Opinie: "Beste Yves Desmet, misschien zijn we toch niet zo fout"

Opinie: "Beste Yves Desmet, misschien zijn we toch niet zo fout"

Als vandaag in De Morgen staat dat de Belgen meer moslims zien dan er werkelijk zijn, dan klopt dat slechts gedeeltelijk. Volgens etnomarketeer Rachid Lamrabat zijn moslims immers "oververtegenwoordigd" in ons straatbeeld, zeker in de retail.

"Waarom denken we dat er zoveel moslims zijn?"

Naar aanleiding van een artikel en opiniestuk in De Morgen over de resultaten van een Europese studie van het bureau Ipsos, maakt etnomarketeer Rachid Lamrabat de bedenking dat cijfers niet per se een volledig beeld van de 'sociale realiteit' weergeven.

 

"Waarom denken wij dat er zoveel moslims zijn? Omdat ze oververtegenwoordigd zijn in het straatbeeld. Wat wil zeggen dat moslims ook oververtegenwoordigd zijn in de winkels: liefst 80% van de bezoekers van Ikea Anderlecht heeft een niet-Belgische achtergrond", stelt Lamrabat in een blogbericht op deze site.

 

"Ikea heeft daarom zelfs ooit het idee gelanceerd om de bekende gehaktballen vegetarisch te gaan maken. De beslissing is er niet doorgeraakt, maar eigenlijk zouden ze het wel moeten doen. Als je een filiaal in de grootsteden hebt, merk je gewoon aan den lijve dat een herpositionering nodig is", vervolgt de etnomarketeer.

 

"De moslims in de Europese Unie maken misschien maar een klein deel van de wereldwijde moslimbevolking uit, maar wat ze missen in aantal compenseren ze in koopkracht. Zo consumeren deze moslims bijna drie keer meer halalvoeding, in waarde uitgedrukt, dan de 162 miljoen Indische moslims. Er zijn dus heel wat socio-economische factoren die halal in Europa een economisch interessant verhaal maken", meent hij verder.

 

Klik hier om het volledige blogartikel te lezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top