Opinie: Maakt de nieuwe generatie komaf met bezit? | RetailDetail

Opinie: Maakt de nieuwe generatie komaf met bezit?

Opinie: Maakt de nieuwe generatie komaf met bezit?

Jongeren zorgen voor een radicale nieuwe economie, waarin niet langer bezit maar toegang tot goederen en diensten centraal staat. Dat schrijft RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck vandaag in een nieuwe blogpost.

"Jongeren willen geen bezit, ze willen toegang"

In een wereld waar zich demografische (aard)verschuivingen voordoen, waar het internet de maatschappij op zijn grondvesten heeft doen daveren en waar globalisering geen evolutie maar een feit is geworden, staat de waardenketen zwaar onder druk. Het systeem moet zich gaan aanpassen aan de nieuwe realiteit, aldus Jorg Snoeck.

 

Voorbeelden daarvan zijn al volop te vinden bij zij die niet bij bang zijn van verandering, meer bepaald opkomende markten en opkomende generaties. Het is bij hen dat de nieuwe ontwikkelingen zich voordoen: zo zijn de jongeren van vandaag, generaties Y en Z, de eersten die echt opgroeiden in de wereld van het internet.

 

Door geconfronteerd te worden met de moeilijke huidige omstandigheden hebben jongeren een volledige nieuwe kijk ontwikkeld. Het zijn de ‘millenials’ die het ware potentieel van het internet ontdekten en het zijn diezelfde millenials die een geheel nieuwe economie creëerden. Een economie die door de traditionele bedrijven ‘disruptief’ genoemd wordt en met alle mogelijke middelen moet bestreden worden.

 

Hoe dan? Lees het hier in het nieuwste opiniestuk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.