Overheid vat particuliere verkopers namaak

Overheid vat particuliere verkopers namaak

De FOD Economie nam in 2014 een recordaantal vervalste lichaamsverzorgingsproducten in beslag: liefst 197.407 stuks, tegenover 67.690 in 2013. De overheid betrapte daarbij steeds meer particulieren die de producten via de sociale media probeerden te slijten.

Huishoudartikelen in opmars

De overheidsdienst haalde vorig jaar in totaal 435.707 namaakproducten van de markt, een pak minder dan de 625.809 producten uit 2013 - maar toen ging het vooral om illegale muziek, films en games. Nu lag de nadruk echter op huishoud- en verzorgingsproducten: het aantal goederen dat in beslag werd genomen in deze laatste categorie lag drie maal zo hoog als in 2013.

 

Daarbij worden steeds meer particulieren betrapt op de verkoop van namaakgoederen: ze kopen een goedkoop lot en proberen het vervolgens via de sociale media te slijten. Daardoor is het ook makkelijker om hen te betrappen.

 

De in beslag genomen namaakgoederen hadden in 2014 een verkoopwaarde van 9,39 miljoen euro. Het jaar voordien was dit nog 23,66 miljoen euro. In 2012 was het 12,09 miljoen euro.

 

Toch werden 309 pv’s overgemaakt aan het parket, een derde meer dan het jaar voordien. Voorts werden twee pv’s met een voorstel van minnelijke schikking opgesteld en werden ook 121 pv’s van waarschuwing uitgeschreven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top