Opinie: "Beste Yves Desmet, misschien zijn we toch niet zo fout"

Opinie: "Beste Yves Desmet, misschien zijn we toch niet zo fout"

Als vandaag in De Morgen staat dat de Belgen meer moslims zien dan er werkelijk zijn, dan klopt dat slechts gedeeltelijk. Volgens etnomarketeer Rachid Lamrabat zijn moslims immers "oververtegenwoordigd" in ons straatbeeld, zeker in de retail.

"Waarom denken we dat er zoveel moslims zijn?"

Naar aanleiding van een artikel en opiniestuk in De Morgen over de resultaten van een Europese studie van het bureau Ipsos, maakt etnomarketeer Rachid Lamrabat de bedenking dat cijfers niet per se een volledig beeld van de 'sociale realiteit' weergeven.

 

"Waarom denken wij dat er zoveel moslims zijn? Omdat ze oververtegenwoordigd zijn in het straatbeeld. Wat wil zeggen dat moslims ook oververtegenwoordigd zijn in de winkels: liefst 80% van de bezoekers van Ikea Anderlecht heeft een niet-Belgische achtergrond", stelt Lamrabat in een blogbericht op deze site.

 

"Ikea heeft daarom zelfs ooit het idee gelanceerd om de bekende gehaktballen vegetarisch te gaan maken. De beslissing is er niet doorgeraakt, maar eigenlijk zouden ze het wel moeten doen. Als je een filiaal in de grootsteden hebt, merk je gewoon aan den lijve dat een herpositionering nodig is", vervolgt de etnomarketeer.

 

"De moslims in de Europese Unie maken misschien maar een klein deel van de wereldwijde moslimbevolking uit, maar wat ze missen in aantal compenseren ze in koopkracht. Zo consumeren deze moslims bijna drie keer meer halalvoeding, in waarde uitgedrukt, dan de 162 miljoen Indische moslims. Er zijn dus heel wat socio-economische factoren die halal in Europa een economisch interessant verhaal maken", meent hij verder.

 

Klik hier om het volledige blogartikel te lezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top