Ook compensatie voor winkels die tijdens openbare werken open blijven? | RetailDetail

Ook compensatie voor winkels die tijdens openbare werken open blijven?

Ook compensatie voor winkels die tijdens openbare werken open blijven?

Ondernemers die hinder ondervinden van openbare werken voor hun deur, zullen vanaf volgend jaar hun zaak niet meer hoeven te sluiten om recht te hebben op een compensatie. Minister Muyters werkt aan een nieuwe regeling, tot grote vreugde van de zelfstandigenorganisaties.

'Hinderdagen' in plaats van 'sluitingsdagen'

Sinds 2007 kunnen zelfstandigen een compensatievergoeding aanvragen wanneer ze te maken krijgen met hinder door openbare werken in hun straat. Het gaat om een bedrag van 76,31 euro bruto per dag, op voorwaarde dat de winkel minimum acht opeenvolgende dagen de deuren sluit.

 

Net die voorwaarde zorgt ervoor dat het succes van de maatregel al  jaren uitblijft, klinkt het bij zelfstandigenorganisatie NSZ: "638 zelfstandigen kregen tijdens de eerste drie kwartalen van 2014 een vergoeding ter compensatie van hinderlijke openbare werken. Dat zijn er weliswaar 12% meer dan tijdens dezelfde periode in 2013 - toen kregen 567 zelfstandigen zo'n vergoeding - maar ook 31% minder dan tijdens de eerste drie kwartalen van 2012", aldus Christine Mattheeuws. Voor heel 2014 ging het om een uitgavenpost van net geen 900.000 euro.

 

Het gewest werkt nu aan een regeling waarbij winkels toch open kunnen blijven tijdens openbare werken, mét recht op een compensatievergoeding, zei bevoegd minister van economie Philippe Muyters (N-VA). In de nieuwe regeling, die tegen 2016 klaar moet zijn, zou de toelage gelden voor 'hinderdagen' in plaats van 'sluitingsdagen' en zou het aanvraagsysteem bovendien worden geautomatiseerd, mogelijk via een online applicatie.

 

Vanaf 1 januari 2016?

De plannen klinken de zelfstandigenorganisaties alvast als muziek in de oren: "Geen enkele ondernemer sluit graag zijn zaak", zegt Unizo-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove in de zondagseditie van Het Nieuwsblad. "Elke klant die wél opdaagt, is een gewonnen klant. Maar de hinder - zowel de financiële als de logistieke - moet wel worden gecompenseerd." Unizo heeft altijd al gesteld dat die inkomenscompensatievergoeding niet in verhouding staat tot de geleden schade wanneer de winkelier verplicht wordt om zijn deuren te sluiten.

 

Ook het NSZ is tevreden dat Vlaanderen de koe bij de horens vat: "NSZ hoopt dan ook dat de maatregel ten laatste op 1 januari 2016 ingaat, want intussen zijn er nog teveel zelfstandigen die de openbare werken financieel niet overleven", aldus NSZ-voorzitter Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.