Opinie: "Beste Yves Desmet, misschien zijn we toch niet zo fout" | RetailDetail

Opinie: "Beste Yves Desmet, misschien zijn we toch niet zo fout"

Opinie: "Beste Yves Desmet, misschien zijn we toch niet zo fout"

Als vandaag in De Morgen staat dat de Belgen meer moslims zien dan er werkelijk zijn, dan klopt dat slechts gedeeltelijk. Volgens etnomarketeer Rachid Lamrabat zijn moslims immers "oververtegenwoordigd" in ons straatbeeld, zeker in de retail.

"Waarom denken we dat er zoveel moslims zijn?"

Naar aanleiding van een artikel en opiniestuk in De Morgen over de resultaten van een Europese studie van het bureau Ipsos, maakt etnomarketeer Rachid Lamrabat de bedenking dat cijfers niet per se een volledig beeld van de 'sociale realiteit' weergeven.

 

"Waarom denken wij dat er zoveel moslims zijn? Omdat ze oververtegenwoordigd zijn in het straatbeeld. Wat wil zeggen dat moslims ook oververtegenwoordigd zijn in de winkels: liefst 80% van de bezoekers van Ikea Anderlecht heeft een niet-Belgische achtergrond", stelt Lamrabat in een blogbericht op deze site.

 

"Ikea heeft daarom zelfs ooit het idee gelanceerd om de bekende gehaktballen vegetarisch te gaan maken. De beslissing is er niet doorgeraakt, maar eigenlijk zouden ze het wel moeten doen. Als je een filiaal in de grootsteden hebt, merk je gewoon aan den lijve dat een herpositionering nodig is", vervolgt de etnomarketeer.

 

"De moslims in de Europese Unie maken misschien maar een klein deel van de wereldwijde moslimbevolking uit, maar wat ze missen in aantal compenseren ze in koopkracht. Zo consumeren deze moslims bijna drie keer meer halalvoeding, in waarde uitgedrukt, dan de 162 miljoen Indische moslims. Er zijn dus heel wat socio-economische factoren die halal in Europa een economisch interessant verhaal maken", meent hij verder.

 

Klik hier om het volledige blogartikel te lezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.