Opinie: Maakt de nieuwe generatie komaf met bezit?

Opinie: Maakt de nieuwe generatie komaf met bezit?

Jongeren zorgen voor een radicale nieuwe economie, waarin niet langer bezit maar toegang tot goederen en diensten centraal staat. Dat schrijft RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck vandaag in een nieuwe blogpost.

"Jongeren willen geen bezit, ze willen toegang"

In een wereld waar zich demografische (aard)verschuivingen voordoen, waar het internet de maatschappij op zijn grondvesten heeft doen daveren en waar globalisering geen evolutie maar een feit is geworden, staat de waardenketen zwaar onder druk. Het systeem moet zich gaan aanpassen aan de nieuwe realiteit, aldus Jorg Snoeck.

 

Voorbeelden daarvan zijn al volop te vinden bij zij die niet bij bang zijn van verandering, meer bepaald opkomende markten en opkomende generaties. Het is bij hen dat de nieuwe ontwikkelingen zich voordoen: zo zijn de jongeren van vandaag, generaties Y en Z, de eersten die echt opgroeiden in de wereld van het internet.

 

Door geconfronteerd te worden met de moeilijke huidige omstandigheden hebben jongeren een volledige nieuwe kijk ontwikkeld. Het zijn de ‘millenials’ die het ware potentieel van het internet ontdekten en het zijn diezelfde millenials die een geheel nieuwe economie creëerden. Een economie die door de traditionele bedrijven ‘disruptief’ genoemd wordt en met alle mogelijke middelen moet bestreden worden.

 

Hoe dan? Lees het hier in het nieuwste opiniestuk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland gaat als eerste 100% plastiekvrij

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen. Tegen 2023 moeten alle huismerkproducten van de retailer verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top