Opinie: Maakt de nieuwe generatie komaf met bezit?

Opinie: Maakt de nieuwe generatie komaf met bezit?

Jongeren zorgen voor een radicale nieuwe economie, waarin niet langer bezit maar toegang tot goederen en diensten centraal staat. Dat schrijft RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck vandaag in een nieuwe blogpost.

"Jongeren willen geen bezit, ze willen toegang"

In een wereld waar zich demografische (aard)verschuivingen voordoen, waar het internet de maatschappij op zijn grondvesten heeft doen daveren en waar globalisering geen evolutie maar een feit is geworden, staat de waardenketen zwaar onder druk. Het systeem moet zich gaan aanpassen aan de nieuwe realiteit, aldus Jorg Snoeck.

 

Voorbeelden daarvan zijn al volop te vinden bij zij die niet bij bang zijn van verandering, meer bepaald opkomende markten en opkomende generaties. Het is bij hen dat de nieuwe ontwikkelingen zich voordoen: zo zijn de jongeren van vandaag, generaties Y en Z, de eersten die echt opgroeiden in de wereld van het internet.

 

Door geconfronteerd te worden met de moeilijke huidige omstandigheden hebben jongeren een volledige nieuwe kijk ontwikkeld. Het zijn de ‘millenials’ die het ware potentieel van het internet ontdekten en het zijn diezelfde millenials die een geheel nieuwe economie creëerden. Een economie die door de traditionele bedrijven ‘disruptief’ genoemd wordt en met alle mogelijke middelen moet bestreden worden.

 

Hoe dan? Lees het hier in het nieuwste opiniestuk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top