De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.
Strategische vereenvoudiging
In juni verkocht de keten zijn Britse dochter Poundland aan Gordon Brothers voor één symbolische pond. Dat vereenvoudigde volgens het bedrijf de groepsstructuur aanzienlijk, wat past in het “ultieme streven” om onder één Pepco-format te werken en te focussen op de hogere marges binnen kleding.
In de het afgelopen boekjaar steeg de omzet van de gelijknamige keten met 8,6% tot 4,18 miljard euro. Dealz Poland zette 10,4% meer om, en groeide tot 339 miljoen euro. Onder andere 247 winkelopeningen (netto) stuwden de verkoop verder omhoog. De EBITDA nam met 10,3% toe tot 865 miljoen euro. De onderliggende nettowinst groeide met 19,7% tot 219 miljoen.
Resultaten bevestigen strategiewijziging
Voor boekjaar 2026 verwacht de groep een omzetgroei van 6 tot 8%. De uitstap uit FMCG zal de topline naar schatting met ongeveer twee procentpunten drukken in dat jaar.
CEO Stephan Borchert zei: “2025 was een echt keerpunt voor de groep. Na in maart ons nieuwe strategische kader te hebben uiteengezet, heeft de groep dit met een uitzonderlijke snelheid uitgevoerd en in korte tijd aanzienlijke vooruitgang geboekt.”
“De beslissing om ons te heroriënteren op Pepco en uitsluitend op onze kerncategorieën kleding en algemene goederen is bevestigd door deze sterke resultaten, in het bijzonder onze brutomarge en vrije kasprestatie, die beide boven de verwachtingen lagen.”


