Ook compensatie voor winkels die tijdens openbare werken open blijven? | RetailDetail

Ook compensatie voor winkels die tijdens openbare werken open blijven?

Ook compensatie voor winkels die tijdens openbare werken open blijven?

Ondernemers die hinder ondervinden van openbare werken voor hun deur, zullen vanaf volgend jaar hun zaak niet meer hoeven te sluiten om recht te hebben op een compensatie. Minister Muyters werkt aan een nieuwe regeling, tot grote vreugde van de zelfstandigenorganisaties.

'Hinderdagen' in plaats van 'sluitingsdagen'

Sinds 2007 kunnen zelfstandigen een compensatievergoeding aanvragen wanneer ze te maken krijgen met hinder door openbare werken in hun straat. Het gaat om een bedrag van 76,31 euro bruto per dag, op voorwaarde dat de winkel minimum acht opeenvolgende dagen de deuren sluit.

 

Net die voorwaarde zorgt ervoor dat het succes van de maatregel al  jaren uitblijft, klinkt het bij zelfstandigenorganisatie NSZ: "638 zelfstandigen kregen tijdens de eerste drie kwartalen van 2014 een vergoeding ter compensatie van hinderlijke openbare werken. Dat zijn er weliswaar 12% meer dan tijdens dezelfde periode in 2013 - toen kregen 567 zelfstandigen zo'n vergoeding - maar ook 31% minder dan tijdens de eerste drie kwartalen van 2012", aldus Christine Mattheeuws. Voor heel 2014 ging het om een uitgavenpost van net geen 900.000 euro.

 

Het gewest werkt nu aan een regeling waarbij winkels toch open kunnen blijven tijdens openbare werken, mét recht op een compensatievergoeding, zei bevoegd minister van economie Philippe Muyters (N-VA). In de nieuwe regeling, die tegen 2016 klaar moet zijn, zou de toelage gelden voor 'hinderdagen' in plaats van 'sluitingsdagen' en zou het aanvraagsysteem bovendien worden geautomatiseerd, mogelijk via een online applicatie.

 

Vanaf 1 januari 2016?

De plannen klinken de zelfstandigenorganisaties alvast als muziek in de oren: "Geen enkele ondernemer sluit graag zijn zaak", zegt Unizo-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove in de zondagseditie van Het Nieuwsblad. "Elke klant die wél opdaagt, is een gewonnen klant. Maar de hinder - zowel de financiële als de logistieke - moet wel worden gecompenseerd." Unizo heeft altijd al gesteld dat die inkomenscompensatievergoeding niet in verhouding staat tot de geleden schade wanneer de winkelier verplicht wordt om zijn deuren te sluiten.

 

Ook het NSZ is tevreden dat Vlaanderen de koe bij de horens vat: "NSZ hoopt dan ook dat de maatregel ten laatste op 1 januari 2016 ingaat, want intussen zijn er nog teveel zelfstandigen die de openbare werken financieel niet overleven", aldus NSZ-voorzitter Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.