijd al gesteld dat die inkomenscompensatievergoeding niet in verhouding staat tot de geleden schade wanneer de winkelier verplicht wordt om zijn deuren te sluiten.

 

Ook het NSZ is tevreden dat Vlaanderen de koe bij de horens vat: "NSZ hoopt dan ook dat de maatregel ten laatste op 1 januari 2016 ingaat, want intussen zijn er nog teveel zelfstandigen die de openbare werken financieel niet overleven", aldus NSZ-voorzitter Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top