Opinie: Maakt de nieuwe generatie komaf met bezit?

Opinie: Maakt de nieuwe generatie komaf met bezit?

Jongeren zorgen voor een radicale nieuwe economie, waarin niet langer bezit maar toegang tot goederen en diensten centraal staat. Dat schrijft RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck vandaag in een nieuwe blogpost.

"Jongeren willen geen bezit, ze willen toegang"

In een wereld waar zich demografische (aard)verschuivingen voordoen, waar het internet de maatschappij op zijn grondvesten heeft doen daveren en waar globalisering geen evolutie maar een feit is geworden, staat de waardenketen zwaar onder druk. Het systeem moet zich gaan aanpassen aan de nieuwe realiteit, aldus Jorg Snoeck.

 

Voorbeelden daarvan zijn al volop te vinden bij zij die niet bij bang zijn van verandering, meer bepaald opkomende markten en opkomende generaties. Het is bij hen dat de nieuwe ontwikkelingen zich voordoen: zo zijn de jongeren van vandaag, generaties Y en Z, de eersten die echt opgroeiden in de wereld van het internet.

 

Door geconfronteerd te worden met de moeilijke huidige omstandigheden hebben jongeren een volledige nieuwe kijk ontwikkeld. Het zijn de ‘millenials’ die het ware potentieel van het internet ontdekten en het zijn diezelfde millenials die een geheel nieuwe economie creëerden. Een economie die door de traditionele bedrijven ‘disruptief’ genoemd wordt en met alle mogelijke middelen moet bestreden worden.

 

Hoe dan? Lees het hier in het nieuwste opiniestuk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

14/08/2017

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

11/08/2017

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

Back to top